שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

ניתוח כלכליסט

אל על לא תוכל לשנות את השמים הפתוחים - רק את עצמה

הדו"ח המאכזב לשנת 2018, עם מעבר להפסד של 52 מיליון דולר, הוא קריאת השכמה לחברת התעופה. אל על, שצופה כי התחרות רק תמשיך להתעצם השנה, חייבת להירתם ליישום התוכנית האסטרטגית שלה "אופק 2021", כדי שהאופק אכן יתבהר

יניב רחימי 17:4317.03.19

אל על פרסמה בשבוע שעבר דו"חות מאכזבים ל־2018, עם הפסד של 52 מיליון דולר, שבעקבותיו צנחה מניית חברת התעופה ב־5% בשני ימי המסחר שלאחר הפרסום. אל על מתמודדת עם עלייה במחירי הדלק הסילוני, ירידה ב־EBITDA, העמקה של הגירעון בהון החוזר ואיבוד מתמשך של נתח שוק לנוכח החרפת התחרות. לפי התחזית בדו"חות, מגמת העלייה בתחרות אינה צפויה להשתנות גם השנה - דבר שמחייב את אל על עצמה להשתנות, כדי להתמודד עם האתגרים שרובצים לפתחה.

 

 

 

1. הביטחון מסובסד

אל על מספקת שירותי אבטחת תעופה לכל חברות התעופה הישראליות בטיסותיהן הנכנסות לישראל, כשמרבית עובדי הביטחון מועסקים בידי משרד החוץ במסגרת מערך אבטחת התעופה הישראלית. ההוצאות הישירות של אל על ב־2018 לאבטחה הסתכמו ב־175.1 מיליון דולר, עלייה של 4.8% לעומת השנה שלפניה. אולם, את מרבית נטל הוצאות הביטחון הללו נושאת מדינת ישראל, ששיעור ההשתתפות שלה עמד על 97.5%, בעוד חלקה של אל על הסתכם ב־2.5% בלבד.

 

המנכ"ל אוסישקין המנכ"ל אוסישקין צילום: סיון פרג'

 

 

2. הטרקלין - פינוק יקר

חלק מלקוחות אל על נהנים משימוש בטרקלין העסקים "המלך דוד" בטרמינל 3, אבל הטבה זו עולה לחברה הרבה כסף. עד סוף 2014 היא שילמה לרשות שדות התעופה דמי שימוש שנתיים של 18 מיליון שקל, אולם בספטמבר 2017 נחתם הסכם חדש, שלפיו זכות ההרשאה שניתנה לאל על להפעלת הטרקלין עודכנה רטרואקטיבית מ־2015 לסכום של 21 מיליון שקל בשנה.

מה דעתך על מניית אל על:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

3. רק מספר הטייסים גדל

מספר המועסקים באל על ב־2018 ירד ב־144 והסתכם ב־6,178 עובדים. הירידה היתה כמעט בכל התפקידים - בכירים, דיילים ועובדי תחזוקה - למעט הטייסים, שבסוף 2018 היה מספרם 593. כלומר, תוספת של 25 טייסים (4.4%) לעומת 2017. בשנה שעברה השקיעה החברה 27 מיליון דולר באימונים והדרכה, עלות שכוללת את אימוני הסימולטור, את ההוצאות הנלוות להם ואת שכר העובדים בימי ההדרכה. מדובר בעלייה של 64% לעומת 2017, שבה עמדה הוצאה זו על 16.5 מיליון דולר.

 

 

 

 

4. הדלק גובה את מחירו

ב־2018 חלה עלייה של 31% במחיר הדלק הסילוני לעומת 2017 - נתון משמעותי מאוד עבור אל על, שההוצאה על דלק סילוני מהווה 24% מהמחזור שלה. כל שינוי של 1 סנט במחיר גלון דלק סילוני משפיע על ההוצאות בכ־2.4 מיליון דולר במונחים שנתיים. הוצאות החברה על דלק סילוני גדלו בשנה שעברה ב־111 מיליון דולר, ורק הודות לעסקאות גידור הצטמצמה ההשפעה השלילית ל־96.6 מיליון דולר.

