$
בורסת ת"א

גיל אגמון החזיר את הפסד ההשקעה בפורד

אגמון חשב שמניית פורד היא הזדמנות, והשקיע בה כ־175 מיליון שקל לפי 6 דולר למניה. בעקבות המשבר צללה המניה ל־1.2 דולר ומחקה לו 80% מההשקעה. בסוף השבוע המניה חזרה ל־6 דולר

גולן חזני ותומר קורנפלד 06:5804.05.09

הסומק חזר ללחייו של מנכ"ל דלק רכב גיל אגמון בסוף השבוע האחרון, כאשר המניה בה השקיע עשרות מיליוני דולרים תיקנה את ההתרסקות שרשמה בתקופה האחרונה.

 

לפני כמה חודשים חשף "כלכליסט" שאגמון, מנכ"ל יבואנית רכבי פורד ומאזדה לישראל, השקיע במניית חברת פורד האמריקאית סכום של כ־50 מיליון דולר (כ־175 מיליון שקל בשער החליפין של אז) באפריל 2008, כאשר מחיר המניה עמד על 6 דולרים. לצורך ההשקעה קיבל אגמון הלוואה של 130 מיליון שקל מבנק הפועלים ותמורתה שעבד מניות דלק רכב שברשותו.

 

אולם, במהלך נובמבר 2008 רשמה מניית פורד ירידת שערים חריפה (לאחר שבאפריל המריאה ל־8.5 דולרים), ומחירה הגיע ל־1.2 דולרים בלבד. נפילה זו גרמה לאגמון להפסיד (על הנייר) כ־150 מיליון שקל על השקעתו בתוך כמה חודשים.

 

באותה עת משקיעים מעטים האמינו כי מניית ענקית הרכב תצליח לשקם את עצמה ולחזור למחירה הקודם, והנה בסוף השבוע האחרון רשמה המניה עליות, במהלכן חצתה את רף 6 הדולרים, והשקעתו של אגמון חזרה לאיזון (ביום שישי סגרה המניה את המסחר בארה"ב בשער של 5.7 דולר). כמו כן, אם לוקחים בחשבון שבמהלך תקופת ההשקעה נהנה אגמון מהתחזקות של כ־20% בשער הדולר מול השקל, אגמון מורווח היום (על הנייר) על השקעתו בכ־25 מיליון שקל.

 

מקורביו של אגמון סיפרו כי גם כשהמניה היתה בשפל הוא לא נשבר. "הוא שפשף את העיניים, ולא הבין איך זה קורה. לפני שלוש שנים עברה החברה ארגון מחדש רציני, ולא היתה סיבה לנפילות". לדבריהם, אגמון טען כי אלמלא המשבר הפיננסי, פורד היתה עוברת כבר השנה לרווחיות. "אגמון לא מתכוון למכור את המניות. הוא מאמין שזו תחילת הדרך ושהוא יממש אותן ברווח נאה", אמרו המקורבים.

 

 צילום: אביגיל עוזי

 

מצבה של פורד, יצרנית כלי הרכב השנייה בגודלה בארה"ב הוא כנראה הטוב מבין שלושת היצרנית הגדולות (ג'נרל מוטורס וקרייזלר). בתקופה האחרונה מתמודדת פורד עם צניחה של 40% בהיקף מכירות כלי הרכב, אולם בניגוד למתחרותיה הנמצאות במצב של פשיטת רגל או על סף פשיטת רגל, חברת פורד לא נזקקה לסיוע כספי מהממשל.

 

גל אגמון גל אגמון צילום: אביגיל עוזי

את הזינוק במניית החברה חייבת פורד, המנוהלת על ידי אלן מולאלי, לכמה מהלכי התייעלות שנועדו להקטין את חובותיה והתחייבויותיה. מולאלי, שהגיע לפורד ב־2006 לאחר שכיהן כמנכ"ל חברת בואינג, נכנס לחברה כדי לבצע תהליך רה ארגון מקיף בה, לאחר שאיבדה בשנים האחרונות נתח שוק למתחרותיה. המהלך האחרון שביצע היה צמצום של 9.9 מיליארד דולר (38%) בהיקף חובותיה של פורד. מהלך זה הושלם בחודש אפריל השנה ונתן את האות לזינוק במניה.

 

במקביל, הנהלת פורד נקטה בצעדי התייעלות שנועדו להקטין גם את ההוצאות. צעד מהותי שננקט היה פירעון מוקדם של הלוואות בתנאים מועדפים, זאת כדי להקטין את הוצאות הריבית השנתיות שלה ביותר מ־500 מיליון דולר. צעד נוסף הוא הסכם שחתמה החברה עם איגוד עובדי הרכב האמריקאי (UAW) על פיו תפחית את תשלומי ביטוח הבריאות שהיא משלמת לגמלאיה.

 

במקביל, גם תוצאותיה הכספיות של החברה לרבעון הראשון לא היו גרועות כל כך, זאת לעומת המתחרות. החברה אמנם סיימה את הרבעון עם הפסד של 1.8 מיליארד דולר (0.75 דולר למניה), אך האנליסטים שמסקרים את המניה היו פסימיים הרבה יותר, וציפו להפסד בהיקף של 1.19 דולר למניה.

 

פורד, הנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 13.7 מיליארד דולר נהנית מקופת מזומנים של 21.3 מיליארד דולר, המאפשרת לה לעבור את המיתון בארה"ב עם הראש מעל המים. את הזינוקים האחרונים חייבת פורד לתחזיות המעודדות שסיפקה על כך שבשנת 2011 היא צפויה לעבור לרווחיות.

 

גם בחזית השקעתו במניות החברה בראשותו, דלק רכב, ספג אגמון עד לאחרונה הפסדים. לפני חודש וחצי עמד שווי מניותיו של אגמון בדלק רכב (16.4%) על 280 מיליון שקל, אולם מאז זינקה המניה ב־75% כך ששוויין היום עומד על 488 מיליון שקל (כ־32 שקל למניה).

בטל שלח
    לכל התגובות
    x