$
בורסת ת"א

"לתע"א ייקח 3 שנים לבנות לוויין חדש, לבואינג - 18 חודשים"

כך אמר ל"בלומברג" טל ענבר, ראש מכון פישר למחקר אוויר וחלל. מידד פריינטא, העומד בראש חברת הננו לוויינים Sky And Space: "אין מדיניות חלל רצינית בישראל"

שירות כלכליסט 09:2505.09.16

"אין מדיניות חלל רצינית במדינת ישראל". כך אמר לבלומברג איש תעשיית החלל הישראלי מידד פריינטא, במסגרת כתבה שעסקה באובדן לווין עמוס 6. פריינטא מנהל את חברת הלווינים הזעירים (ננו לווינים) Sky And Space – חברה שפועלת ברחבי העולם ושמושבה באנגליה.

 

"ממשלת ישראל החליטה שהגז הטבעי הוא נכס אסטרטגי – וזה מה שהיא צריכה לעשות גם עם הלוויינים שלה", אמר פריינטא.  

לדבריו, יש בעייתיות בהחלטה למכור את חלל לחברה הסינית Xinwei - החלטה שעל פי הנהלת החברה לא בוטלה בשלב זה, על אף אובדן עמוס 6. "כל מכשיר קשר שנעשה בו שימוש בתעשייה הצבאית, בצבע, באמבולנסים, כולם מסתמכים על הלווינים. מה יקרה אם סין תחליט יום אחד לסגור את תעשיית הלוויינים של ישראל?", אמר פריינטא.

 

טל ענבר, ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי של האוויר והחלל, אומר בכתבה כי יש מקום מצד הממשלה לדחוף לבניית תעשיית לוויינים עצמאית בישראל. לוויינים כאלה יוכלו לשרת אותה גם במצב רגיעה וגם במצב של משברים גיאו פוליטיים.

 

על פי ענבר, לחלל יש כרגע שלוש אפשרויות מרכזיות. הפיתרון המהיר יהיה רכישת לוויין שכבר נמצא בחלל,כשהחיסרון יהיה תקופת זמן מוגבלת יותר ביחס ללוויין חדש – והדבר אינו מספק מענה לחלק מהלקוחות שחתמו על הסכמי שירות מעמוס 6, כולל משרד הביטחון הישראלי.

 

אפשרות שנייה תהיה כניסה לפרויקט של לוויין חדש, שיירכש מאחת החברות הבינלאומיות הגדולות, כמו בואינג או לוקהיד מרטין. במקרה זה מדובר ב-18 חודשים של המתנה עד לסיום בניית הלוויין.

 

האפשרות השלישית היא לחזור לתעשייה האווירית עם הזמנה חדשה - שיתרונותיה בהיכרות ובפעילות המשותפת של שתי החברות, ובעובדה ששתיהן ישראליות. מנגד, "לתע"א ייקח סביב 3 שנים לבנות לוויין חדש, זמן ארוך מאד ביחס לתעשיות האחרות בעולם", אמר ענבר.

 

 

העבודה על עמוס 6 בתעשיה אווירית העבודה על עמוס 6 בתעשיה אווירית צילום: תעשיה אווירית

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x