זווית אחרת
טסים יותר, מרוויחים פחות
השבוע בפרויקט של "כלכליסט" ובית ההשקעות אי.בי.אי: למה חברות התעופה בקשיים דווקא כששדות התעופה מלאים ומחירי כרטיסי הטיסה מזנקים
שדות התעופה בעולם מלאים, מחירי הכרטיסי הטיסה לא מפסיקים לעלות ולכאורה מצב ענף התעופה טוב מתמיד.
- מדוע כולם נוטשים את ישראל ועוברים להשקיע בחו"ל?
- מדוע הגז הטבעי כמעט ולא נסחר בין מדינות?
- השאירו את האמריקאים מאחור: הבנקים הסינים מובילים בהיקף ההון
אולם, כשבוחנים את חברות התעופה האירופיות הגדולות עולה כי לופטנזה (30.1 מיליארד יורו הכנסות ב-2012), KLM (כ-25.6 מ' יורו) ו-IAG (כ-18.1 מ' יורו) שלטו בענף ב-2012 מבחינת ההכנסות אך לא מבחינת הצמיחה.
בתרשים הבא סקרנו את הצמיחה בהכנסות של 13 חברות התעופה המובילות באירופה ב-2012 לעומת 2011.
סך ההכנסות של 13 החברות גדל ב-8%, אך העלויות גדלו עוד יותר בשיעור של 8.5%. העלייה בהוצאות נבעה בעיקר מעלויות הדלק שהתייקר ב-18.9%.
כמו כן, חברות התעופה האירופאיות הגדולות דיווחו על נפילה חדה ברווח הנקי והתפעולי ב-2012 בשיעור של 72% ו-17%, בהתאמה.
ניתן לראות שהמנצחות הגדולות בצמיחה בהכנסות נשלטות על ידי חברות התעופה במחיר נמוך (Low Cost Airlines), כאשר וולינג הספרדית הציגה את הצמיחה הגדולה ביותר עם 27%. בצד השני טורקיש אירליינס היא חברת הדגל היחידה שנכנסה לצמרת המדד עם צמיחה של 26.2% בהכנסות.