$
שווקי חו"ל

סנאפצ'ט וטריווגו ינסו להפיח חיים בנאסד"ק

מספר ההנפקות הראשוניות ב־2016 הגיע לשפל שלא נראה מאז המשבר הפיננסי ב־2008. עם זאת, בשנה הבאה המצב עשוי להשתנות. אפליקציית המסרים הזמניים הגישה תשקיף לגיוס 4 מיליארד דולר לפי שווי של 25 מיליארד דולר בתחילת 2017 – השווי הגדול ביותר מאז הנפקת עליבאבא. על פי הערכות, טריווגו, שהגישה תשקיף ראשוני, תנסה לגייס 400 מיליון דולר

דרור רייך 07:1217.11.16

שוק ההנפקות בארה"ב עשוי להתעורר ב־2017. סנאפצ'ט (Snapchat) וטריווגו (Trivago) הגישו תשקיף לקראת הנפקה בנאסד"ק. Snap Inc, החברה־האם של סנאפצ'ט, מבקשת לגייס 4 מיליארד דולר לפי שווי של 25 מיליארד דולר. הנפקה צפויה להתבצע לקראת סוף הרבעון הראשון של 2017. טריווגו עדיין לא פרסמה את היקף ושווי ההנפקה, אך על פי ההערכות היא תנסה לגייס 400 מיליון דולר.

 

2016 מתאפיינת בשפל של הנפקות ראשוניות שלא נראה בארה"ב מאז המשבר הפיננסי ב־2008. השנה, הונפקו 126 חברות בלבד — ירידה של 26% לעומת 2015. הריבית הנמוכה ששוררת במשק דחפה את החברות לנטילת חוב זול במקום לגיוס הון במניות. על פי הערכות, העלייה הצפויה בריבית בארה"ב עשויה לעורר מחדש את שוק גיוסי ההון.

 

סנאפצ'ט שינתה את מודל העבודה עם השותפים

אם סנאפ, בניהולו של אוון שפיגל, תצליח להנפיק לפי השווי המבוקש, תהיה זו ההנפקה הגדולה ביותר בבורסה בארה"ב מאז הנפקת עליבאבא ב־2014 לפי שווי של 168 מיליארד דולר. בסבב הגיוס האחרון של סנאפצ'ט, שוויה הוערך ב־18 מיליארד דולר.

 

סנאפצ'ט היא אפליקציה שמרבית ממנהלי תיקי השקעות לא מבינים. בניגוד לווטסאפ או פייסבוק, ניהול שיחה הוא לא המטרה העיקרית של האפליקציה, אלא בעיקר שליחת תמונות או סרטונים קצרים שנמחקים אחרי זמן קצוב מראש. האפליקציה מציעה גם שורה של פילטרים, שמאפשרים להוסיף הערות או לעוות את התמונות.

תכונות אלו הפכו אותה לפופולרית בקרב גולשים צעירים, שמהווים רוב מוחלט מקרב 150 מיליון המשתמשים היומיים הפעילים שלה, נכון ליוני 2016. לשם השוואה, לטוויטר יש 140 מיליון משתמשים פעילים ביום.

 

סנאפצ'ט סנאפצ'ט צילום: סנאפצ'ט

 

סנאפצ'ט היא אפלקיציה מכניסה מאוד כבר עכשיו, הודות לאזור התוכן שבאפליקציה. החברה יצרה שיתופי פעולה עם כמה מחברות התוכן הבולטות בעולם המקוון, ובראשן באזפיד, קומדי סנטרל, CNN ומאשבל. אלו יוצרות או מתאימות סיפורים שמיועדים לאופי הייחודי של האפליקציה, ומשלבים בין מלל קצר ואנימציות בליווי מוסיקה וסרטונים קצרים. ב־2015 עמדו הכנסותיה על 60 מיליון דולר. מוקדם יותר השנה מסרה החברה למשקיעים שההכנסות ב־2016 עתידות לנוע בין 250 מיליון ל־350 מיליון דולר, וההכנסות ב־2017 צפויות להגיע למיליארד דולר.

