$
פרסום ושיווק

שקיפות מחירים או תיאום בין ספקים: פרק נוסף בחוק המזון נכנס לתוקפו

רשתות המזון מחויבות לדווח מהיום על מחירי מוצריהן בכל אחד מהסניפים. היזמים נערכים לאפליקציות השוואת מחירים, אך עדיין לא ברור אם הצרכן ירוויח מזה

נורית קדוש 08:3020.05.15

פרק השקיפות בחוק המזון, שדורש מרשתות המזון הגדולות לדווח על כל מחירי מוצריהן, ייכנס היום לתוקף. אף שהאתרים והאפליקציות להשוואת מחירי המזון צפויים לעלות לאוויר רק בעוד חודש, מאבקי הכוחות בענף כבר יצאו לדרך. נכון להיום, שלוש חברות גדולות נערכות למימוש דרישת השקיפות — mySupermarket, זאפ ושופרסל. רפי ביסקר, יו"ר שופרסל, חשף השבוע כי הרשת תשקיע מיליוני שקלים באפליקציית השוואת מחירים עצמאית, מתוך חשש כי האפליקטורים יטו את תוצאת ההשוואה שיערכו לטובת אחד המתחרים. מנכ"ל mySupermarket ישראל משה אלפרט טוען בשיחה עם "כלכליסט" כי האינטרס לעיוות התוצאות הוא של שופרסל בלבד: "אם רשת מזון מבצעת בעצמה השוואת מחירים, זה מעלה ספקות לגבי אמינות התוצאות. לנו, כגורם ניטרלי, אין כל אינטרס".

אלפרט העלה גם את התהייה כיצד תפעל שופרסל במקרה שבו הסל שישווה הצרכן יימצא זול יותר אצל רשת מתחרה. "האם שופרסל תפנה צרכנים לבצע את הקנייה אצל המתחרים שלה?". להערכתו, האמירה של ביסקר נועדה להצדיק את ההוצאה בגובה מיליוני שקלים, שלה נדרשה הרשת שביקשה לייצר לצרכיה הפנימיים את מנגנון השוואת המחירים.

 

 

הצרכן יקבל התראה איפה סל המזון הזול

 

פרק השקיפות בחוק המזון מחייב את כל רשתות המזון הגדולות להעלות לאתר אינטרנט את מחירי כל המוצרים שהן מוכרות בכל אחד מהסניפים, ולעדכן בתוך שעה בכל שינוי. מדובר בקובצי ענק המכילים עשרות אלפי פריטים בעשרות עד מאות סניפים בכל רשת, ומשרד הכלכלה יהיה אמון על פיקוח על הרשתות. אפליקטורים שונים, ובהם mySupermarket וזאפ, כבר נערכו לנושא, והם ישאבו נתונים אלה ויהפכו אותם לנגישים לציבור. ל־mySupermarket כיום יש פלטפורמה להשוואת מחירים המאפשרת גם השלמת קנייה באינטרנט, ולכן ההערכות הן כי היא תהיה הראשונה שתעלה את האפליקציה המותאמת לדרישות חוק המזון.

 

לדברי אלון רז, מנכ"ל החטיבה העסקית בזאפ, החברה נערכת להשקת Zap Market — אתר ואפליקציה חדשים אשר יאפשרו לצרכן לבצע השוואת מחירים של סלי מזון או מוצרים בודדים בזמן אמת, בין כל סניפי רשתות המזון הפיזיים והמקוונים. במסגרת זאת ירכיב הצרכן את סל המוצרים, יגדיר רדיוס גיאוגרפי, ויקבל הפניה לסניף שבו סל הקניות שלו הכי זול. "אנחנו מוכנים להשקה בשבועות הקרובים. ככל שהנתונים שיתקבלו מהרשתות יהיו מלאים ומאורגנים, אנו נוכל להיות מוכנים מהר יותר ולהציג מידע מדויק. בנוסף תהיה אופציה לקבלת התראות בזמן מוגדר, לדוגמה לקבל בכל כל יום חמישי בשעה מסוימת התראה לנייד בדבר הסניף שבו הכי זול באותו רגע לרכוש את סל המזון של הצרכן". בהמשך צפויה זאפ להרחיב את פעילותה באופן שיאפשר לצרכנים לבצע בתום השוואת המחירים גם קנייה מקוונת, בדומה לאפשרות הקיימת היום

ב־mySupermarket.

 

קניות בסופר (ארכיון) קניות בסופר (ארכיון) צילום: תומריקו

 

בתחילה המחיר יירד, ואז יתייצב

 

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן העריך כי עם התחלת פעילות האפליקציות, תירשם ירידת מחירים בענף המזון. "בחודשים הראשונים תהיה סערה בשוק המזון שתבוא לידי ביטוי בירידת מחירים. אבל אז יגיע סוף חודש וצריך להראות שמרוויחים, ובהתחשב בכך שחוק המזון סיים את הפרוצדורה של הוצאת חיובים בדיעבד לספקים, נצטרך לכלכל את צעדינו".

 

לדבריו, עם חשיפת המחירונים של כל הרשתות הגדולות, יבצעו כל הקמעונאים התאמות ותיקונים למחירי מוצרים שונים. פעולה שכזאת, אם תתקיים, תממש את החשש שהועלה במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה כי מאגר המחירים יהווה פלטפורמה לתיאום מחירים בחסות החוק.

גם להערכת אלפרט, בטווח הקצר תירשם ירידת מחירים ולאחריה התייצבות. "ראינו שברגע שחושפים מחירים באינטרנט, ישנה מגמת ירידת מחירים כתוצאה מהתחרות ושיטוח מחירים אזורי, שמשמעו שלא יהיה הבדל בין מחירי הרשת באזורים שונים בארץ. ככל שיחלוף הזמן, השוק יחזור לשיווי משקל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x