$
פרסום ושיווק

ניתוח כלכליסט

למכירה מנאמן: רשת בלי חובות ועם 127 סניפים

מכירת הרשת בחלקים צפויה להניב את התמורה הגבוהה ביותר אולם לעובדים עדיפה מכירה כמקשה אחת. בשוק המזון לוטשים עיניים לרכישת מגה בחסות בית המשפט, אבל מהר מאוד שחקנים כמו רמי לוי וחגי שלום עשויים לגלות שהעסקה גדולה עליהם

נורית קדוש 08:0319.01.16

"אני יוצא מהתמונה", כך אמר יו"ר אלון רבוע כחול אביגדור קפלן בצאתו מהדיון, שבמהלכו החליט השופט אילן שילה להקפיא את כל ההליכים נגד רשת מגה הקורסת ל־30 יום, ולמנות את רו"ח גבי טרבלסי, עו"ד אמיר ברטוב ועו"ד אהוד גינדס לנאמני הרשת שינהלו אותה ואת הליך מכירתה מעתה.

 

 

בתום פגישת עבודה ראשונה שקיימו, הודיעו הנאמנים שמגה תחזור היום לפעילות מלאה. זאת לאחר שאתמול הושבתה הרשת על ידי העובדים שיצאו להפגין מול בית המשפט בזמן שנערך בו הדיון. הנאמנים מסרו כי "פעילות כל סניפי מגה מתחדשת במלואה. כל הסניפים ייפתחו כרגיל, ובימים הקרובים צפויים המדפים להתמלא בסחורה. בנוסף, כל 3,500 עובדי הרשת יחזרו לפעילות מלאה ושכרם יובטח במשך כל תקופת ההקפאה".

 

עסקה אטרקטיבית

 

קריסתה של מגה, שנותרה רק עם תת־הרשת העירונית מגה בעיר, היא ההתרחשות שכל הגורמים בענף קמעונאות המזון ייחלו וציפו לה. הסכמי השכירות ארוכי הטווח לשכירת חנויות הממוקמות בלב הערים, שבהן מחזיקה מגה כבר עשרות שנים ושכמותם כבר לא ניתן למצוא, הופכים את רכישת הרשת להזדמנות חד־פעמית. על כך יש להוסיף את העובדה שבקופת הרשת ישנם 160 מיליון שקל, שיספיקו לה לארבעת החודשים הקרובים.

 

כדי לא לפספס את ההזדמנות הזאת, שדומה לה כבר לא תיקרה בדרכם, צפויים כמעט כל הגורמים בענף קמעונאות המזון, למעט שופרסל, להגיש הצעות לרכישתה. זאת למרות מגבלות התחרות האזורית בחוק המזון, שנכנס לתוקף לפני כשנה. מגבלות אלה צפויות למנוע כמעט מכל השחקנים בענף לשים את ידיהם על כל 127 סניפי הרשת בשלמותם.

 

האטרקטיביות של מגה בעיר צפויה להוביל לכך שלצד המתעניינים הצפויים מתוך ענף קמעונאות המזון - ובראשם רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה; ואייל רביד, בעלי ויקטורי - יהיו עוד מתעניינים ברכישת הרשת, שאינם מגיעים מענף קמעונאות המזון ויהיו מוכנים לשלם עבורה לפי ההערכות יותר מ־250 מיליון שקל.

 

עו"ד ברטוב אמר בדיון היום כי "מגה מגיעה להקפאת ההליכים כשמצבה טוב מתמיד". כיום מדובר ברשת מהודקת, בת 127 סניפים, שכבר נפטרה מחלק מהספיחים המכבידים שנלוו אליה לאורך השנים שעברו. כך, למשל, במהלך החודשים שחלפו מאז הודח דודי ויסמן מתפקידו כיו"ר אלון רבוע כחול וקפלן החליפו, הוריד קפלן ממגה את המחויבות הפיננסית העצומה לעדן טבע מרקט שגבתה לאורך השנים עשרות מיליוני שקלים מהחברה־האם.

 

 

בנוסף, המרכז הלוגיסטי המיותר בראשון לציון נסגר, כמו גם 55 סניפי רשת You שפעלה בתחום הדיסקאונט שבו מגה מעולם לא הצטיינה. אם לא די בכך, הרי שקניית הרשת מהקפאת הליכים ובחסות בית המשפט מייצרת לרוכש הזדמנות חד־פעמית לרכוש חברה נקייה מחובות, בלי שתהיה לו מחויבות להמשיך ולכבד הסכמי שכירות מכבידים, ועם היכולת לקבוע מחדש את תנאי ההעסקה לעובדים.

 

כבר עתה פועלת הרשת על בסיס של 30% רווחיות גולמית. תחת ניהול הדוק ויעיל תוכל מגה להשיא לבעליה החדשים 6%–8% רווחיות תפעולית. מדובר באחוזים דמיוניים בענף הקמעונאות שמתמודד עם הפסדים תפעוליים של כ־2%. זאת אחת הסיבות המשמעותיות לכך שאנשי עסקים מתחומים אחרים יתעניינו ברשת ויחשבו שהיא השקעה מעניינת.

 

השחקנים הקיימים בענף ינסו להגיש הצעות לרכישת סניפים ספציפיים באזורים שבהם אין להם פעילות. אלא שבעוד הנאמנים מטעם בית המשפט יפעלו לקבלת הסכום הגבוה ביותר תמורת סניפי מגה - דבר שככל הנראה יהיה קל יותר להשגה באמצעות מכירת הרשת בחלקים לגורמים שונים - האינטרס הרחב מצביע על חשיבות מכירתה כמקשה אחת. כך יוכל הקונה להציל את מקור פרנסתם של העובדים, ואולי אף לשמור על העסקתם במסגרת ההסכם הקיבוצי שתחתיו הם מאוגדים.

