$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

מובילאיי במגעים עם משקיעים למכירה לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

סבב אחרון לפני הנפקה. בן דב, לבייב ואגמון ומשקיעים אחרים צפויים למכור מרבית אחזקותיהם בחברה הישראלית

גולן חזני 07:2907.05.13

חברת מובילאיי הישראלית (Mobileye) מנהלת מגעים להכנסת 2–3 שותפים חדשים גדולים לחברה, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בסבב גיוס אחרון לפני הנפקת החברה בנאסד"ק, שאותה היא מתכננת במהלך 2014, כשהגיוס מתבצע לפי שווי של 1.4–1.2 מיליארד דולר. את הגיוס מובילים בנקי ההשקעות גולדמן זקס ומורגן סטנלי, כשהשאיפה היא לקיים הנפקה לפי שווי של יותר מ־2 מיליארד דולר, שתהפוך להנפקה הגדולה ביותר של חברה ישראלית בוול סטריט.

עוד נודע כי המשקיעים לא ישקיעו הון לתוך החברה תמורת מניות בהקצאה, אלא ירכשו מניות מבעלי מניות ותיקים שמחזיקים בהן מהגיוסים הראשונים של החברה. מובילאיי ביצעה לאורך השנים מאז נוסדה ב־1999 שישה גיוסים בהיקף כולל של כ־157 מיליון דולר.

 

אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי צילום: נתי שוחט

 

המטרה של המהלך היא כפולה: ראשית, "קיבוע" שווי השוק של החברה לקראת ההנפקה בנאסד"ק (הצלחה של הגיוס לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר לדוגמה, תקבע שווי דומה להנפקה). בנוסף, לאפשר למשקיעים - ישראלים וזרים - שנכנסו להשקעה בשלבים הראשונים של החברה ומעוניינים לממש, לבצע אקזיט ברווח נאה. עם זאת, השווי עלול להיראות גבוה מדי, ובתעשיה סבורים שהחברה תתקשה לגייס בשווי כזה. אם וכאשר ייכנסו השותפים החדשים, המשקיעים הישראלים של מובילאיי צפויים לרשום אקזיט של עד 300 מיליון דולר.

 

מובילאיי מפתחת מערכות לאיתור חריגה מנתיב הנסיעה. בשנה האחרונה עלתה החברה למודעות הצרכנית לאחר שהחלה לפרסם את מוצריה ולמכור אותם גם ללקוחות הקצה, בעלי כלי הרכב הפרטיים, ולא רק לחברות ייצור הרכב הגדולות, שעמן היא חותמת על חוזים להתקנת המערכת כחלק מחבילה לרוכש המכונית החדשה.

 

 

החברה רשומה בהולנד, שם גם יושבים משרדיה, ומרכז הפיתוח שלה בהר החוצבים בירושלים מעסיק כ־200 מהנדסים. כמו כן, היא מפעילה משרדי שיווק בניקוסיה שבקפריסין, בטוקיו שביפן ובדטרויט שבארה"ב. בעלי המניות הישראלים הגדולים שלה הם כלמוביל של משפחת חרל"פ (10%), גיל אגמון ודלק רכב (6%-7%), לאומי פרטנרס (3.5%) ומגדל, כלל ביטוח ומנורה מבטחים (1.5%-2% כל אחת). מחזיקים ישראלים נוספים הם פיבי שבשליטת צדיק בינו, ערי סטימצקי, אילן בן־דב, לב לבייב, ישראל קז, לני רקנאטי, יעקב שחר ואלדן. עם המשקיעים הזרים ניתן למנות את גולדמן זקס, מוטורולה וג'נרל מוטורס.

 

על פי ההערכות, מרבית הגופים ואנשי העסקים הפרטיים הישראלים יממשו נתח ואולי את כל אחזקתם במהלך הזה. עם סיום המגעים עם המשקיעים החדשים, והגדרת סכום ההשקעה, תפנה הנהלת מובילאיי אל בעלי המניות הקיימים שיתבקשו למכור נתח של כ־20% מאחזקותיהם. בעלי מניות שירצו לממש שיעור גבוה יותר או את כל האחזקה יציינו זאת וכך גם אלה שלא ירצו לממש כלל, והמכירה תיעשה בהתאם - לפי רמת העניין.

 

הגיוס המשמעותי של מובילאיי התרחש ב-2007, אז נכנס בנק גולדמן זאקס להשקעה בחברה לפני שווי עצום של כ־500 מיליון דולר לפני הכסף (630 מיליון אחרי הכסף). כ־60 מיליון דולר נכנסו לתוך החברה וכ־70 מיליון דולר שימשו לרכישת מניות ממשקיעים ותיקים. בסוף 2008 הצטרפה גם זרוע ההשקעות של לאומי, לאומי פרטנרס, להשקעה של כ־20 מיליון דולר בחברה, בשווי דומה לזה שהוצב לה בעת ההשקעה של גולדמן זאקס, ורכשה 3.5% מהמניות. ב־2009 ביצעה החברה את הגיוס האחרון - 50 מיליון דולר - לפי שווי של כ־750 מיליון דולר, כשבגיוס זה השתתפו מוסדיים ישראליים כמו מנורה, מגדל וכלל ביטוח.

 

זינוק בהיקף המכירות

מובילאיי היא חברה פרטית ותוצאותיה הכספיות אינן מתפרסמות. עם זאת, התוצאות נחשפו בפעם היחידה עד היום בעבודת אנליזה על החברה שהגיעה לידי "כלכליסט" וחשפה, בין היתר, כי בינואר־ספטמבר 2011 רשמה החברה הכנסות של 15.9 מיליון דולר והפסד תפעולי של 11.5 מיליון דולר. ב־2012 עמד כבר צפי המכירות על 45 מיליון דולר וככל הנראה החברה עמדה בו, בנוסף להפסד תפעולי של כ־10 מיליון דולר. ככל הידוע, את 2013 עומדת החברה לסיים עם תזרים מזומנים חיובי ורווח תפעולי - לראשונה בתולדותיה.

 

ל"כלכליסט" נודע עוד כי החברה ביצעה מכירות של כ־780 אלף מערכות ב־2012, וצפויה למכור כ־1.5 מיליון מערכות ב־2013, ו־6 מיליון מערכות ב־2014. הצפי בחברה כזו מדויק יחסית ומתבסס על חוזים עם יצרני המכוניות הגדולים.

 

מזהה סכנת התנגשות

מובילאיי הוקמה ב־1999 על־ידי פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, המכהן כיום כמנכ"ל. המערכת שלה יודעת להבחין בשינויי נתיב של הרכב, בקרבה מסוכנת לרכב שכן, או באלמנטים שונים בכביש, באמצעות מצלמה בודדת ומערכת מבוססת שבב לניתוח התמונה. מוצריה של מובילאיי כוללים מערכת של מצלמה ושבב המותקנת במכונית, שבעזרת עיבוד תמונה מספקת התראות על סטייה עתידית מהנתיב, מזהה סכנת התנגשות ברכבים אחרים, עוקבת אחר שמירת מרחק, מזהה הולכי רגל ותמרורים ושולטת על עוצמת אורות הרכב.

 

המערכת מופעלת באמצעות מצלמה חכמה המוצבת על שמשת הרכב ומודדת את המרחק לנתיבים, תמרורים וכלי רכב אחרים, ומספקת אזהרות בזמן אמת. החברה הראשונה ששילבה את מוצריה של מובילאיי היתה ב.מ.וו, ובחודשים האחרונים החלה לעשות זאת גם ג'נרל מוטורס.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x