$
רכב

בלעדי לכלכליסט

הסינים באים: עולה המכסה ליבוא רכבים חשמליים

משרד התחבורה יאפשר ליבואנים של יצרנים קטנים להביא לארץ 400 מכוניות בכל שנה, בתקינה מקלה

תומר הדר 08:2319.03.19

משרד התחבורה יציג השבוע תוכנית לעידוד יבוא של רכבים חשמליים, בעיקר מסין, במתווה מיוחד. כך עולה ממסמך רשמי של המשרד שהופץ בתחילת השבוע בקרב יבואני הרכב. על פי התוכנית, יוכל כל יבואן רכב להביא לארץ בכל שנה 400 כלים כאלה, במקום 200 כפי שתוכנן תחילה. מדובר ברכבים שעומדים במבחנים האירופיים המקלים שנקבעו לרכב בסדרות קטנות.

  

רכב חשמלי מתוצרת Lynx הסינית רכב חשמלי מתוצרת Lynx הסינית

 

המרוויחים העיקריים ממהלך זה צפויים להיות היצרנים הסינים, שאינם משווקים כיום בישראל מכוניות, והיבואנים הישראלים. לא מעט מיבואני הרכב הישראלים, כמו גם גופים שאינם עוסקים כיום ביבוא מכוניות, מחזיקים ברישיון רדום לייבא רכב מסין, שעד כה לא יכלו להפעילו בגלל היעדר תקינה אירופית מקיפה.

 

עם היבואנים אלה נמנית אוטו חן מקבוצת בליליוס, המחזיקה בזיכיון ליבוא של מכוניות בריליאנס הסינית, וקבוצת כדורי המחזיקה בזיכיון היבוא של מכוניות צ'רי הסינית. לצד אלה, גם יבואני הרכב הוותיקים, המחזיקים בזיכיונות של מותגי רכב חשמלי סיני המיועד לאירופה, יוכלו ליהנות מן השינוי עוד בטרם מכוניותיהם ישווקו באירופה באופן רשמי. לדוגמה, רכבים של יצרניות כדוגמת LYNK הסינית, המתעדת לשווק את מכוניותיה באירופה באופן רשמי בשנה הבאה, יוכלו להגיע לישראל עוד בטרם יחל השיווק המסודר באירופה.

 

כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", בתחילת השנה הציע משרד התחבורה ליבואני הרכב בישראל מתווה לעידוד היבוא של רכבים בסדרות קטנות ובמספרים מצומצמים. סדרות כאלה המשרד מתיר לייבא גם ללא שהמכוניות עברו את המבחנים המחמירים של האיחוד האירופי, שהם התקן המקובל גם בארץ, אלא רק גרסה מרוככת שלהם שבה נדרשים לעמוד יצרני רכב קטנים, החל בפרארי ולמבורגיני וכלה ביצרנים סיניים.

 

400 הרכבים החשמליים שיוכל כל יבואן להביא לארץ הם מספר גדול משמעותית מהיקף היבוא של כל המכוניות החשמליות שהגיעו לישראל בשנה שעברה, למשל. לשם המחשה: רנו זואי היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל — ובשנה שעברה יובאו ממנה לארץ בסך הכל 145 יחידות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x