$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

סקאל תפסיק לנהל את טימברלנד ונאוטיקה

חברת־הבת המשותפת לסקאל ולבריל מוציאה את ניהול רשתות האופנה שלה מידי סקאל במטרה להתנתק מהנטל הכספי המוטל עליה. 25 עובדי המטה של סקאל יהפכו לעובדים של חברת־הבת, שתפסיק לקבל מסקאל שירותי שיווק ולוגיסטיקה

אורנה יפת 07:3017.12.18

קבוצת סקאל לוקחת צעד אחורה בניהול חברת SBN, יבואנית המותגים נאוטיקה, טימברלנד וקנת קול, כך נודע ל"כלכליסט". SBN מוחזקת בשותפות שווה בידי סקאל וחברת האופנה וההנעלה בריל, שמחזיקה בין היתר במותג גלי ובזיכיון לניין ווסט. מעתה תנהל SBN באופן עצמאי את רשתות האופנה נאוטיקה, טימברלנד ו־BRANDz במקום סקאל. במקביל, בריל צפויה להפוך לדומיננטית יותר בניהול השוטף של רשתות האופנה. המהלך החדש מגיע על רקע מצבה הכספי של קבוצת סקאל, מנתק את SBN מהנטל הכספי שרובץ על סקאל ונועד לאותת לבנקים ולספקים כי מוסר התשלומים של SBN עצמה תקין.

  

 

מייסד קבוצת סקאל, סולי סקאל. שורה של אובדן זיכיונות מייסד קבוצת סקאל, סולי סקאל. שורה של אובדן זיכיונות צילום: אוראל כהן

 

 

למעשה, SBN מקבלת לידיה את ניהול 46 החנויות של שלוש הרשתות הקמעונאיות נאוטיקה (22 סניפים), טימברלנד (16) ו־BRANDz (8). חוזי השכירות של חנויות אלו מול בעלי הנכסים שלהן נחתמו בידי סקאל, שהעניקה להן שירותי שיווק, כספים ולוגיסטיקה. במקביל, 25 העובדים שהועסקו במטה סקאל יהפכו להיות עובדי SBN. מנכ"ל SBN בשנה האחרונה אייל ישראלי עזב בחודש שעבר את תפקידו ועבר לכהן כסמנכ"ל מכירות בדלתא ישראל.

 

במקביל, משרדי סקאל ששכנו במשך שנים ארוכות בקניון ארנה בהרצליה הועברו לאחרונה לראשון לציון סמוך למטה בריל. זאת על רקע סכסוך עם בעלת הקניון קרן ריאליטי, שחייב את סקאל לפנות את המשרדים ולסגור את סניף טימברלנד שפעל בקניון.

 

אימפריית קמעונאות האופנה מצמצמת את גבולותיה

 

קבוצת סקאל הוקמה לפני כ־40 שנה בידי האחים סולי ומאיר סקאל ופיתחה עם השנים פעילויות קמעונאות רבות בשוק המקומי ובדיוטי פרי. לפני כעשור יצאה הקבוצה מתחום מוצרי החשמל לאחר שצברה בו הפסדים על רקע הירידה החדה במסי הקנייה והמכס על מוצרים אלו, ששחקו את היתרון היחסי שהיה בידי הדיוטי פרי. סקאל סגרה את החנות שהפעילה בנתב"ג ועזבה את הקטגוריה.

  

יו"ר בריל, שחר תורג'מן. בריל תהיה מעורבת יותר יו"ר בריל, שחר תורג'מן. בריל תהיה מעורבת יותר צילום: עמית שעל

 

 

באוקטובר האחרון מכרה קבוצת סקאל לקבוצת טדי שגיא את יתר הפעילות שלה בדיוטי פרי בתמורה ל־40 מיליון שקל, ככל הנראה על רקע חובות שצברה משפחת הקמעונאים שמסרבת לבצע תספורת. במסגרת העסקה רכש שגיא את סקאל גלובל דיוטי פרי ואת פעילות חברת לים — שתי חברות הכוללות את חנויות הדיוטי פרי בנמלי ישראל, חנות דיוטי פרי לדיפלומטים בתל אביב וכן חנויות דיוטי פרי המופעלות על גבי אוניות נוסעים.

 

בשנה האחרונה אף איבדה משפחת סקאל את הזיכיון על מותג האופנה פולו ראלף לורן לאחר שייצגה אותו בישראל במשך 20 שנה. אבידה זו התווספה לאובדן הייצוג של מותג טומי הליפיגר בישראל ומכירת ייצוג מותגי ארכדיה ובראשם טופ שופ לקבוצת גולף. משפחת סקאל החזיקה בעבר גם בזיכיון לרשת הנעליים האמריקאית Payless, שכשלה בישראל ונסגרה, והיא הפעילה גם את רשת חנויות הנעליים וינס קמוטו שנסגרה אף היא.

 

לאחר מכירת עסקי הדיוטי פרי לקבוצת שגיא נותרו בידי סקאל פעילות האופנה תחת חברת סקאל ספורט, שמפעילה את 10 חנויות רשת אימפוריום, 50% מחברת SBN וכן 50% מחברת סקאל טויס — חברה סיטונאית בתחום הצעצועים שמוחזקת שווה בשווה בידי סקאל ספורט ובידי ילדיו של מאיר סקאל.

 

 

 

 

חברת־הבת תוכל עדיין לשלם דיבידנד לבעלים

 

הוצאת ניהול הרשתות מידי סקאל מנתק את SBN מהנטל הכספי שרובץ על סקאל. כך, דו"חות בריל לרבעון השלישי 2018 מציינים כי SBN חתמה באפריל מול הבנקים לאומי והפועלים על התחייבות לעמידה באמות מידה פיננסית. במסגרת זו התחייבה SBN שההון העצמי שלה לא יירד מ־28 מיליון שקל ב־2018 ומסכום של 30 מיליון שקל בדו"חות 2019.

 

על אף התחייבות זו, SBN שמרה לעצמה את הזכות לחלק דיבידנדים לבעלי המניות שלה בריל וקבוצת סקאל. בדו"חות בריל צויין כי "כל עוד לא ארע אירוע המקנה לבנק את הזכות להעמדת התחייבות SBN כלפיו לפירעון מיידי, SBN תהיה רשאית לחלק לבעלי מניותיה דיבידנדים לפירעון הלוואות, בכפוף לחוק החברות ובכפוף לכך שלאחר ביצוע כל תשלום, ההון העצמי של החברה לא יפחת מ־30 מיליון שקל".

 

דו"חות בריל אף שפכו אור על הכנסות רשתות הקמעונאות נאוטיקה, טימברלנד ו־BRANDz. לפי הדו"חות, הכנסות מגזר SBN, שמרכז את תוצאות רשתות אלו, הסתכמו בתום תשעת החודשים הראשונים של 2018 ב־107.5 מיליון שקל, ירידה של 2.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח המגזרי הסתכם ב־9.5 מיליון שקל — שינוי זעום של 1.06% לעומת התקופה המקבילה.

 

הפדיון בחנויות הזהות של SBN ברבעון השלישי לבדו עלה ב־1.9% לכדי 25.6 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות באותה תקופה ירדו ב־5.5% והסתכמו ב־34.7 מיליון שקל. הרווח המגזרי ברבעון הסתכם ב־1.5 מיליון שקל — צניחה של 37.5% לעומת הרבעון השלישי ב־2017.

 

מ־SBN נמסר בתגובה: "דירקטוריון SBN החליט שהחברה תנוהל באופן עצמאי מבלי לקבל שירותי ניהול ממי מהצדדים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x