$
בורסת ת"א

באיזה שוק פועלת מובילאיי?

חוסר המודעות מפריע למובילאיי להפוך למוצר סטנדרטי בכל רכב

גולן חזני 07:0003.04.12

מובילאיי פועלת בשוק מערכות סיוע נהיגה (ADAS). שוק זה מאופיין בטכנולוגיות המבוססות על חיישנים ואלגוריתמים, שמנתחים את הסביבה ומסייעים לנהג בתפעול הרכב. מדובר בשוק נישה, שלקוחותיו הם יצרניות הרכב או רוכשי המכוניות הפרטיים, ולפיכך הסביבה העסקית ממנה מושפעת מובילאיי מורכבת

מהמגמות והשינויים הן בשוק הרכבים והן בשווקים הספציפיים של רוכשי המכוניות הפרטיות או החברות.

 

בשוק ה־ADAS פועלת מובילאיי בתת ענף הקרוי Collisions Warning Systems, אשר כולל מערכות התראה מבוססות מרחק, מערכות סיוע חניה ומערכות ל"שטח מת". הפתרונות מבוססים על מערכות רדאר ועיבוד תמונה. מערכות אלה מצויות בשלבי הטמעה בדגמים עתידיים של כמעט כל יצרני הרכב המובילים.

 

לפי עבודת המחקר שנחשפת כאן, הגל הבא של ההתפתחות בענף טומן בחובו הזדמנויות וצמיחה ליצרניות אביזרים נלווים מסוגה של מובילאיי, והוא מונע מכמה מגמות: הראשונה היא תאונות הדרכים. לפי דו"ח שפירסם ב־2006 מכון וירג'יניה לטכנולוגיית תעבורה, חוסר תשומת לב מצד נהגים היווה את הגורם העיקרי ל־80% מהן ול־65% מהאירועים שהיו קרובים לתאונה. הרעיון הוא לפתח טכנולוגיות שיגנו על נוסעים בשעת תאונה וימנעו אותה בכלל. המגמה השנייה היא איכות הסביבה, שהובילה להתפתחות טכנולוגיות להפחתת צריכת הדלק. השלישית היא פיתוח טכנולוגיות שיהפכו את זמן השהייה ברכב ליעיל ומהנה יותר.

 

הצמיחה בשוק הרכב ובמגזר שבו פועלת מובילאיי נתמכת משלושה כיוונים, בראשם הממשלות. בכל שנה נהרגים 890 אלף אנשים ונפצעים 4.5 מיליון בתאונות דרכים בעולם המערבי. תאונות דרכים הובילו לעלויות של 200 מיליארד יורו מדי שנה בשנים האחרונות באירופה לבדה, 2% מהתמ"ג שלה. בעקבות זאת הוקמה ועדה אירופית שאחת ממטרותיה להגביר את השימוש במערכות בטיחות ולהפוך אותן למוצר סטנדרטי בכל רכב. כיוון נוסף הוא יצרניות הרכב, שמייצרות מדי שנה 56 מיליון כלי רכב חדשים. מדובר בענף תחרותי במיוחד בו כל יצרנית מעוניינת לבדל את המוצר שלה, ולכן יש ליצרניות עניין רב בטכנולוגיות חדשות. הכיוון השלישי הוא הנהגים, שמעוניינים ברכב בטוח יותר.

 

הנהגים לא מוכנים לשלם

 

כיום המוצרים בשוק ה־ADAS נתפסים כתוספות המיועדות לרכבי יוקרה. כדי שהם יהפכו למוצר סטנדרטי בכל רכב - היעד אליו חותרות מוביליאיי וחברות מסוגה - יש צורך הן בהכרה ציבורית ביתרונותיהן הבטיחותיים של האפליקציות ויצירת ביקוש בשוק, והן בפעולה מעשית של יצרניות המכוניות לכלול את המוצרים ברכבים שהן מייצרות.

הקשיים בחדירה של חברות אלו לשוק נובעים משלושה גורמים: חוסר מודעות, טכנולוגיה וסיכונים בשוק יצרניות הרכב.

