$
בורסת ת"א

בן אסאייג: "אנו מתרחבים אבל בתקופה כזו אין מקום לשגות"

החברה הציגה ברבעון השני של השנה תזרים מזומנים חזק מפעילות שוטפת שעמד על 215 מיליון שקל. אולם ירידת מרווחי השיווק של הדלק והתחרות הגוברת בענף הביאו לשחיקה של 22% ברווח התפעולי שהסתכם ב־31.3 מיליון שקל בלבד

לירוי פרי 07:0921.08.12

דלק ישראל הציגה ברבעון השני של 2012 תזרים מזומנים חזק מפעילות שוטפת שעמד על כ־215 מיליון שקל - זו הבשורה המרכזית שעולה מדו"חות החברה לרבעון שפורסמו שלשום בלילה. אל מול תזרים מזומנים חזק שנועד בעיקר לצמצום החוב הפיננסי של החברה שבשליטת יצחק תשובה, סבלה החברה משחיקה ברווח התפעולי שעמד ברבעון על 31.3 מיליון שקל - ירידה של 22%.

 

הסיבה לשחיקה ברווח התפעולי של חברת תחנות הדלק היא ירידה של 6 מיליון שקל ברווחי המלאי, והמשך שחיקה ברווחיות הגולמית עקב הפחתת מרווח השיווק של הדלק בתום 2011. השחיקה ברווחי המלאי הביאה לירידה של 11% ב־EBITDA של החברה שעמדה ברבעון על 54 מיליון שקל. בשורת הרווח הנקי הצליחה החברה להתייצב אל מול הרבעון המקביל ורשמה 5.8 מיליון שקל בשורה התחתונה, זאת בשל תשלום מסים נמוך יחסית ברבעון.

 

מחזור המכירות של רשת חנויות הנוחות מנטה של החברה (כולל זכיינים) הסתכם ברבעון השני בכ־90 מיליון שקל, עלייה של כ־13% לעומת הרבעון המקביל. במהלך השנה שחלפה פתחה החברה עוד עשר חנויות נוחות, וכעת מסתכם המספר הכולל ל־191 חנויות נוחות, ש־179 מהן מפעילה החברה.

 

"נוקטים משנה זהירות"

 

דלק ישראל, שמנוהלת על ידי אבי בן אסאייג, מצויה בעיצומו של תהליך התייעלות שמטרתו להקל את נזקי הפחתת מרווח השיווק לחברות הדלק ועל מנת להתמודד מול התגברות התחרות בענף והתייקרות מחירי הדלקים.

 

יתרת החוב הנוכחית באג"ח של החברה מסתכמת בכ־1.3 מיליארד שקל, שנפרעים בתשלומים שנתיים של 300–350 מיליון שקל. את התשלום האחרון שילמה החברה במהלך החודשים מאי־יולי בהיקף של כ־350 מיליון שקל. כעת נותרו לחברה כ־70 מיליון שקל בקופה. בפברואר הקרוב צפויה החברה־האם, קבוצת דלק, לפרוע חוב של כ־305 מיליון שקל לדלק ישראל, כך שמחזיקי האג"ח של דלק ישראל יכולים להיות רגועים גם לגבי 2013. לגבי 2014, החברה מצויה כעת בשיאה של תוכנית מימושים הפרוסה על פני כמה שנים, שצפויה להכניס לקופתה כמה עשרות מיליוני שקלים כבר ב־2012 ועוד מאות מיליוני שקלים ב־2014–2015.

 

בשיחה עם "כלכליסט" התייחס בן אסאייג לסוגיית התרחבות החברה לפעילויות נוספות מלבד חנויות הנוחות ומכירת הדלק, לטובת הרחבת הפעילות ושיפור הרווחיות. "אנחנו משפרים את פעילותנו על ידי שיפור המרווחים, שיפור מבנה ההוצאות ומכירה של תחנות מפסידות", אמר בן אסאייג, "בנוסף, אנחנו קולטים עסקים בפעילות הקמעונאית ומרחיבים אותה בזהירות. בימים אלו, כשאנחנו לא יודעים עד מתי יימשך המשבר הפיננסי, אנחנו חייבים לנקוט משנה זהירות. אין מקום לשגיאות - כל השקעה חייבת להצליח".

 

החוליה החלשה בפעילות

 

המכירות נטו של דלק ישראל עלו ברבעון השני בכ־3% בלבד ל־1.7 מיליארד שקל, עלייה מתונה ביחס למתחרה סונול שרשמה עלייה של 27%. הפער בין החברות נובע מאסטרטגיית נתח שוק שנוקטת סונול, שבמסגרתה מספקת החברה הנחות רבות ומאפשרת מכירות רבות יותר באשראי. לאסטרטגיה שנוקטת סונול יש גם חסרונות, כפי שהוצג בדו"חותיה הרבעוניים. סונול הציגה תזרים מזומנים שלילי שגרר גם את החברה־האם, גרנית הכרמל, לחתום את הרבעון עם תזרים שלילי מפעילות שוטפת של 166 מיליון שקל.

 

מגזר מתחמי התדלוק והמסחר הפך ללא ספק לחוליה החלשה של חברות הדלק. דו"חות דלק ישראל מראים כי מגזר זה, שהניב לחברה את הרווח התפעולי הגבוה מבין שלושת המגזרים ב־2011, הידרדר והפך להיות המגזר הקטן ביותר, אחרי מגזר השיווק הישיר ומגזר האחסון והניפוק. מגזר מתחמי התדלוק והמסחר חתם את הרבעון עם רווח תפעולי של כ־11.5 מיליון שקל, לעומת 23.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב־2011.

 

בדו"ח רואי החשבון מופנים המשקיעים להיקף התביעות המשמעותי שעומד כנגד החברה, תחת סעיף תביעות תלויות. "נגד החברה והחברות המוחזקות הוגשו תביעות תלויות בסכומים משמעותיים העלולים להגיע למאות מיליוני עד מיליארדי שקלים, שלגבי חלק מהן לא ניתן להעריך בשלב זה את תוצאותיהן ולפיכך לא נכללה בגינן הפרשה בדו"חות", נכתב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x