 

מלכוד המיתוג

 

מבחינת הצרכן הישראלי לא משנה מי ירכוש את מגה, שכן אין הבדל משמעותי בין רמי לוי, ויקטורי ויינות ביתן. בין הרשתות האלו ניתן למצוא הבדלים קלושים, ורובן ככולן חרטו על דגלן את נושא המחיר הנמוך כערך עליון.

 

אלא שרכישת הרשת בידי אחד השחקנים האלו עלולה להוביל את הרוכש לאותה הפינה שאליה נקלעה מגה, ושבה נמצאת גם שופרסל וללא יכולת מילוט. הפינה הזאת היא ההפעלה של שתי תתי־רשתות שונות במהותן. בעוד רשת הדיסקאונט שאותה מנהלים השחקנים כיום מתנהלת בצורה אחת, הרשת העירונית מגה מתמודדת עם עלויות תפעוליות שונות וגבוהות - בין היתר בשל שכר הדירה והארנונה במרכזי הערים.

 

סניף דיזנגוף סנטר בת"א של מגה שהיה סגור אתמול סניף דיזנגוף סנטר בת"א של מגה שהיה סגור אתמול צילום: דוד הכהן

 

השונות הזאת אילצה את שופרסל לייצר שני מחירונים לשתי הרשתות שלה (שופרסל שלי ושופרסל דיל), שמשקפים מחיר גבוה משמעותית לאותם המוצרים בחנויות העירוניות. הצרכנים מתקשים לקבל סיטואציה, שבה הם רואים שצנצנת קפה של טסטר'ס צ'ויס עולה ־19.9 שקל בשופרסל דיל, ואילו בשופרסל שלי המחיר הוא 29.9 שקל. לכן כניסתם של שחקנים כמו רמי לוי וויקטורי לזירה העירונית עלולה להיות כרוכה באובדן התדמית הזולה שלהם.

 

מי שכבר פועל היום בזירת הפרימיום ורכישת מגה לא תייצר לו את בעיית התמחור השונה הוא חגי שלום, בעל השליטה ברשת טיב טעם. אלא שאליה וקוץ בה, שכן שלום צפוי להיתקל בבעיה מורכבת יותר: פתיחת 127 סניפים לא כשרים בלב שכונות עירוניות, במתכונת הקיימת של טיב טעם, אינה עונה על הצורך של השוק, ולכן יהיה עליו למצוא דרך יצירתית לנהל את שתי הפעילויות השונות האלו במקביל.

 

אפשרות אחת שתעמוד בפניו היא לנהל שתי רשתות נפרדות - טיב טעם, שתהיה לא כשרה, ורשת אחרת כשרה תחת מיתוג אחר שתפעל בסניפי מגה. אפשרות נוספת וסבירה פחות תהיה לוותר על בשר הטרף והשרצים בטיב טעם לצורך הפיכת הרשת לכשרה, ובכך להגדיל את היקף הפעילות שלה.

 

רכישת מגה על ידי אחד השחקנים בשוק נדמית כמהלך טבעי, אם הוא יעבור את המכשול בדמות רשות ההגבלים העסקיים שתשאף להגן על הצרכן ועל התחרות האזורית. אולם מדובר באתגר שעלול לרסק את הרשת שמפעיל כל אחד מהקונים היום. רמי לוי וויקטורי הן רשתות משפחתיות שמנוהלות על ידי צוות מצומצם וכלים מוגבלים. המצב הזה נוצר משום שהרשתות האלו החלו את דרכן כרשתות אזוריות - רמי לוי בירושלים וויקטורי בקריית גת.

 

ההתפתחות המהירה של הרשתות האלו, שכיום מונות כל אחת יותר מ־30 סניפים, כבר דורשת מהן ארגון מחדש של המטה והקמה של מרכז לוגיסטי. רכישת 127 סניפים היא קפיצת מדרגה עצומה שכרוכה בלא מעט סיכונים.

 

במקביל לניהול הרשת שבבעלותו, הרוכש של מגה יצטרך לקלוט אלפי עובדים. גם הקליטה של סניפי מגה תהיה תהליך קשה וסיזיפי, שעליו ניתן ללמוד מהשנה הקשה שעברה על שופרסל כשקלטה ב־2006 את סניפי רשת קלאבמרקט שקרסה.

 

לצורך המהלך הקימה שופרסל צוות של שבעה בכירים. לאחר הקנייה החלו הצוותים מטעם שופרסל בבדיקת חנויות הרשת שרכשו - בדיקות מלאי, בחינת אופי הסניפים, מחירי המוצרים, התאמתם לקהל היעד ועוד.

האתגר לא יסתיים בהקמת מטה גדול וקליטת החנויות והעובדים, שכן בשלוש השנים האחרונות סניפי מגה בעיר הוזנחו לחלוטין ומצבם הפיזי של קשה. על הקונה יהיה להשקיע בשיקום הפיזי לא מעט כסף. גם בכך לא תסתיים העבודה, שכן מיתוגה של הרשת מחדש יהיה כרוך אף הם בהשקעה של משאבים רבים.

 

לצד הסיכון, את הסיכוי וההזדמנות ברכישת מגה ניתן להגדיר כחד־פעמיים ועצומים. הרוכש יהפוך בן לילה לשחקן השני בגודלו בשוק, בפער קטן יחסית משופרסל. אם אחד מבעלי הרשתות הפרטיות ירכוש את הרשת, יהיה זה גם ניצחון אישי של הגעה לפסגת השוק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x