סגור

בלעדי
שירות Deli של יאנגו מתרחב, גם במחיר של הפסד

החברה שכרה 15 חנויות בחולון, בת ים וראשל”צ עבור שירות משלוחי המכולת המהירים שכיום פועל משלושה מיקומים בלבד. סמנכ"ל הסחר צח ברזני: "השוק רווי, אבל נפתח חנות אחת לשבועיים"

חברת משלוחי המכולת Deli by Yango מכפילה את פעילותה ונכנסת לתחום המשלוחים המהירים בחולון, בת ים וראשון לציון, כך נודע ל"כלכליסט". יאנגו היא חברה־בת של ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס. לפני חמישה חודשים השיקה החברה פיילוט בישראל שהתבסס על שלושה מחסני ליקוט להזמנות אונליין בהתחייבות לאספקה עד לבית הלקוח בתוך 15 דקות, וכעת היא נערכת לפתיחת עשרות מחסני ליקוט נוספים, ובמקביל בוחנת השקת מותג פרטי.
"התחלנו עם שלוש חנויות כדי לראות אם הישראלים יאמצו את השירות, אף שהשוק מאוד רווי. בחודשים האחרונים ראינו שאנחנו עומדים ביעדים ששמנו לעצמנו, וכבר יש לנו קרוב ל־100 אלף משתמשים באזורי חלוקה מצומצמים מאוד. זה הוביל להחלטה על הרחבה מסיבית של הפעילות בקצב של פתיחת חנות אחת לשבועיים ובחינה של השקת מותג פרטי". כך אומר צח ברזני, סמנכ"ל הסחר של החברה.
1 צפייה בגלריה
צח ברזני סמנכ”ל הסחר Deli של יאנגו
צח ברזני סמנכ”ל הסחר Deli של יאנגו
צח ברזני סמנכ”ל הסחר Deli של יאנגו
(צילום: עוז מועלם)

