$
המלצות ואזהרות

מה הסיכוי למיזוג בין שתי חברות ביטוח גדולות בישראל

מומחים בהגבלים עסקיים סבורים כי בימים כתיקונם אין סיכוי שזה יקרה, אולם כיום בשל המשבר, אין מדובר במהלך בלתי אפשרי. עו"ד מיכל הלפרין: "במצבים שיש חשש אמיתי להתמוטטות של חברת ביטוח, הגיוני שהממונה לא יתבצר בעמדתו"

רחלי בינדמן 10:5522.03.09

במסגרת כנס לשכת סוכני הביטוח שהתקיים בתחילת החודש באילת הטיל יונל כהן, מנכ"ל חברת הביטוח מגדל, פצצה לאוויר: "לא אתפלא אם חברה גדולה וטובה שיכולה, לכאורה, לשרוד את המשבר הזה, תיבלע על ידי חברה אחרת ללא קשר לביצועים שלה, זאת מכיוון שלבעלים שלה יש השקעות בעייתיות בתחומים אחרים, ונוצרת לו בעיית תזרים".

 

האם תרחיש של מיזוג בין שתי חברות ביטוח גדולות במשק שהזכיר כהן, הוא הזוי לחלוטין או אפשרות שרירה וקיימת? המפקח על הביטוח במשרד האוצר ידין ענתבי הבהיר כי לפחות את 2008 כל חברות הביטוח עברו בבטחה, אך אף אחד לא יכחיש שימים לא קלים עוברים עליהן ואין שום ודאות לגבי מה שצופן העתיד.

 

אינפו חברות ביטוח אינפו חברות ביטוח

נשענות על חברות האחזקה

 

לא ברור אם השוק הגיע לתחתית ומדי רבעון נאבקות חברות הביטוח כדי לצוף מעל המים, וליתר דיוק, מעל קו המינימום של דרישות ההון העצמי שמחיל עליהן ענתבי. חברת ביטוח נדרשת לשמור על הון עצמי מינימלי מסוים בהתאם לנכסים שהיא מנהלת ולסיכון שלהם.

 

את ההון העצמי הגדול שמחזיקות החברות הן משקיעות בשוק ההון. בתקופות של גאות בשווקים דילגו חברות הביטוח בקלות על תנאי הסף של ענתבי, עם עודפים של מאות מיליוני שקלים שחולקו כדיבידנדים לבעלי המניות. אלא שבתקופה של משבר, כאשר שוק ההון קורס, נשחק ההון העצמי ובעלי השליטה נאלצים להזרים לחברות מאות מיליוני שקלים כדי שיעמדו בדרישות ההון, אחרת לא יוכלו להמשיך ולהחזיק ברישיון הביטוח.

 

כדי לפתור את בעיית ההון חברות הביטוח נדרשות לעזרה מתמדת של חברות האחזקה שלהן, שיזרימו לתוכן הון תמורת מניות, דבר המוביל לתלות בין יכולת השרידות שלהן למשאבי החברות־אמהות. בתסריט קיצוני שבו חוזרת הבורסה לקרוס, כפי שקרה באוקטובר־נובמבר, הונן של חברות הביטוח מצטמק עוד יותר, וכלל לא ברור אם חברות האחזקה יוכלו להמשיך ולהזרים את הכסף, בייחוד לאור הקושי הרב בגיוס אשראי בשוק והצורך להגדיל את המינוף.

 

סמנכ"ל המחקר בלידר שוקי הון אלון גלזר התייחס בסקירה שהוציא לאחרונה למצב ההון של חברות הביטוח. לדבריו, מצבה של חברת מגדל הוא הטוב ביותר והיא לא צפויה להידרש להשלמות הון בתקופה הקרובה. שתי החברות שעל הכוונת מבחינת צורך לגיוסי הון נוספים הן כלל ביטוח והפניקס, שלדברי גלזר עשויות במקרה של החמרת המשבר להידרש להשלמות הון משמעותיות.

 

בכלל ביטוח שולטת קבוצת אי.די.בי שמתמודדת כיום עם מינוף גבוה. נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי, שקל בעבר למכור את כלל ביטוח כדי שיוכל להתמודד על רכישת בנק לאומי, וכעת, כשברור שכלל ביטוח לא תוכל לשלם דיבידנדים בקרוב עקב ההפסד מהשקעות והדרישות לשמירה על ההון, לא מן הנמנע שאפשרות המכירה תעלה שנית על הפרק. בהפניקס שולטת קבוצת דלק, שמנהלת כיום מאבק משפטי בדרישת בעלי השליטה בבית ההשקעות אקסלנס, רוני בירם וגיל דויטש, לשלם להם סכום של 752 מיליון שקל עבור רכישת יתרת אחזקותיהם באקסלנס.

