שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בורסת ת"א

ניתוח "כלכליסט": חברות הדלק מסתגלות לגזירות

אחרי המהלומה הקשה שספגו בעקבות הורדת מרווח השיווק, חברות הדלק מציגות התאוששות הדרגתית ושיפור בהשוואה לרבעון הקודם בזכות מהלכי ההתייעלות, פיטורי העובדים והמשך הצמיחה בפעילותן של חנויות הנוחות

לירוי פרי 08:3129.05.12

ארבע חברות הדלק הגדולות פרסמו בשבועות האחרונים את תוצאותיהן לרבעון הראשון של 2012, ומהם עולה מסקנה ברורה: הורדת מרווח השיווק, יחד עם עליית מחירי הדלק, חתכו את רווחי החברות. עם זאת, ניתן לראות כי המהלומה המשמעותית שספגו החברות אירעה ברבעון האחרון של 2011, ואילו כעת – חרף הקשיים בענף – מצליחות החברות לשמור על רווחיות תפעולית נאה. מרווח השיווק נחשב לאחד ממרכיבי מחיר הדלק והוא נועד לכסות את סל הוצאות השיווק של חברות הדלק הקמעונאיות (בנוסף לתוספת שער בתי הזיקוק ורכיבי המס כמובן).

מה דעתך על מניית פז נפט:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

במהלך החודשים האחרונים, יצאו ראשי חברות הדלק נגד המדיניות של משרדי האוצר והתשתיות שחתכו את המרווח השיווק בכ־20% ברבעון האחרון של 2011. ניתוח "כלכליסט", שמציג את ביצועי החברות ברבעון הראשון של 2012, מציג תמונת מצב קשה, אך מסוייגת בקרב הפעילים בענף. הרווח תפעולי הכולל של 4 החברות הגדולות – דלק ישראל, סונול, דור אלון ופז נפט (חטיבת הקמעונאות ומסחר בלבד) – הסתכם בכ־200 מיליון שקל ברבעון הראשון.

 

 

אם מסתכלים על הנתונים אל מול הרבעון המקביל ב־2011, הרי שחלה ירידה של כ־20% ברווח התפעולי המצרפי של החברות, שנבעה בין היתר גם ממחירי הדלק ברבעון הראשון, שהיו גבוהים בכ־18% לעומת המחיר הממוצע של 2011 כולה.

 

אולם כשמסתכלים על המספרים בהשוואה לרבעון הרביעי של 2011, רואים תמונה שונה: הרווח התפעולי המצרפי זינק בכ־40%, מה שמראה כי הסערה הגדולה חלפה, וכעת מצליחות החברות לחזור בהדרגה לרמת רווחיות סבירה. באותה נשימה, יש להביא בחשבון כי חזרתן של החברות לייצר מזומנים באה בעקבות תכניות התייעלות רחבות היקף שביצעו החברות, במסגרתן נחתכו כמעט אלף משרות בענף.

 

1. פז נפט: צעדי ההתייעלות הועילו

פז נפט, בראשות המנכ"ל יונה פוגל, היא החברה הגדולה ביותר בענף. על מנת לייצר בסיס נוח להשוואה מול שאר חברות הדלק, התייחסנו בניתוח למגזר הקמעונאות והמסחר בלבד של פז (ולא למגזר פז תעשיות ושירותים ולמגזר זיקוק ולוגיסטיקה).

 

את הרבעון הראשון של 2012 חתם מגזר הקמעונאות ומסחר ברווח תפעולי של 88 מיליון שקל, נמוך ב־4% בלבד ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ובדומה לרבעון הרביעי של 2011. השינוי המינורי בפעילות החברה נרשם בין היתר בשל צעדי ההתייעלות והחיסכון בענף, במסגרתן פז ביטלה הנחות, צמצמה את היקף וימי האשראי שהיא מעניקה ללקוחות והפחיתה דמי שכירות בתחנות שהיא שוכרת.

 

תחנת דלק של פז תחנת דלק של פז צילום: אירית קוטונה

 

פז מחזיקה ב־275 מתחמי תדלוק, מתוכם כ־37% בבעלותה – שיעור הגבוה באופן משמעותי מזה המקובל בענף. שאר החברות מחזיקות רק כ־20% מסך התחנות בבעלות עצמית. הנתון הינו מהותי לאור התקופה, שבה חברות הדלק מנסות לגלגל את נטל מרווח השיווק שהונחת עליהן לכיוון בעלי התחנות, וזאת בדמות בקשות והליכים משפטיים לצורך הפחתה חד צדדית בדמי השכירות.

 

בתחום חנויות הנוחות (רשת YELLOW) רשמה החברה עלייה של כ־6% במחזור המכירות, אל מול הרבעון המקביל ב־2011, ל־148 מיליון שקל.

 

2. דלק ישראל: קיצוץ של 200 משרות

תוצאותיה של דלק ישראל, המנוהלת על ידי אבי בן אסייג, מבהירות היטב את הקושי להתמודד בענף הדלק התנודתי. את הרבעון הראשון של 2012 חתמה החברה עם רווח תפעולי של 39 מיליון שקל (בניכוי הפרשה חד פעמית של כ־6 מיליון שקל עקב פשיטת רגל של שני לקוחות מרכזיים). בהשוואה לרבעון המקביל ב־2011, מדובר בצניחה של 25%. אולם בהשוואה לרבעון הרביעי של 2011, זה שבו הורגשה השפעתו של מרווח השיווק, מדובר בזינוק של לא פחות מ־116%.

