$
בורסת ת"א

אי.די.בי קיבלה פניות חדשות למכירת כלל ביטוח

לגבי העסקה למכירת השליטה ביצרנית המלט נשר וחברת תעבורה לידי משפחת לבנת, אמר דנקנר עם פירסום הדוחות הכספיים של אי.די.בי ביום שישי בבוקר כי "אני מעריך שהעסקה תושלם במהלך החודשים הקרובים"

גולן חזני 07:5901.04.12

לאחרונה התקבלו באי.די.בי פניות מחודשות וחדשות לגבי האפשרות לרכוש מידיה את חברת כלל ביטוח. הפניות התקבלו הן מקרן פרמירה שניהלה בעבר מו"מ לרכישת כלל ביטוח והן מגורמים נוספים. עם זאת, המו"מ המחודש למכירת השליטה בכלל ביטוח טרם החל, אבל אין לפסול מצב שהוא יחל בקרוב, כך נודע

ל"כלכליסט".

 

לגבי העסקה למכירת השליטה ביצרנית המלט נשר וחברת תעבורה לידי משפחת לבנת, אמר דנקנר עם פירסום הדוחות הכספיים של אי.די.בי ביום שישי בבוקר כי "אני מעריך שהעסקה תושלם במהלך החודשים הקרובים". עוד אמר כי "הדבר החשוב מבחינתנו כעת הוא שהתוצאות שעליהן אנו מדווחים הן בעיקר תוצאה של הרבעונים השני והשלישי של שנת 2011, בעוד שבחודשים שחלפו מאז ביצענו מהלכים משמעותיים שייצבו את הקבוצה ותורמים לתנופה עסקית חיובית, ובהתאם אני מעריך ששנת 2012 תהיה שנה עסקית טובה לאי.די.בי".

 

אי.די.בי אחזקות הסדירה לאחרונה את יכולתה להוציא אל הפועל השנה תשלומים של 313 מיליון שקל בלעדי האג"ח באמצעות גיוס של 312 מיליון שקל בהנפקת מניות. אלא שהשנה הקרובה נראית מאתגרת במיוחד מבחינת אי.די.בי פתוח שנדרשת לפרוע חוב של 1.3 מיליארד שקל לבעלי מניותיה (מתוך 6.8 מיליארד שקל חוב כולל). בקופתה אמנם מצויים 900 מיליון שקל נזילים, אולם שימוש בהם עלול לייצר הפרה של הקובננטים לבנקים שלחברה חוב כלפיהם.

 

הפסד עתק

 

מחיקות ענק על השקעותיה במניות קרדיט סוויס ובפרויקט הפלאזה בלאס וגאס הביאו את קבוצת אי.די.בי אחזקות, שבשליטת נוחי דנקנר, להציג הפסד עתק של 3.24 מיליארד שקל ב־2011, שיצר גירעון של 1.1 מילירד שקל בהון העצמי. ברבעון הרביעי נרשם הפסד של כ־173 מיליון שקל, שנבע מהפחתה של 171 מיליון שקל בשווי ההשקעה בשופרסל.

 

ההשקעה במניות קרדיט סוויס הסבה לאי.די.בי הפסד של 1.8 מיליארד שקל ב־2011 ואילו שווי הקרקע להקמת המלון והקזינו בלאס וגאס הופחת ב־614 מיליון שקל ונותר על 100 מיליון שקל בלבד. אותה קרקע נרכשה ב־2007 עם יצחק תשובה בהשקעה משותפת של 1.2 מיליארד דולר. גם יתר חברות המטה של אי.די.בי הציגו הפסדים כבדים מסיבות אלו. דסק"ש סיימה את 2011 בהפסד של 2.6 מיליארד שקל, ואילו כור רשמה הפסד של 3.05 מיליארד שקל.

 

דסק"ש רשמה הפחתת ערך של 232 מיליון שקל בשל אחזקתה בשופרסל (למרות שרק לפני חצי שנה עמד דנקנר למכור את השליטה בחברה לליאו נואי בשווי גבוה בהרבה) וסיימה את הרבעון הרביעי בהפסד של 341 מיליון שקל.