 

בתסריט קיצוני שבו אחת מחברות האחזקה מתקשה להמשיך ולתחזק את חברת הביטוח שלה ונאלצת למכור אותה, עולה השאלה: האם חברת ביטוח יציבה תוכל לרכוש את מתחרתה הקורסת?

 

לאחרונה עלתה האפשרות של רכישת חברת הכשרה ביטוח, שבשליטת אלי אלעזרא, על ידי חברת מגדל. לאחר שהונה העצמי של הכשרה נשחק משמעותית, והחברה־אם הכשרה החזקות נתקלה בקשיים לשלם את חובה למחזיקי האג"ח שלה, הנהלת חברת הביטוח לא שללה את האפשרות של מכירת חלק מנכסיה לחברות מתחרות. לא היה זה מהלך מנותק מהמציאות ולא היה ניכר שהמפקח על הביטוח ינסה לטרפד אותו, והכל כדי לשמור על זכויות מבוטחי החברה.

 

המיזוג יאושר בלית ברירה

 

מומחים בתחום דיני ההגבלים העסקיים מסבירים כי מיזוג בין שתי חברות הוא דבר חיובי, אלא אם הוא מקים חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות. לדברי המומחים, במקרה של חברת ביטוח, נתחי השוק של החברות הגדולות במשק הם גדולים מאוד ולכן הסיכוי למיזוג בימים כתיקונם הוא קטן לאור החשש לפגיעה בתחרות. נוסף על כך, במסגרת דיני ההגבלים העסקיים אחד הפרמטרים שנבחנים נקרא "חסם כניסה". אם קיים קושי אמיתי של כניסה של מתחרים חדשים לשוק הרלבנטי, יהיה יותר קשה לאשר מיזוג בין שני מתחרים קיימים. בימינו להקים חברת ביטוח אינו מהלך פשוט, כיוון שמדובר בשוק עם ריכוזיות מאוד גבוהה, מספר קטן של מתחרים ולקוחות שלא זזים מחברה לחברה. לפיכך סיכויי מיזוג כזה הם אפסיים בשוק בריא.

 

עו"ד מיכל הלפרין, היועצת המשפטית לשעבר של רשות ההגבלים העסקיים, והיום שותפה במשרד מיתר ליקוורניק, סבורה שתנאי המשבר עלולים לטרוף את הקלפים. "אני מסכימה שבימים כתיקונם הרשות להגבלים עסקיים תסתייג ממיזוג בין שתי חברות ביטוח גדולות. גם המפקח על הביטוח, שמעודד תחרות, יתנגד למיזוג כזה. עם זאת, במצבים שבהם יש חשש אמיתי להתמוטטות של חברת ביטוח ושלא ניתן לעצור אותה, הגיוני שהממונה לא יתבצר בעמדתו.

 

"להפך", אומרת הלפרין, "ניתן לראות מצב שהרגולטורים יעודדו חברת ביטוח גדולה ואיתנה שתסכים לרכוש את החברה בקשיים. זה בדיוק מה שקורה עכשיו בארצות הברית עם הבנקים, כשהממשל האמריקאי מנסה לשכנע בנקים גדולים לרכוש בנקים בקשיים. בסיטואציה של משבר הכללים משתנים. עם זאת, טרם הגענו למשבר כמו בארה"ב, וכיום אם חברת ביטוח מובילה תרצה לרכוש חברה גדולה שמתחרה בה, הסיכוי לכך נמוך".

 

הלפרין מזכירה דוקטרינה הקרויה "דוקטרינת הפירמה הכושלת" שלפיה כשחברה נמצאת בהתמוטטות כלכלית והאלטרנטיבה שלה היא או להיפלט מהשוק או להתמזג עם חברה מתחרה, הרשות תאפשר את המיזוג.

 

כך, לדוגמה, מסבירה הלפרין, קרה במיזוג בין שופרסל וקלאבמרקט. "היה זה מיזוג של אין ברירה. אף שהיה ברור שהמיזוג יפגע בתחרות, אפשרו אותו כדי להציל את הספקים והעובדים של קלאבמרקט. מדוע שזה לא יקרה בחברות ביטוח?".

אנחנו עוד לא שם. כל עוד המשבר לא מחריף ומדדי הבורסות בעולם לא יורדים מהרף המינימלי אליו הם הגיעו, חברות הביטוח הגדולות מאמינות שהגב שהן מקבלות מחברות האחזקה שלהן יסייעו להן לשרוד בבטחה את המשבר. מה יקרה עם הבורסות ימשיכו לצנוח והמשבר יחריף? ימים יגידו. בכל מקרה, חברות ביטוח מפסידות לא ייראו בהכרח כאטרקטיביות בעיני משקיעים פוטנציאלים, שאינם חברת ביטוח מתחרה, המזה את הערך הגלום באיחוד הפעילויות ובחיסכון בעלויות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x