 

עם זאת, החברה עדיין לא רשמה רווחים, לאור השקעותיה הרבות ביצירת מקורות הכנסה חדשים. לקראת ההנפקה סנאפצ'ט משנה את מודל העבודה מול שותפי התוכן שלה. החברה הודיעה כי תפסיק לחלוק את ההכנסות מפרסום עם יוצרי התכנים באפליקציה. במקום זאת היא תשלם להם סכום מוגדר מראש ותמכור את שטחי הפרסום בעצמה. כך, ההכנסות כולן ילכו לכיסה, בדומה לשיטה הנהוגה בענף הטלוויזיה.

 

ההכנסות של טריווגו עולות, אבל היא עדיין הפסדית

המוצר של טריווגו הוא מנוע חיפוש שמאפשר למשתמשים באתר לבצע השוואת מחירים בין 800 אלף מלונות ברחבי העולם ב־200 אתרי הזמנות שונים. באתר מתבצעים כ־120 מיליון השוואות מחירי מלונות מדי חודש, כש־75% מהכנסות החברה מגיעות מהזמנת מלונות ו־10% מהזמנת כרטיסי טיסות. הכנסות טריווגו אמנם צומחות, אך החברה עדיין לא רווחית. כך, ב־2014 ההכנסות עמדו על 209 מיליון יורו וההפסד הסתכם ב־23.1 מיליון יורו. ב־2015 הכנסות היו 298.9 מיליון יורו וההפסד עמד על 39.1 מיליון יורו. בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ההכנסות הסתכמו ב־425.6 מיליון יורו ואילו ההפסד היה 57.2 מיליון יורו.

 

טריווגו הגרמנית נוסדה ב־2005 והתרחבה ב־2007 לשוק האירופאי. ב־2012 היא נרכשה על ידי קבוצת אקספדיה, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 18.8 מיליארד דולר, בעסקה משולבת בשווי של 546 מיליון דולר. בבעלות אקספדיה נמצאים אתרי התיירות Expedia.com, Hotels.com, Hotwire.com, ומרבית המניות באתר הסיני eLong. אקספדיה היא השחקנית המובילה בשוק התיירות המקוונת בארה"ב. נתח השוק שלה בארה"ב עומד על 43% ובאירופה הוא מסתכם ב־23%.

 

"חשש שתמחור ההמונים ימשוך את השווי למטה"

"שוויין של חברות הטכנולוגיה הציבוריות רחוק ממכפילי הרווח בשיא הבועה הטכנולוגית", אמרה ל"כלכליסט" אביבית מנה־קליל מנכ”לית בית ההשקעות אופנהיימר. "לעומתן חלק מהחברות הפרטיות מתומחרות במיליארדים, ללא מודל הכנסות מובהק. חלקן חוששות שתמחור ההמונים ימשוך את שוויין למטה. המעבר מחברה פרטית לתמחור המוני הוא בעייתי ואין מצב שחברה כזאת תשמור על השווי המנופח שלה בשוק הציבורי".

 

"השוק הציבורי הוא אכזרי ובשוק הפרטי היא היתה חלק ממיתוג של קרנות השקעה, כי אם קרן אחת נכנסת להשקעה גם הקרן המתחרה רוצה להיכנס. אבל הקרנות הפרטיות, בניגוד לאדם מן הישוב, הן מאוד מתוחכמות" אומרת מנה־קליל. "קרן שנכנסת בשלבים מאוחרים וגבוהים של התמחור החברה מקבלת פיצוי בפער בין השווי של החברה הפרטי לציבור, לבין הפער ההשקעה. הפיצוי מגיע בדמות הקצאת המניות".

 

"לדעתי ההנפקות של סנאפצ'ט וטריווגו הן לא היפוך מגמה", מסכמת מנה־קליל. "אני עדיין לא מרגישה שיש בשוק פתיחות להנפקות כאלה. גם בחירתו של דונלד טארמפ לנשיאות ארה"ב לא מיטיבה עם מניות הטכנולוגיה, כי השוק מעריך שהוא יהיה יותר שמרן ביחסו לחברות מהמגזר".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x