$
בורסת ת"א

הבוננזה של בכירי מירס לקראת המיזוג עם HOT

חמישה בכירים ירכשו 0.8% ממירס ב־2.2 מיליון שקל ויקבלו 10 מיליון שקל אם החברה תימכר ל־HOT

גילעד נס 07:2928.07.11

הזימון לאסיפת בעלי המניות של HOT בסוף חודש אוגוסט, במהלכה יתבקשו הנוכחים לאשר את רכישת חברת הסלולר מירס תמורת 1.3 מיליארד שקל, חושף כי קבוצה של חמישה מנהלים בכירים בחברה - שאינם נחשפים בשמם ובתפקידם - סיכמו בעבר עם בעלת השליטה אלטיס של פטריק דרהי, כי ירכשו ממנה במשותף מניות בשיעור של 0.78% מכלל מניות מירס, תמורת כ־2.2 מיליון שקל. הרוכשים יקבלו גם את החלק היחסי של מניות אלו בהלוואת הבעלים שהעניקה אלטיס למירס, ובשטר ההון שהנפיקה מירס לאלטיס בסכום של 200 מיליון שקל.

 

במקרה של מכירת מניות מירס לגורם אחר, יוכלו המנהלים להצטרף לעסקה ולמכור את מניותיהם. אם HOT תרכוש את מירס לפי השווי שפורסם, יזכו חמשת המנהלים לקבל פי 4.5 מהסכום שבו רכשו את המניות - ובסך הכל כ־10 מיליון שקל. על פי הדו"חות, רכישת המניות על ידי הבכירים טרם הושלמה.

 

עוד עולה מהדו"ח כי לאחר רכישת מירס בידי אלטיס, נחתם הסכם בין הצדדים לפיו תעניק אלטיס למירס שירותי ניהול תמורת תשלום בגובה 1% מההכנסה השנתית של מירס, אך לא יותר מ־10 מיליון שקל בשנה. מירס תשלם לאלטיס את דמי הניהול השנתיים כל עוד הרווח שלה לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) יהיה יותר מ־154 מיליון שקל בשנה. אם תשלים HOT את רכישת מירס, HOT היא זו שתידרש לשלם את דמי הניהול לאלטיס מדי שנה.

 

למירס היו, נכון לסוף שנת 2010, כ-491 אלף מנויים, אך למעשה החברה מסבירה כי 30 אלף מהם הינם לקוחות פרטיים העושים שימוש במכשיר שאליו מקושרים שני מספרים, כך שמספר המחזיקים במכשירים עומד למעשה על כ-461 אלף. בעוד בשנים 2010-2008 הצליחה מירס להגדיל את מספר הקווים שלה, את הרבעון הראשון של 2011 היא סיימה באיבוד של כ-10,000 קווים, כך שמספר מנוייה עומד על 480 אלף (כ-450 אלף בניכוי המספרים הכפולים).

 

מירס (וסלקט, אם תעמיד את הערבות הדרושה לקבלת הרישיון הסלולרי במועד) תקבל בחזרה כ-14% מסכום הערבות שהפקידה – 695 מיליון שקל - עבור כל 1% בנתח השוק ללקוחות פרטיים שתגרוף בחמש השנים הבאות. על פי הדו"חות של מירס, נכון לסוף שנת 2010 כ-37.3% מהקווים שלה נרשמו כלקוחות פרטיים, אחוז המיתרגם לכ-180 אלף קווים (כולל המספרים הכפולים).

 

החברה אינה יכולה, על פי תנאי מכרז הסלולר בו זכתה, להתייחס לקווים אלו כחלק מצבירת נתח השוק שלה, אולם היא יכולה בהחלט לנסות לגרום להגירה של מנויים אלו מהרשת הנוכחית שלה לרשת הדור השלישי שתקים, וכך להתחיל ולספור אותם במירוץ לנתח השוק המבוקש. חישוב נתח השוק יתבצע לא רק על סמך מספר המנויים שתגייס החברה ביחס לכלל המנויים הפרטיים של כל החברות, אלא גם על סמך ההכנסות מלקוחות פרטיים שלה ביחס לכלל ההכנסות ממנויים פרטיים בשוק, ועל סמך מספר הדקות היוצאות של לקוחות פרטיים שלה ביחס לכלל הדקות היוצאות של מנויים פרטיים בשוק.