לדברי ברזני, למעלה מ־60% מהקניות נעשות על ידי לקוחות חוזרים, גובה הסל הממוצע עומד על 80 שקל ויש עלייה שבועית של 140% בכמות המשתמשים באתר. "הורדנו את כל החסמים. אין דמי משלוח ואין מינימום הזמנה. אפשר להזמין קרטון חלב ולקבל אותו עד הבית בתוך 15 דקות. הלקוחות מתחילים בהזמנות קטנות כדי לבדוק איך זה עובד ומשם ממשיכים גם להזמנות אימפלס (קניית דחף — נ"ק) וגם לקנייה של סל מלא".
"אנחנו סופגים עלויות"
הצעת החברה לאספקה מיידית עד לבית הלקוח ללא תשלום דמי משלוח וללא מינימום קנייה, התקבלה בברכה על ידי הצרכנים הישראלים, אך עוררה חששות בקרב יצרני המזון כי יאנדקס "קונה" בדרך זאת מסד נתונים של מאות אלפי לקוחות, מתוך כוונה להעביר בעתיד את הפעילות לכזו המבוססת מותג פרטי, מה שיאפשר לה להגדיל את רווחיותה.
ברוסיה התחילו את הפעילות באופן דומה לזה המתקיים היום בישראל, אבל אחרי כמה חודשים פיתחו מותג פרטי והחלו לשווק את מוצריו במקום את מותגי הספקים. אתם צפויים לפעול באופן דומה בישראל?
"אנחנו דנים בנושא המותג הפרטי ובוחנים השקת מותג פרטי בישראל תחת Deli עד סוף השנה. המותג הפרטי יפעל במגוון רחב של קטגוריות, ממים מינרליים ועד קפה. בקטגוריות הבסיס כמו שמן, סוכר וכדומה הוא יוכל לתחלף מותגים, ובקטגוריות אחרות להתקיים לצדם".
מודל שלא מחייב בדמי משלוח ולא מחייב במינימום הזמנה מייצר הפסדים עמוקים. כמה זמן תספגו עלויות אלו?
"מבחינתנו, מדובר בעלויות רכישת לקוחות, ואנחנו ערוכים להתמודד איתן. ברוסיה אנחנו רואים שחנויות שנפתחו לפני שנה וחצי, הפכו כעבור שמונה חודשים לרווחיות".
אבל ברוסיה, לפחות בחלק מהחנויות גובים דמי משלוח.
"נכון, אבל זה לא על הפרק כרגע בישראל. לא בטווח הנראה לעין".
"יש קשר טוב עם הספקים"
קמעונאית אונליין אחרת, שהחלה לפעול בישראל לפני כשנתיים, היא קוויק, שהונפקה בחודש שעבר וחשפה הפסדים עמוקים. למרות זינוק של 386% במכירותיה, שהסתכמו ב־127 מיליון שקל, חתמה החברה את 2020 עם העמקת ההפסד הנקי ל־37.3 מיליון שקל. בחברה הסבירו את ההפסדים בכך שחוקי החשבונאות מחייבים קמעונאי אונליין בלבד לכלול בעלות המכר לא רק את עלות המוצרים עצמם, אלא גם את עלויות הליקוט והשילוח, ולכן פעילותה עדיין מסבה בשלב זה הפסד גולמי, שיצטמצם ככל שתתרחב הפעילות.
אתם מתמודדים עם הפסדים דומים לאלו של קוויק?
"אי אפשר להשוות אותנו לקוויק, כי מדובר במודל מסחרי שונה לחלוטין. קוויק צריכה לשלם לקמעונאי שאצלו היא מלקטת את ההזמנה, בעוד אצלנו אין גורם נוסף בינינו לבין הצרכן".
אבל גם היקפי הפעילות קטנים יותר ובהתאם כוח הקנייה שמתורגם למחירים שאתם משלמים לספקים.
"הגעתי ל־ Deli אחרי עשור בשופרסל, שם ניהלתי את הסחר בקטגוריות שונות, כך שיש לי קשר מצוין עם הספקים שמחבקים אותנ,ו ויש לנו מחירי קנייה טובים. צריך לזכור שאנחנו לא שחקן מחיר. אנחנו ברמת תמחור הוגן, זולים יותר מהחנויות השכונתיות כמו שופרסל אקספרס, סופר יודה, AM:PM ואחרים".
השוק הרווי מייצר אלטרנטיבות זולות יותר.
"אנחנו מציעים ללקוחות מוצר שמשפר את איכות החיים שלהם ומשנה לחלוטין הרגלי צריכה. לא קונים אצלנו לאגירה, אלא את הדג שרוצים לאכול בעוד שעה. יש לנו כ־2,000 פריטים, כולל לחמים של מאפיות בוטיק ופירות וירקות באיכות גבוהה, ואחד היתרונות המשמעותיים נוגע לכך שבשונה מחברות אחרות, כל מה שהלקוח רואה, קיים במלאי ומובטח לו שיקבל. זאת חוויית קנייה של זמינות במחיר הוגן".
השליח יכול להיות שכיר
הפעילות בישראל מנוהלת על ידי איליה קרשיליק, מנכ"ל הפעילות העולמית, שפועל לאתר מנכ"ל מקומי. "בשלב זה פעילות השיווק מתקיימת בצורה מינורית בתל אביב, אך החברה נערכת להרחבתה. יש לנו כרגע חמישה מחסני ליקוט וחוזים חתומים לפתיחת 15 חנויות נוספות. סביב כל נקודה שנפתחת נוצר באזז שמביא לקוחות חדשים מפה לאוזן, אז בינתיים מדובר בשיווק גרילה. ככל שנרחיב את הפריסה, נעמיק את הפעילות השיווקית".
קוויק בוחנת שימוש במודלים שיאפשרו להעסיק באופן לא ישיר מלקטי ומשגרי הזמנות. אצלכם מדובר בעובדים בהעסקה ישירה?
"חלק מהשליחים עובדים שכירים שלנו וחלקם פרילנסרים. זה נתון לבחירת השליחים".