$
שווקי חו"ל

יאהו: ירידה בהכנסות וברווח ברבעון, הסכם עם עליבאבא בעניין ההנפקה

החברה רשמה רווח של 37 סנט למניה והכנסות של 1.04 מיליארד דולר - פחות מהתחזיות; תוכל להחזיק עוד מניות של חברת האינטרנט הסינית לאחר ההנפקה

הראל עילם 23:2015.07.14

יאהו פרסמה הערב (ג') את הדו"ח הרבעוני שלה לרבעון השני של 2014, ודיווחה על רווח של 37 סנט למניה - עלייה של 6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד; תחזיות האנליסטים היו לרווח של 38 סנט למניה. הכנסות יאהו הסתכמו ב-1.04 מיליארד דולר, ירידה של 3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התחזיות היו להכנסות של 1.08 מיליארד דולר. המניה עלתה ב-2% במסחר המאוחר.

 

יאהו גם רשימה ירידה בהכנסותיה מפרסומות באנרים, בעבר מקור ההכנסה הגדול ביותר שלה. במשך שנים ארוכות יאהו היתה החברה עם ההכנסות הגבוהות בעולם מבאנרים ברשת האתרים העניפה שלה, וזה היה עיקר הכנסותיה. אבל חטיבה זו רשמה ירידה של 8% בהכנסות ל-436 מיליון דולר. לפני כשנה, החטיבה רשמה ירידה של 11%.

 

למרות ההשקה של אתרי תוכן חדשים מבוססי מערכת פרסומות מתקדמת שכוללת גם מידע מטאמבלר, הכנסות יאהו מפרסומות ממשיכות לרדת. בסך הכל, בתוך כשנתיים, הנתח של פרסומות באנרים מכלל הכנסות יאהו מפרסומות ירד מ-55% לפחות מ-50%.

 

הכנסות החברה משירותים ופרסומות מבוססי חיפוש עלו לעומת זאת ב-2% ל-428 מיליון דולר. יאהו גם ממשיכה לשרוף את מאגר המזומנים שלה במסע הרכישות האינטנסיבי שלה, ובזבזה כ-700 מיליון דולר בחצי השנה האחרונה.

 

מריסה מאייר מריסה מאייר צילום: איי אף פי

 

אבל החדשות הטובות ביותר עבור יאהו היא שהחברה הצליחה להגיע להסכם עם עליבאבא - חברת האינטרנט הגדולה בסין, שהיא מחזיקה ב-24% ממניותיה ואשר צפויה לערוך בקרוב את ההנפקה הגדולה ביותר של חברת טכנולוגיה בבורסת ניו יורק. לפי ההסכם, תקטין יאהו את כמות המניות שהיא מחויבת למכור בהנפקה, מ-208 ל-140 מיליון. בהתחשב בשווי הצפוי של המניה, ועצם העובדה שיאהו כבר מכרה חלק משמעותי ממניות החברה תמורת רבע מהשווי הנוכחי שלהן, אין זה מפתיע שהמשקיעים מרוצים מכך שיאהו תוכל להחזיק חלק משמעותי מהמניות.

 

הדבר גם מקטין את כמות המניות המינימלית שעליבאבא תהיה חייבת להציע בהנפקה, מה שיהפוך אותה לקטנה יותר ואף יוכל לסייע להבטיח את הזינוק בשווי שלה. מספר משקיעים הביעו דאגה כי יתכן ועליבאבא תציע יותר מדי מניות באופן ראשוני, ותציף את השוק.

 

הדו"ח גם הציג את נתוני עליבאבא המלאים לרבעון הראשון של 2014. חברת האינטרנט הסינית רשמה הכנסות בגובה 1.97 מיליארד דולר, רווח תפעולי בגובה 1.4 מיליארד דולר ורווח נקי בגובה 926 מיליון דולר , עליה של 42%, 37% ו-36% בהתאמה לעומת הרבעון המקביל. נתונים אלו הופיעו בצורה חלקית בעדכון התשקיף האחרון שעליבאבא הגישה לרשות ניירות הערך האמריקאית, אבל לא בפילוח רבעוני.

 

 

ממציאים עצמם מחדש

 

במשך שנים ארוכות, יאהו מנסה להמציא את עצמה מחדש ולמצוא את מקומה בעולם האינטרנט העתידי. בין אם כחברת חיפוש, מדיה, וידאו או דוא"ל, גם תחת הנהגתה של מריסה מאייר, החברה עדיין לא הצליחה לחזור לעצמה מאז 2006.

 

בשנה וחצי הראשונות להנהגתה של מאייר, עד תחילת 2014, יאהו צמחה ב-160% והמניה הגיעה לשווי של 41 דולר. מאייר גייסה מיליארדי דולר על ידי מכירת חלק מאחזקות החברה, חילקה דיבידנדים עצומים, פיטרה בכירים, השיקה אתרים חדשים ומעודכנים, רכשה מחדש חלק ממניות החברה ויצאה במסעות רכש אגרסיביים של עשרות חברות הייטק - רק לפני כמה ימים היא רכשה את RayV הישראלית .

 

אבל למרות כל זאת, יאהו מתקשה לרשום צמיחה משמעותית בשורת הרווח שלה. המניה איבדה 14% משוויה לאורך השנה, ולפי פרסום הדו"ח נסחרה סביב 35 דולר שמשקף שווי שוק של 35 מיליארד דולר - השווי הממוצע שלה בשנה האחרונה.

 

מבחינות רבות, יאהו היא חברת אחזקות, וכבר לא חברת אינטרנט. היא ויתרה על התוכנית שלה להקים מטה, והקימה במקומו מגרש חניה ענקי. אבל חמור מכך, מבחינות רבות יאהו היא כמעט חברה פיקטיבית ללא שווי בעצמה.

  

 

יאהו העולמית לא רק מחזיקה בעליבאבא, אלא גם ב-35% מיאהו יפן, הפורטל הגדול במדינה. יאהו יפן נסחרת לפי שווי שוק של 25.6 מיליארד דולר, ואילו עליבאבא מוערכת כיום ב-133 מיליארד דולר - ולדעת אנליסטים רבים, קרוב ל-250 מיליארד.

 

כלומר, האחזקות של יאהו בשתי החברות הללו בלבד עומד על לפחות 40.8 מיליארד דולר, וכנראה הרבה יותר. הוסיפו 16.6 מיליארד דולר בנכסים ובמזומן נזיל, ותגלו חברה הנסחרת בפחת עצום של למעלה מעשרים מיליארד דולר, שנכנסיה בנפרד שווים הרבה יותר מכלל החברה ביחד - מטרה מיידית ומושכת במיוחד להשתלטות עוינת ופירוק. ניתן להבין מדוע מאייר משקיעה כל כך הרבה ממרצה על מנת לרכוש בחזרה את מניות החברה ולהשאיר בידיה את גרעין השליטה.

 

לפי דיווחים לא רשמיים, יאהו ו-AOL מנהלות שוב מגעים למיזוג שתי החברות להקמת ענקית וידאו, מדיה ואינטרנט - לאחר שמגעים דומים לא צלחו ב-2008. 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x