 

 

 

5. הלואו קוסט נוגס בנתח

בנוסף לעלייה במחירי הדלק הסילוני, מתמודדת אל על גם עם ירידה מתמשכת בנתח השוק שלה. ב־2018 ירד הנתח שלה ל־25.6% לעומת 28.5% שנה קודם לכן. בשנה שחלפה היתה עלייה של 10.8% בתנועת הנוסעים הבינלאומית אל נמל תעופה בן גוריון וממנו לעומת 2017, אולם מספר המשתמשים בשירותי אל על נשאר כשהיה. מי שנהנו מהצמיחה בתנועת הנוסעים הן החברות ראיינאייר (202% +), וויזאייר (+51%), איז'י ג'ט (+27%), אוקראין אייר (+16%), יונייטד איירליינס (+12%) וטורקיש איירליינס (7%+).

 

6. ה־EBITDA בנסיגה

החרפת התחרות והתייקרות הדלק העבירו את אל על בשנה שעברה להפסד תפעולי של 37.3 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 29 מיליון דולר ב־2017. זה לא אומר שאל על שורפת כסף, כי לחברת התעופה יש הוצאות פחת של כ־153 מיליון דולר. הוצאות הפחת אמנם מכווצות את הרווח בדו"ח רווח והפסד, אבל הן לא תזרימיות.

 

בנטרול הוצאות הפחת, ה־EBITDA של אל על הסתכם ב־116 מיליון דולר לעומת 197 מיליון דולר ב־2017. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב־91 מיליון דולר בהשוואה ל־284 מיליון דולר שנה קודם לכן. הירידה בתזרים המזומנים נובעת בעיקר מהמעבר להפסד, אך גם מהעובדה שחל קיטון של 48 מיליון דולר בשינוי בהכנסות מראש, ולאור תשלום של 22 מיליון דולר להסכם פשרה עם פקיד שומה בנוגע לתשלומי אש"ל לצוות אוויר.

 

7. גירעון גדל בהון החוזר

הנכסים השוטפים של אל על, המסתכמים ב־417 מיליון דולר, נמוכים מההתחייבויות השוטפות שעומדות על 1,015 מיליון דולר. לכן הסתכם הגירעון בהון החוזר של אל על בסוף דצמבר ב־598 מיליון דולר. זאת בהשוואה ל־438 מיליון דולר בסוף 2017. באל על מציינים שחלק מהותי מהגירעון בהון החוזר אינו משקף תזרימי מזומנים בזמן הקצר, וכולל מרכיבים מהותיים שנכללים במסגרת סעיפי ההתחייבויות השוטפות, שהחברה לא נדרשת למקורות תזרימיים בטווח הקצר על מנת לפרוע אותן.

 

לדוגמה, לאל על יש התחייבויות שוטפות של 311 מיליון דולר בעבור הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה וממועדון הנוסע המתמיד, שלטענת החברה סילוקן ייעשה באמצעות העמדת שירותי טיסה עתידיים.

 

בנוסף, יש לאל על התחייבויות שוטפות של כ־102 מיליון דולר על הלוואות למימון מקדמות עבור מטוסים מסדרת 787, שמקור פירעונן יהיה באמצעות מימון ארוך טווח שיתקבל בעת קבלת המטוסים.

 

8. 2019: נערכים לתחרות

"מגמת הגידול בתחרות, שאפיינה את 2018, צפויה להימשך גם ב־2019", כתבה אל על בדו"חותיה. בחברה מעריכים שהחרפת התחרות צפויה להשפיע על מימוש פוטנציאל הגידול ברווחיות. ההחרפה המתמשכת בתחרות חייבה את הנהלת אל על לגבש תוכנית אסטרטגית, "אופק 2021" שמה, שמטרתה להביא להתייעלות בהוצאות בתחומים שונים, למקסום הכנסות ולפישוט תהליכים.

 

בואו לדבר על השוק בפורום ספונסר >> 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x