פרסום ושיווק

מאפיית אנג'ל החמיצה הזדמנות לצמוח ממשבר הקורונה

ההימנעות מרכישת לחם לא ארוז בתחילת משבר הקורונה וסגירת המסעדות והמלונות הביאו להפסד נקי של 4 מיליון שקל ולירידה של 11% במכירות המאפייה ב־2020. למרות זאת עברה אנג’ל בשנה החולפת לרווח תפעולי

נורית קדוש 08:0303.03.21

לא כל שוק המזון נהנה מחגיגת הקניות בקורונה: בעוד מכירות כלל השוק צמחו בשנה החולפת ב־9.8% ספגה מאפיית אנג’ל ב־2020 ירידה של 10.9% במכירות, שהסתכמו ב־415 מיליון שקל. הירידה נגרמה הן מחשש לצרוך לחם לא ארוז בתחילת המשבר, והן מצמצום הפעילות במסעדות ובבתי מלון בישראל ובארה"ב. החברה חתמה את השנה עם הפסד נקי של 4 מיליון שקל.

 

 

 

בישראל איבדה החברה ב־2020 מכירות בגובה 48 מיליון שקל, זאת בעקבות ירידה של 14% במכירות לשוק המוסדי שהסתכמו ב־104.5 מיליון שקל. המכירות לשוק הקמעונאי ירדו ב־9.6% והסתכמו ב־296.7 מיליון שקל, לאחר שבמרץ חלה ירידה בביקוש ללחם לא ארוז.

 

 

מכירות הקבוצה בארה"ב ירדו בכ־13.2% ל־13.8 מיליון שקל, בעקבות המגבלות שהוטלו בצפון אמריקה על פעילות מסחר וסגירת מקומות בילוי. מאחר שעיקר לקוחות הקבוצה שם הם מתחום ההסעדה, הייצור והמכירה של הקבוצה בארה"ב הושבתו כמעט כליל באפריל 2020. ובמאי עד דצמבר, עם הסרת המגבלות, חלה התאוששות.

 

באנג'ל מציינים כי משבר הקורונה עלול להמשיך להשפיע לרעה על פעילותה של החברה ועל תוצאותיה הכספיות במקרה של מיתון במשק, אך אין באפשרותם להעריך את מידת ההשפעה העתידית על מצבה העסקי של הקבוצה.

ירון אנג'ל מנכ"ל ובעלי מאפיות אנג'ל ירון אנג'ל מנכ"ל ובעלי מאפיות אנג'ל צילום: תומי הרפז

 

אולם לא רק הקורונה ומיתון אפשרי מכבידים על אנג'ל. לטענת החברה, לשינויים בשוק קמעונאות המזון השפעה שלילית על רווחיותה: עלייה מתמדת בפלח השוק של השוק הקמעונאי המאורגן הכולל את הרשתות הגדולות הובילה לעלייה בכוח המיקוח של הרשתות מול אנג'ל ולהרעה בתנאים המסחריים של החברה מולן. הדבר הוביל לשחיקה במחירי המכירה וברווחיות החברה.

 

משקולת נוספת על אנג'ל היא הפיקוח על מחירי הלחם: 28% ממכירות החברה היו של מוצרים שבפיקוח. תוצאותיה הכספיות מושפעות גם מאי עדכון מחירי המכירה המקסימליים של הלחם בפיקוח.

 

בהתאם לירידה במכירות, ירד הרווח הגולמי ב־9.8% והסתכם ב־153.4 מיליון שקל. למרות הירידה במכירות וברווח הגולמי, החברה הצליחה לעבור מהפסד תפעולי של 3.8 מיליון שקל לרווח תפעולי של 500 אלף שקל בזכות ירידה חדה בהוצאות. מה שעוד תרם למעבר לרווח תפעולי, הוא רווח הון בגובה 1.7 מיליון שקל ממכירת פעילות הקונדיטוריה. עלות שכר חמשת בכירי החברה הסתכמה ב־5.5 מיליון שקל. עלות שכרו של בעל השליטה והמנכ"ל, ירון אנג'ל, עמדה על 1.57 מיליון שקל ב־2020.

x