בורסת ת"א

רצף השקות מזניק את הפעילות הגנרית בטבע

חברת התרופות, שהציגה ביצועים חלשים בתחום הגנרי ב־2011, צפויה לרשום השנה עלייה של 20% בהכנסות מגנריקה בארה"ב

שניר הנדלר 08:0804.04.12

מכירות התרופות הגנריות של טבע בארה"ב - פעילות הליבה של ענקית התרופות - ספגו אשתקד פגיעה קשה עקב מחסור בהשקות של תרופות גנריות חדשות. אולם, רצף של השקות משמעותיות שהחל בתחילת הרבעון הרביעי של 2011 ונמשך לתוך הרבעון הראשון של 2012 מרמז על שיפור חד הצפוי בתוצאות פעילות הגנריקה של טבע.

 

נקודת המפנה בפעילות הגנריקה של טבע הייתה ברבעון הרביעי של 2011 עם השקת תרופת הזיפרקסה לטיפול בסכיזופרניה בה טבע וחברת ד"ר רדי ההודית חולקות ביניהן את הבלעדיות. תרופה נוספת היא האטורבסטטין, הגרסה הגנרית של טבע לתרופת הליפיטור שפיתחה ענקית התרופות פייזר שהניבה ב־2011 הכנסות של כ־8.2 מיליארד דולר בארה"ב בלבד. גם במקרה זה, טבע חולקת את הבלעדיות הפעם, עם רנבקסי ההודית. ההסכם בין השתיים נותר חסוי אך על פי הערכות השתיים חולקות את הרווחים ממכירת התרופה באופן שווה.

 

טבע ורנבאקסי נאלצות אמנם להתמודד עם תחרות מצדה של ווטסון האמריקאית המשווקת גם היא את גרסתה הגנרית לליפיטור עקב הסכם מוקדם עליו חתמה עם פייזר. אך בתקופה בה סובלות החברות הגנריות מלחץ של גופי ביטוח להורדת מחירי התרופות, הבלעדיות מאפשרת לחברות למקסם את שיעורי הרווח הגולמי ממכירת התרופה, רגע לפני שהן נתקלות בתחרות גוברת מצד חברות גנריות אחרות. בכל הקשור לתרופת הליפיטור, טבע הפכה תוך שבועות ספורים למובילת השוק. כעת, טבע מחזיקה בכ־65% משוק הליפיטור. מדובר בהישג מרשים לאור התחרות מווטסון ופייזר כשהאחרונה אף ביצעה מבצעים אגרסיביים והתקשרה בהסכמים עם מבטחים שונים כדי להילחם בכניסתה של טבע לשוק.

 

פער הבלעדיות

בעשור הקודם הייתה טבע מספר אחת בעולם בהשגת הבלעדיות הגנרית. אולם בעשור הנוכחי, טבע היא כבר לא הראשונה להשיג בלעדיות בכל גרסה גנרית שיוצאת לשוק. מתוך סך הגרסאות הגנריות שזכו לבלעדיות ב־2007, הייתה טבע הראשונה להשיק את התרופה בכ־53% מהפעמים, ב־2011 שהייתה חלשה בהשקות גנריות, זכתה טבע לבלעדיות רק בכ־29% מהתרופות שזכו לבלעדיות. הירידה בכמות התרופות שטבע השיקה בבלעדיות ב־2011 השתקפה היטב בתוצאותיה הכספיות. הכנסות טבע ממכירות גנריות בארה"ב הסתכמו אשתקד בכ־4 מיליארד דולר, צניחה של 32% לעומת 2010.

 

בנוגע לפעילות הגנרית, ההכנסות ב־2012 לא צפויות לעקוף אלה של 2010. נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי חשף בתום הרבעון השלישי של 2011 כי היקף המכירות של 5 התרופות הגנריות העיקריות שהשיקה החברה בבלעדיות בארה"ב ב־2010 עמדו על 1.4 מיליארד דולר. בשיחת הוועידה שקיים לאחר פרסום תוצאות 2011 העריך ינאי שהצפי למכירות של תרופות גנריות חדשות בארה"ב ב־2012 יעמוד על 650 מיליון דולר. הסיבה העיקרית להפרש בין 2010 ל־2012 היא בעיקר הנוהג של בלעדיות משותפת - כמו במקרים של הזיפרקסה והליפיטור.

 

בינתיים, הרבעון הראשון של 2012 מצביע על כך שטבע לא תתקשה לעמוד בתחזית, שכן מתחילת השנה השיקה החברה גרסאות גנריות לתרופות עם מכירות מצרפיות בארה"ב (במונחי תרופות מקור) של 9.8 מיליארד דולר. לכמעט מחצית מהסכום אחראית תרופת הסרקוול לטיפול בסכיזופרניה. תרומה משמעותית נוספת צפויה לנבוע לטבע ממכירת גרסאות גנריות לשתי תרופות מקור שפיתחה סאנופי לטיפול בלחץ דם בעלות מכירות מצרפיות בארה"ב של כ־600 מיליון דולר. טבע חששה מפני תחרות גנריות שכן עד להשקה לא היה ידוע לה אם חברה נוספת תשיק את גרסתה הגנרית, אך כשטבע זכתה השבוע לאישור התרופה נודע לה כי היא גם מחזיקה בבלעדיות לשיווק התרופה.

 

נתוני המכירות במונחי מקור מקשים על הערכת התרומה הסופית להכנסות טבע שכן בעקבות כניסה של מתחרה גנרית עשוי מחיר התרופה לצנוח בכ־70%־80%. אולם, אם נשקלל גם את התרומה הצפויה מההשקות המשמעותיות ברבעון הרביעי של 2011 נראה כי טבע נמצאת בדרך הבטוחה לעמידה בתחזית שנקב ינאי לתרופות החדשות.

 

צמיחה של 20% בגנריקה

גם צפי ההשקות להמשך 2012 נראה מעודד מבחינת ענקית הגנריקה הישראלית. עד לסוף 2012 טבע מתכננת השקה של 30 גרסאות גנריות עם מכירות מצרפיות בארה"ב במונחי תרופות מקור של כ־38.5 מיליארד דולר. על פי הערכות, ב־10 מהמקרים לטבע בלעדיות או בלעדיות משותפת בשיווק הגרסה הגנרית. כל אלה מביאים את טבע להעריך כי ב־2012 צפויה הכנסות החברה מפעילות הגנרית בארה"ב לצמוח בשיעור של 20% לעומת אשתקד ל־4.7 מיליארד דולר.

 

מי שכל הנראה ימשיכו להיעדר או להופיע במימון נמוך הן ההשקות בסיכון. לאורך השנים תקפה טבע הפטנטים על תרופות מקור בארה"ב, דבר שסייע לשיעור הרווחיות שלה מגנריקה, אך בשנתיים האחרונות נראה כי טבע התקשתה לאתר הזדמנות להשקה בסיכון של תרופה כלשהי בארה"ב שתאפשר לה להתמודד עם הירידה ברווחיות הגנריקה.

 

חלק מהתמודדות של טבע עם המשך הירידה הצפויה ברווחיות מהתחום הגנרי בארה"ב היא התפרסות גיאוגרפית רחבה אותה היא השיגה באמצעות רכישת רציופארם, שהגדילה משמעותית את היקף המכירות הגנריות של טבע באירופה ובקנדה. רכישת ספאלון שנועדה בעיקר לחיזוק תחום תרופות המקור, הגבירה גם את הנוכחות הגנרית של טבע בשוויץ, ורכישת טאיו היפנית, ביססה את מעמדה של טבע באסיה ובפרט בשוק היפני.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x