$
פרסום ושיווק

ענקיות המשקאות לא עומדות ביעדי המיחזור שהציבו לעצמן

מחקר חדש קובע כי קוקה־קולה העולמית היא החברה הכושלת ביותר בעמידה ביעדי צמצום הפלסטיק שהציבה לעצמה. בקבוקיה מכילים רק 10% פלסטיק ממוחזר, רחוק מהיעד — 25%; פפסיקו התחייבה להגדיל את מיכלי המיחזור הפרוסים בארה”ב עד 2018, אך לא השלימה את המשימה

שירות כלכליסט 08:5921.09.20

ענקית המשקאות קוקה־קולה לא עמדה ביעדי צמצום פסולת הפלסטיק שהציבה לעצמה. דו”ח חדש של חברת הפרסום צ’יינג’ינג מרקטס פאוניישן קבע כי חברת המשקאות הגדולה בעולם היא בין חברות מוצרי הצריכה שרשמו את הביצועים הגרועים ביותר בהשוואה להתחייבויותיהן בתחום.

 

 

ב־1990 התחייבה קוקה־קולה כי עד 2015 תשתמש החברה ב־25% פלסטיק ממוחזר לייצור בקבוקיה. עם זאת, בשלושת העשורים שחלפו הצליחה החברה להגיע ל־10% בלבד. כשלון נוסף של מי שאחראית גם על מותגים כמו פנטה, ספרייט ושוופס, הוא בגזרת מחזור הפלסטיק. כך, החברה לא הצליחה למחזר פסולת פלסטיק בהיקף שאליו התחייבה — כמות השקולה למחצית מהבקבוקים שבהם היא משתמשת — עד 2010.

 

בקבוקי קולה בקבוקי קולה צילום: איי פי

 

מנתוני הדו”ח עולה כי גם יצרניות משקאות אחרות, שהן בין מזהמות הפלסטיק הגדולות בעולם, מתקשות למלא את יעדיהן. פפסיקו התחייבה כי תגדיל משמעותית את מיכלי מחזור הפרוסים בארה”ב עד 2018, אך לא השלימה את המשימה. לדברי נוסה אורבנקיק, בכירה בצ’יינג’ינג מרקטס, הסיבה העיקרית לתופעה היא העלויות הכרוכות ביישום ההתחייבויות. במיוחד כעת, כשמחירי הנפט הנמוכים הורידו את עלויות הפלסטיק הגולמי.

 

אורבנקיק טוענת כי הפיתרון נעוץ בחיוב החברות לקחת חלק במערכי הפקדות הפלסטיק המשומש במטרה ליצור תשתית מיחזורית מספקת. בשבועות האחרונים הודיעה קוקה־קולה, המייצרת 200 אלף בקבוקים בדקה, כי היא משתמשת ב־100% חומר ממוחזר בבקבוקיה בנורבגיה והולנד.

 

בשתי המדינות האירופיות קיים מערך השבת בקבוקים מוסדר. “אנחנו מסכימים כי הסכמים וולונטריים לבדם אינם מספיקים בכדי לפתור את בעיית זיהום הפלסטיק”, אמר דובר מטעם עמותת אלן מקרטור פאונד יישן הבריטית, המקדמת מודלים של כלכלה בת קיימא. “תפקיד חשוב מונח על כתפיהם של ממשלות וקובעי מדיניות”.

x