 

כור סיימה את הרבעון הרביעי ברווח של 379 מיליון שקל, שהקטין מעט את ההפסד העצום שרשמה עד לרבעון השלישי. מניית קרדיט סוויס מתאוששת בבורסת ציריך והגיעה כבר למחיר של 26 פרנק, מה שאמור להניב לכור רווח של 563 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2012 על אחזקה ב־2.48% ממניות קרדיט סוויס (שכוללת בחלקה מניות שנרכשו לפני מספר חודשים במחיר של 20 פרנק). אי.די.בי מצויה בעיצומו של מהלך למיזוג בין דסק"ש וכור. דסק"ש אמורה לפרסם הצעת רכש לכור במחיר גבוה ממחיר השוק, כך שהתמורה לאי.די.בי פתוח המחזיקה ב־13.3% ממניות כור בשווי של 382 מיליון שקל, עשויה להגיע ל־500-450 מיליון שקל.

 

ישראייר ממשיכה להפסיד

 

במקביל, הפעילות של ישראייר ממשיכה להעיב על עסקי אי.די.בי: חברת התעופה הפסידה 49 מיליון שקל ב־2011 ואי.די.בי נאלצה למחוק 9.3 מיליון דולר משוויה בהתאם להערכת שווי שבוצעה. ב־2010 לשם השוואה, הפסידה ישראייר 61 מיליון שקל ובחמש השנים האחרונות עומד ההפסד הכולל שלה על 340 מיליון שקל. הערכת השווי המעודכנת מעניקה לישראייר שווי של 138 מיליון דולר לעומת 38 מיליון דולר ב־2010. כ־124 מיליון דולר מתוך השווי המעודכן של ישראייר הוא בגין שוויים של מטוסי ישראייר שנרכשו בשנה וחצי האחרונות - ולמרות ששווי המימוש שלהם רשום במיליוני דולרים בודדים ופחות מכך בספרים - לא בוצעה הפחתה נוספת. לפיכך, שווי הפעילות של ישראייר ללא המטוסים החדשים הינו 25 מיליון דולר בלבד לפי הערכת השווי.

 

בתגובה להפסד הכבד ציין יו"ר אי.די.בי נוחי דנקנר כי: "הקבוצה מסכמת היום את השנה הקשה ביותר מאז 2003, אז רכשנו את השליטה. נפגענו השנה מעודף רגולציה במשק שהביא להאטה חריפה בפעילות הסקטור העסקי ולמשבר נזילות בשוק ההון. ברור הדבר שבתקופה כלכלית משברית על הממשלה להאיץ את הפעילות הכלכלית ואת התמיכה בסקטור העסקי, בדיוק כפי שעשו בארה"ב ובאירופה".

 

המקורות של אי.די.בי פתוח

 

לאחרונה קיבלה אי.די.בי פתוח דיבידנד של 194 מיליון שקל מכלל תעשיות ודו"ח התזרים החזוי של החברה מגלה כי היא מצפה לקבל השנה דיבידנדים נוספים בהיקף של 600 מיליון שקל, שיתבססו ברובם על הרווח שייווצר לכלל תעשיות ממכירת משאב (שבאמצעותה מוחזקות נשר ותעבורה) לידי משפחת לבנת. בנוסף מנהלת אי.די.בי פתוח מגעים מול מוסדות פיננסיים ישראלים וזרים לקבלת הלוואות של 700-600 מיליון שקל. ככל הידוע הלוואות אלה מצויות בשלבי גיוס סופיים.

 

בנוסף יוכל דנקנר למכור נתח מהאחזקות בדסק"ש, ביטוח או חברות אחרות, תמורת מאות מיליוני שקלים, ולהזרים 100- 200 מיליון שקל מאי.די.בי אחזקות לאי.די.בי פתוח כהלוואה. התאוששות נוספת במניית קרדיט סוויס, עשויה להביא אף היא לצמצום חלק מהפסד ההשקעה בבנק.

 

בקשר למכירת נשר למשפחת לבנת, נודע ל"כלכליסט" כי העובדה שהממונה על ההגבלים העסקיים שוקל להשתמש בסמכותו ולהורות לנשר לחדול מהטבות הניתנות ללקוחותיה - ולפרסם את מחירי המלט ותנאי אספקתו - מקשה מאוד על השלמת המכירה למשפחת לבנת.

 

דו"חות אי.די.בי מגלים כי נשר הוזמנה לשימוע ובכוונתה לנסות ולשכנע את הממונה להימנע מיישום הצעדים. נשר מציינת כי למתן הוראות כאלה עשויה להיות השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות, אולם כרגע אין יכולת להעריך את מידת ההשפעה או התוצאות. לפי ההערכות נשר מעניקה כיום הנחות של מעל 10% לשני הלקוחות הגדולים, הנסון ורדימיקס, ובמקרה שהן אלה יבוטלו או יצומצמו, שני הלקוחות יעדיפו לייצר מלט באופן עצמאי בשל הכמויות הגדולות שהם צורכים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x