 

גם בדלק ישראל נאלצו כמובן לבצע תכנית התייעלות מקיפה שכללה צמצום ימי האשראי ללקוחות, מימוש נכסים שאינם בליבת הפעילות וכן תכנית פירעונות מוגדרת וקשיחה הנוגעת לכל ההלוואות שניתנו על ידי החברה לחברות קשורות. בנוסף, כללה תכנית התייעלות קיצוץ של כ־250 משרות, וזאת עקב מיזוגי מחלקות, צמצום אגפים וכן העברה של תחנות להפעלה עצמית.

 

 

הכנסותיה של החברה ברבעון הראשון הסתכמו ב־1.6 מיליארד שקל, עלייה של10% בהשוואה לרבעון המקביל. למרות זאת, הציגה החברה ברבעון הראשון הפסד של 870 אלף שקל (לאחר הפרשות חד פעמיות), לעומת רווח נקי 13.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.

 

מחזור המכירות בחנויות הנוחות של הרשת (רשת מנטה, וכן כניסת רשת קפה ג'ו) הסתכם ברבעון הראשון של השנה ב־75 מיליון שקל (כולל כ־5 מיליון שקל מחנויות הנוחות המופעלות על ידי זכיינים), עלייה של כ־15% ביחס לרבעון המקביל ב־2011.

 

3. סונול: התאוששה מהרבעון הקודם

חברת סונול, מקבוצת גרנית הכרמל שבשליטת דוד עזריאלי, חתמה את הרבעון הראשון של 2012 עם רווח תפעולי של 35 מיליון שקל, נמוך בכ־26% אל מול הרבעון המקביל ב־2011. סונול, בראשות המנכ"ל ניר גלילי, היא זו שחטפה את המהלומה החזקה ביותר ברבעון האחרון של 2011, מה שבא לידי ביטוי ברווח תפעולי של כ־12 מיליון שקל בלבד – הנמוך ביותר באותו רבעון מבין ארבע חברות הדלק הגדולות.

 

מנגד, החברה חתמה את הרבעון הראשון עם שיעור רווח גולמי מרשים של כ־12.2% ושיעור רווח תפעולי נאה של כ־2.1%, כאשר ההכנסות הסתכמו בכ־1.4 מיליארד שקל. על מנת לחזור לשגרת פעילות "נורמלית" נזקקה סונול, בדומה למתחרותיה בענף, לבצע קיצוץ מאסיבי בכוח אדם בהיקף של כ־300 משרות הן במטה והן בתחנות, וזאת כחלק ממהלך ההתייעלות.

 

"סונול פועלת להפחתת ההשפעות השליליות של הורדת מרווח השיווק, בין היתר, באמצעות הקטנת ההנחות הניתנות ללקוחות ובאמצעות פעולות התייעלות והפחתת הוצאות", נכתב בדו"ח הרבעון הראשון.

 

סונול מפעילה כ־232 תחנות תדלוק, מתוכן רק 17% בבעלות עצמית. רשת חנויות הנוחות של סונול (Sogood) סיכמה את הרבעון הראשון עם מחזור מכירות של 58 מיליון שקל, עלייה של כ־16% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

 

4. דור אלון: תוצאות של תוכנית התייעלות

דור אלון, מקבוצת אלון בשליטתם של אנשי העסקים שרגא בירן ודודי ויסמן, חתמה את הרבעון הראשון של 2012 בנימה אופטימית, בעיקר ביחס למתחרותיה. מבין שלוש החברות שמנהלות מאבק תחרותי צמוד (סונול, דלק ישראל ודור אלון. פז גדולה משמעותית משלושתן בעיקר בשל פעילות בית הזיקוק), הצליחה דור אלון לרשום את הביצועים הנאים ביותר: רווח תפעולי של 41 מיליון שקל. בהשוואה לרבעון המקביל ב־2011, מדובר בצניחה של כ־30%. אולם בהשוואה לרבעון הרביעי של 2011, ניתן לראות כי חלה עלייה דרסטית של 58%. החברה חתמה את הרבעון הראשון של 2012 עם מחזור מכירות נטו של 1.45 מיליארד שקל, כאשר שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב־14.3%, הגבוה ביותר מבין כל החברות.

 

חנות נוחות אלונית של דור אלון חנות נוחות אלונית של דור אלון צילום: אוראל כהן

 

מספר תחנות התדלוק של החברה הוא הנמוך ביותר – 198, מתוכן רק כ־10% בבעלות עצמית. החברה מפעילה קרוב ל־206 חנויות נוחות (בתוך התחנות ומחוץ להן) תחת שמות המותגים אלונית, סופר אלונית, אלונית בקיבוץ, אלונית במושב וכן AM:PM, אולם בניגוד למתחרותיה, דור אלון אינה מפרסמת את תוצאותיה בתחום זה.

 

החברה שמה לעצמה יעד מכירות של כמיליארד שקל בחנויות הנוחות ל־2012, ועל פי הערכות סיכמה את הרבעון הראשון עם מחזור של כ־200 מיליון שקל. בחברה סירבו למסור את היקף הקיצוצים שנעשו בשל התמורות החלות בענף, אולם הדו"ח הרבעוני מעיד כי החברה בעיצומה של תכנית התייעלות כוללת. "הרבעון הראשון של 2012 ספג את מלוא השפעת הקטנת מרווח השיווק של הבנזין ובמקביל את השפעת צמצום הוצאות ההפעלה והקטנת ההנחות בתחנות ולציי רכב. יעדי החברה לשנת 2012 , כוללים העמקת מהלכי התייעלות על ידי צמצום בהוצאות הפעלה וצמצום בהיקף השקעות", כך נכתב בדו"ח.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x