 

מבחינת חוסר המודעות, מחקר של חברת יורוברומטר שנערך לאחרונה הראה כי התשובות הראשונות של מרבית האנשים לשאלה מה חשוב בעיניהם ברכב הן יופי, מחיר ומותג. לעומת זאת כשניתנת לאדם רשימה סגורה של תכונות שהוא נדרש לדרג, בטיחות וצריכת דלק הופכים להיות מרכיב עיקרי בשיקולי בחירת הרכב. המסקנה היא שהמודעות לבטיחות פשוט איננה גבוהה. מרבית הציבור אינו מודע לרוב האפליקציות של מוצרים נלווים לשוק הרכב, למעט בקרת שיוט והתראה על עצמים קרובים בשעת חניית הרכב.

 

הקושי מבחינת הטכנולוגיה טמון בזמן ההטמעה הארוך, והידע והתפעול הרבים הדרושים עד להטמעה מלאה בקהל היעד. למשל, חדירתה של מערכת ה־ABS, המסייעת לבלימה הדרגתית, ארכה 30 שנה וכיום היא נמצאת בשני שליש מהמכוניות בעולם המערבי.

 

בנוסף, התלות של מובילאיי ומתחרותיה ביצרניות הרכב וספקיהן גורמת לה להיות מושפעת מהסיכונים וההזדמנויות בשוק הרכב. קיימים מחסומים חוקיים כמו אחריות מוצר ותקלות; וסיכוני מימון כתוצאה מעלויות המחקר והפיתוח הגבוהות, זמן הפיתוח הארוך וחוסר הוודאות הכלכלית. מרבית הנשאלים בסקר בעניין לא היו מוכנים לשלם עבור מוצרי טכנולוגיה נלווים לרכב.

 

שלוש המתחרות

 

עבודת המחקר מביאה סקירה קצרה של שלוש המתחרות של מובילאיי בעולם. הראשונה הינה ITERIS, החברה הגדולה בתחום שמעסיקה 255 עובדים בארה"ב. ITERIS פיתחה חיישנים בטכנולוגיית עיבוד תמונה ועוסקת במתן פתרונות להפחתת עומסי תנועה ולהגברת הבטיחות ברכבים. המערכת שלה הוטמעה ברכבים מסוג קרייזלר ומרצדס, אך נראה שהחברה - שהוקמה ב־1987 ונסחרת מ־1994 בנאסד"ק - לא הצליחה לפרוץ מאז את שוק המכוניות העממיות.

 

לפי דו"חות ITERIS, הכנסותיה עמדו ב־2011 על 58 מיליון דולר והרווח הגולמי על 24.2 מיליון דולר (שולי רווח של 41%). הרווח התפעולי עמד על 1.32 מיליון דולר והנקי על 2.64 מיליון דולר. העובדה שהחברה רווחית, אך נסחרת לפי שווי של 50 מיליון דולר בלבד, עשויה להעלות סימן שאלה לגבי השווי שניתן למובילאיי בעבודה המדוברת, בגיוס האחרון ובזה שלפניו, שבוצע ב־2010 לפי שווי של 740 מיליון דולר. עם זאת, מוצריה של מובילאיי מתקדמים ומגוונים יותר.

 

המתחרה השנייה היא Sense Technologies האמריקאית, שפיתחה חיישנים בטכנולוגיית רדאר בגלי מיקרו. בחיישנים מסייעים בחניה ובמניעת תאונות על ידי התראה לגבי עצמים המצויים מאחורי הרכב, או אזורים שאינם בטווח הראייה. החברה הוקמה ב־1997 ונסחרת בארה"ב מ־1999. הכנסותיה זעומות, 180 אלף דולר ב־2011, והיא הפסדית. המתחרה השלישית היא IBEO, חברה גרמנית שפיתחה חיישנים בטכנולוגיית לייזר המסייעים בהתראה על סטייה מנתיב, התנגשות, שמירת מרחק וחניה. החברה מעסיקה 45 עובדים ואיננה ציבורית.

 

נראה שלאור הנתונים הללו, היחידה שמהווה איום - גם הוא מוגבל - על מובילאיי, היא ITERIS, אשר מייצרת מוצר חופף ובעל מכירות גבוהות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x