 

ההכנסות מצה"ל – כעשירית מכלל ההכנסות

 

גם ללא נתונים רשמיים, מירס ממותגת כחברה המשרתת את כוחות הביטחון, ולכן לא מפתיע לגלות כי צה"ל הוא הלקוח הבודד הגדול ביותר שלה. מאז זכייתה במכרז שנערך בשלהי 2005 מירס מספקת לצה"ל שירותים סלולריים לכ-57 אלף מכשירי סלולר הפתוחים לשיחות עם כל הרשתות, וכ-3,500 מכשירים המאפשרים שיחות בין מנויי צה"ל בלבד. החברה מספקת לצה"ל במקביל גם מכשירים המשמשים לפעילות מבצעית, וכך משרתת כ-12 אלף מנויים נוספים.

 

צה"ל מימש ב-2008 אופציה להארכת ההתקשרות מול מירס, וההסכם בין הצדדים אמור לפוג באוקטובר 2011, כאשר לקראת אותו מועד אמור להתקיים מכרז נוסף בין חברות הסלולר. מספר הקווים של צה"ל מהווה בשנים האחרונות כ-14.5% עד 15% מכלל לקוחותיה של מירס, כאשר ההכנסות מצה"ל, שגדלו מכ-109 מיליון שקל ב-2008 לכ-139 מיליון שקל ב-2010, היוו כ-10.6% עד 13.5% מההכנסות בכל שנה.

 

נכון לחודש הנוכחי, מירס מעסיקה 1,175 עובדים, עליה של כ-220 עובדים לעומת מצבת העובדים בעת הרכישה בידי פטריק דרהי בדצמבר 2009, עובדה המוסברת בידי החברה כתוצאה של ניתוק מערכת היחסים עם בעלת השליטה הקודמת, מוטורולה, שסיפקה למירס שירותים לוגיסטיים ואחרים, הנדרשים להתבצע כיום באמצעות עובדי מירס. עם זאת, כמעט מחצית מעובדיה הינם עובדי קבלן, כאשר רוב פעילות השיווק והמכירות שלה מתבצעת באמצעות חברת SDM לשוק הכללי, וחברת "גולד-פון" למגזר החרדי, וכל עובדי שירות הלקוחות במרכזיה השירות שלה מועסקים באמצעות חברת כח אדם חיצונית.

 

החל מהשנה גם במירס יש "חיוב-זיכוי"

 

בדומה לחברות הסלולר הגדולות, גם במירס חיפו על הירידה בהכנסות מהפחתת דמי הקישוריות באמצעות הגדלת ההכנסות ממכירת מכשירים, אלא שהשינוי במירס משמעותי יותר – עד לרבעון הראשון של 2011 לא מכרה החברה מכשירים למנוייה, אלא השכירה אותם כחלק מהתשלום עבור שירותי הסלולר. החל מתחילת השנה היא מבצעת מול המנויים החדשים את מהלך ה"חיוב-זיכוי" הידוע, במסגרתו נחשף הלקוח למחיר ה"רשמי" של המכשיר ומשלם עבורו את החלק היחסי מדי חודש, אך מקבל זיכוי בהיקף חלקי ולפעמים מלא כל עוד הוא נותר לקוח של החברה. המהלך שינה את תמהיל ההכנסות של החברה כך שברבעון הראשון השנה היוו מכירות המכשירים כ-15% מכלל הכנסות החברה.

 

גם לאחר שמכרה את השליטה בה, מוטורולה עדיין מפיקה ממירס הכנסות – ציוד הרשת והטלפונים מיוצרים בידי מוטורולה בלבד, ובמהלך ההיפרדות ביניהן נחתמו חוזים ארוכי טווח המבטיחים כי מוטורולה תמשיך לספק למירס טלפונים לרשת הנוכחית שלה. עם זאת, נראה כי העצמאות של מירס איפשרה לה להפעיל לחץ על מוטורולה ולהקטין את ההוצאות על רכישת המכשירים, כאשר הוצאות אלה עמדו בשנת 2008 ו-2009 על 103 מיליון שקל ו-145 מיליון שקל, בהתאמה, ואילו בשנת 2010 שילמה מירס למוטורולה 98 מיליון שקל בלבד.

 

מירס הודיעה לפני מספר חודשים כי חברת נוקיה-סימנס תקים עבורה את רשת הדור השלישי תמורת כ-200 מיליון שקל למשך שלוש שנים. בדו"חותיה חושפת מירס כי היא תשלם כ-52 מיליון דולר (כ-187 מיליון שקל) בשלוש השנים הראשונות, אולם להערכתה הקמת ותחזוקת הרשת עד 2017 תעלה לה בסך הכל כ-120 מיליון דולר (כ-430 מיליון שקל).

בטל שלח
    לכל התגובות
    x