$
פרסום ושיווק

קוויק רוצה להיות הוולט של מלקטי המזון בסופר

החברה שמציעה משלוחים מהירים מהסופר מחפשת דרכים לצמצם את הפסדיה, ובוחנת מודל העסקה חדש שיאפשר לעובדים מזדמנים ללקט ולהפיץ את ההזמנות

נורית קדוש 08:0930.03.21

חברת קוויק בוחנת דרכים להרחבת פעילותה באמצעות שימוש במודלים של כלכלת החלטורה, זאת כשלושה שבועות לאחר שהשלימה הנפקה לפי שווי 300 מיליון שקל. קוויק שבשליטת קוקה־קולה ישראל (16.2%), סופר־פארם ויוניון של ג'ורג' חורש (14.86% כל אחת) היא קמעונאית הפועלת בשוק המזון באונליין ומבטיחה ללקוחותיה משלוחים מהירים של מצרכי מזון שאותם היא מלקטת מסופרמרקטים שונים בארץ.

 

המודל שהחברה בוחנת כעת יאפשר לה להעסיק באופן לא ישיר מלקטי הזמנות מזדמנים, בדומה לאופן ההעסקה של וולט או אובר. לפי המודל, אפליקציית הליקוט וההפצה של החברה תהיה פתוחה לקהל ותאפשר לעובדים מזדמנים לקחת חלק בשרשרת האספקה שלה ולקבל תגמול פר הזמנה.  

 

 

 

 

שירות משלוחים של קוויק שירות משלוחים של קוויק צילום: יח"צ

 

שימוש במודל זה יכול לשפר את הגמישות הניהולית של קוויק, אולם אופן ההעסקה שנוי במחלוקת. רק החודש כפה בית המשפט העליון של בריטניה על אובר לסווג את נהגי אובר לא כקבלנים עצמאיים, אלא כעובדים שזכאים לזכויות כמו שכר מינימום וחופשה בתשלום. אפשר להעריך כי המודל שלו יזכו נהגי אובר בבריטניה, ישוכפל בעתיד למדינות נוספות, בהן ישראל. בהקשר זה יהיה צריך לעקוב גם אחר תביעה ייצוגית שהוגשה באוגוסט האחרון נגד הפעילות המקומית של וולט, שבמסגרתה תובעים שליחי החברה הכרה כעובדים הזכאים לזכויות סוציאליות.

 

צעד נוסף שקוויק בוחנת הוא הרחבת שירותי האיסוף העצמי. החברה מציעה כיום איסוף הזמנות מהחנויות שבהן לוקטו ובכוונתה להוסיף נקודות איסוף חדשות שימוקמו בצירי תנועה מרכזיים, מרכזי עסקים וקניונים. החברה אף בוחנת שימוש במכונות אוטומטיות ושיתוף פעולה עם נקודות מאוישות. הרחבת הפריסה תאפשר מתן שירות גמיש וזול ללקוחות החברה ובמקביל תתרום רבות להקטנת עלויות התפעול של החברה. שני הצעדים הללו יוכלו לסייע לחברה לצמצם את הוצאות התפעול ולהאיץ את המעבר לרווח.

 

 

צעד משמעותי נוסף אותו בוחנת קוויק נוגע להגדלת סל הקניות באמצעות שילוב חנויות מתמחות. כיום קוויק מלקטת את המוצרים ברשתות שיווק, אך המודל המבוסס על חבירה לקמעונאים מאפשר לה להרחיב את מגוון המוצרים הנמכרים דרכה לחנויות מתמחות כמו קצביות, מעדניות או ירקניות ובכך להציע ללקוחותיה רכישת סל מוצרים נרחב יותר תוך שילוב מוצרי נישה. בכוונת החברה להשיק תחום מתמחה אחד לפחות לאחר בחינת אפשרויות התמחות שונות.

 

הפסידה למרות הקורונה

 

קוויק העמיקה את ההפסדים בשנה החולפת, אף שזו היתה שנת השיא של שוק קמעונאות המזון. החברה אמנם נהנתה מזינוק חד במכירות שהסתכמו ב־127 מיליון שקל, אך חתמה את 2020 עם הפסד נקי בגובה 24.6 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד נקי בגובה 26.4 מיליון שקל ב־2019. העמקת ההפסד הנקי נרשמה אף שהחברה צמצמה משמעותית את שיעור ההפסד הגולמי, ל־4.4% מהמכירות, לעומת 19.5% מהמכירות ב־2019.

 

הסיבה לכך היא עלות המכירות של קוויק, הכוללת לא רק את עלות המוצרים עצמם, אלא גם את עלויות הליקוט והשילוח. ככל שתתרחב הפעילות, החברה תוכל לצמצם את שיעור ההפסד הגולמי מהמכירות, כפי שקרה ב־2020. ההפסד הגולמי עלה בשנה החולפת ב־7.8% ל־5.5 מיליון שקל, אולם נוכח זינוק חד של 386% במכירות, ירד שיעורו מהמכירות.

 

ברבעון הרביעי של השנה עברה החברה לראשונה לרווח גולמי של 203 אלף שקל, אולם העמקת ההוצאות הובילה להעמקת ההפסד התפעולי והנקי ברבעון.

 

הרחבת הפעילות וקידום המותג היו כרוכים בזינוק חד של 115.3% בהוצאות המכירה והשיווק של החברה ואלו הסתכמו ב־14 מיליון שקל, זינוק של 40% בהוצאות הנהלה שהסתכמו ב־12.7 מיליון שקל בעקבות עלייה בהוצאות שכר וכן עלייה של 26% בהוצאות מחקר ופיתוח שהסתכמו ב־4.6 מיליון שקל. הזינוק בהוצאות הוביל להעמקת ההפסד התפעולי של החברה ב־2020 ב־51% ל־37.3 מיליון שקל.

x