$
בורסת ת"א

מקורב לנציגות בעלי החוב בצים: "רק כשהונחה החרב על הצוואר, הושגה התקדמות"

ההסדר שנחתם בצים משחק לטובת בעלי האג"ח: בתמורה לדחיית חוב של 4 שנים הם זוכים לביטחונות של 50 מיליון דולר, לתוספת ריבית ולאופציות. מלבד זאת, לכלכליסט נודע שכל עסקת בעלי עניין תובא לאישורם

סיון איזסקו 09:2214.10.09

בלילה שבין שלישי לרביעי נפרדו הנהלות צים והחברה לישראל מנציגות בעלי איגרות החוב בלחיצת יד שסימלה הסכמה על עקרונות הסדר החוב שגובש בין הצדדים. הנציגות יצאה מהפגישה הלילית בידיים מלאות: ההסדר מבטיח לבעלי האג"ח ביטחונות על חלק מהחוב, פיצוי בריבית, אופציות על מניות ורשת ביטחון. כל זאת, בתמורה להסכמתם של בעלי החוב לדחיית תשלומי הקרן בארבע שנים.

מה דעתך על מניית חברה לישראל:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

גורם המקורב לנציגות בעלי האג"ח אמר היום ל"כלכליסט" כי "בהתחלה צים הציעה לנו רק תוספת קטנה בריבית ואופציות על 5% ממניות החברה - שבהן עוד היינו אמורים להתחלק עם שאר הנושים הלא מובטחים. במשך כמה שבועות צים התבצרה בעמדתה ולא היתה מוכנה לזוז ממנה עד שכמעט הגענו לפיצוץ".

 

הגורם הוסיף כי "הנציגות הגיעה עם דרישות כבר בתחילת הדרך, אבל עד שהחרב לא היתה מונחת על צווארה של החברה ועל צווארם של בעלי האג"ח, לא הושגה התקדמות. רק ביום ראשון, בדקה ה־90, הושגה ההתקדמות המיוחלת. זה היה הסדר מאוד מורכב, ובעלי האג"ח הם חלק קטן ממנו. בהתחשב בנסיבות ובמצבה של צים, זה הסדר טוב ואפילו מצוין. להערכתי, הוא יאושר ברוב קולות באסיפת בעלי האג"ח של החברה".

 

בנציגות חברים יעל אנדורן, מנהלת "עמיתים" (קרנות הפנסיה הוותיקות); ענת לוין, משנה למנכ"ל מגדל; ואמיר הסל, משנה למנכ"ל הראל.

יעל אנדורן, מנהלת "עמיתים" יעל אנדורן, מנהלת "עמיתים" צילום: עמית שעל

 

לסיכום אמר המקורב כי "ההסדר טוב גם לבעלי המניות של החברה לישראל כי ענף הספנות הוא מחזורי, ונראה שהוא נמצא בשלבי יציאה מהמשבר".

 

מנגד, גורם שאינו מקורב לנציגות בעלי האג"ח אמר ל"כלכליסט" כי דווקא הנציגות היא זו שלא אפשרה למשא ומתן להתקדם. לדברי הגורם, תחילה סירבו בעלי האג"ח לחתום על כתבי סודיות, בהמשך התקשתה צים לקבוע פגישות עם חברי הנציגות ולדעתו, הנציגים הביעו נכונות רבה יותר לדון בהסכם רק עם התקרבות הדד ליין.

 

לפי עקרונות הסדר החוב, צים תדחה את תחילת תשלומי האג"ח מ־2012 ל־2016, בכפוף לכך שחברת הספנות תעמוד ביחסים פיננסיים מוגדרים. אם גם ב־2016 היא לא תעמוד ביחסים האמורים, ייפרע החוב בארבעה תשלומים שנתיים - החל מ־2017 ועד ל־2020.

 

כיום, האג"ח של צים שהונפקו בהיקף כולל של 350 מיליון דולר אינן מגובות בביטחונות כלשהם. במסגרת ההסדר תעניק צים ביטחונות בהיקף של 50 מיליון דולר לטובת בעלי האג"ח. כל שנה של דחיית החוב תעלה את שיעור הריבית על האג"ח ב־1.2%, כאשר לצים שמורה הזכות להעמיד לבעלי האג"ח ביטחונות גדולים יותר - בהיקף של 150 מיליון דולר - אלא שאז תעמוד תוספת הריבית השנתית על 0.4% בלבד.

 

מלבד זאת, צים תעניק לבעלי האג"ח אופציות ל־12% מהחברה לפי שווי של 700 מיליון דולר, כאשר האופציות יפקעו רק ב־2020. במקרה של הנפקה או מכירה של חברת הספנות, לבעלי האג"ח תינתן אפשרות להמיר שליש מהחוב למניות ובהנחה של 15% על המחיר שייקבע. נוסף על כך, ל"כלכליסט" נודע שצים התחייבה להביא עסקאות בעלי עניין לאישור אסיפת בעלי האג"ח של צים.

 

החברה לישראל וקבוצת עופר ייתנו לצים רשת ביטחון (ערבות) בהיקף של 100 מיליון דולר, כאשר חלקה של החברה לישראל ברשת הביטחון יעמוד על 75% ושל משפחת עופר על 25%. המשמעות היא שאם מצבה של צים יחמיר פעם נוספת, תופעל רשת הביטחון והחברה לישראל וקבוצת עופר יזרימו את הסכום לחברה.

 

מאחר שכיום אין לבעלי האג"ח ביטחונות כלשהם, מובן שהסדר החוב משפר את מצבם באופן מהותי. הוא מבטיח להם שגם בתרחיש הפסימי ביותר הם יקבלו 50 מיליון דולר לפחות - כסכום הביטחונות. בתרחיש האופטימי ביותר עשויים בעלי האג"ח ליהנות מרווחי הון משמעותיים, אם האופציות שקיבלו ייכנסו לתוך הכסף.

 

ואולם מבחינת בעלי המניות של החברה לישראל, התמונה נראית אחרת לגמרי. לא רק שהסדר החוב שהושג עם בעלי האג"ח מרחיק לכת יותר ממה שהוצג להם עד כה, ולא רק שהוא כולל ערבות בהיקף של 75 מיליון דולר, אלא שהוא גם עלול לגרום לדילול המניות.

 

 

בהקשר זה יש להדגיש כי דרושה הסכמה של בעלי המניות כדי לתת להסדר תוקף רשמי. כבר באסיפת בעלי המניות הקודמת של החברה לישראל טורפד השלב הראשון בתוכנית ההבראה של החברה. כעת, עם הגדלת היקף החשיפה של החברה לישראל לצים, עלולה להתחזק התנגדותם של בעלי המניות מקרב הציבור. עם זאת, בחודשים האחרונים חל שיפור בענף הספנות, עובדה שעשויה לעודד את בעלי המניות לתמוך בהצבעה על תוכנית ההבראה.

 

אנליסטים המסקרים את הענף מציינים כי בחודשים האחרונים מסתמנת מגמה של צמיחה בנפח ההובלה הימית לצד עלייה בתעריפים - ולכן ישנם אנליסטים המעריכים שחלק מהחברות יחזרו לאיזון ואף יעלו על פסים רווחיים כבר ב־2010.

 

מלבד זאת, מחר עתידה החברה לישראל להציג דו"ח מלא על אודות תוכנית ההבראה וכן דו"ח תזרים מזומנים חזוי לתקופה שלאחר ההסדר. מלבד זאת תציג החברה פרטים נוספים שבאמצעותם היא תנסה לשכנע את בעלי מניותיה לתמוך בהסדר החוב.

 

נזכיר כי עיקר תוכנית ההבראה של צים לא נעשה מול בעלי האג"ח אלא מול המספנות שמהן שהזמינה החברה אוניות. במסגרת תוכנית ההבראה ביטלה צים הזמנה של שש אוניות והגיעה גם להבנות על דחייה במועד הבנייה והמסירה של 14 אוניות נוספות. דחייה זו אפשרה לצים לדחות תשלומים בהיקף של כ־1.5 מיליארד דולר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x