$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

מדוע שטראוס לא גילתה לצרכנים שכמות הסוכר בשוקו הופחתה?

לאחר שתנובה וטרה ביצעו הפחתות סוכר משמעותיות בשוקו שלהן, שטראוס נקטה מהלך דומה בשוקו יטבתה אך העדיפה להשאירו חשאי

נורית קדוש 07:0910.02.15

בעוד מהלכים להבראה ושיפור של הערכים התזונתיים של מוצרים זוכים על פי רוב למסעות פרסום וחשיפה תקשורתית מטעם היצרנים, בשטראוס בחרו לא לעדכן את הלקוחות בהפחתת הסוכר והשומן בשוקו יטבתה. ל"כלכליסט" נודע כי החברה הקטינה לאחרונה את כמות השומן והסוכר ובעקבות כך גם את כמות הקלוריות בשוקו יטבתה בכ־9% — ל־61 קלוריות ל־100 מ"ל. מדובר בהפחתה השנייה של החברה בשנתיים האחרונות, ושיעור ההפחתה המצטבר הוא 17.5%. ניתן להעריך כי הסיבה המרכזית ששטראוס שינתה את המוצר בדיסקרטיות היא שגם אחרי הפחתת הסוכר והשומן מדובר במוצר בעל כמות הסוכר הגבוהה ביותר בקטגוריה. סיבה נוספת היא שציון השינוי על גבי האריזה עלול לגרום לצרכן לחשוב כי המוצר שיש בו פחות סוכר טעים פחות מבעבר, מחשבה שעלולה להיתרגם לירידה במכירות.

על כמות הסוכר במוצרים ניתן ללמוד מכמות הפחמימות, שכן כל 5 גרם פחמימה שווים לכפית סוכר. מכיוון שהחלב עצמו מכיל 4.9 גרם פחמימה ל־100 מ"ל, הרי שלכוס (200 מ"ל) שוקו יטבתה החדש המכילה 18.4 גרם פחמימה הוספו כ־2 כפיות סוכר. זאת לעומת שוקו תנובה, המכיל תוספת סוכר פחותה בכ־7%, ושוקו מוו של טרה, שאינו מכיל כל תוספת סוכר.

 

 

ירידה של 8% בשוק

 

שוק השוקו, שרשם בשנה החלפת ירידה של 8% ומכירותיו הסתכמו ב־299 מיליון שקל, נשלט בידי שטראוס באמצעות מותג יטבתה, המחזיק בנתח שוק של 64%. לצד שוקו יטבתה פועלות תנובה (שוקו תנובה) וטרה (מוו). לפני כשנתיים השיקה תנובה שוקו המכיל תוספת סוכר הפחותה ב־30% והתגאתה כי המוצר מכיל 96% חלב והיתר הם קקאו, סוכר, סידן וויטמינים. לעומת זאת, השוקו של יטבתה מכיל לא רק חלב, אלא גם מים. אמנם ההשקה של תנובה לא גבתה משטראוס מחיר בדמות אובדן נתחי שוק, אולם היא חייבה אותה לשפר את הערכים התזונתיים של המוצר עתיר הסוכר והקלוריות. אלא שמדובר היה באתגר מורכב, שכן מותג יטבתה מבוסס בעיקר על ערכי טעם ובחברה ביקשו להימנע משינוי המסר השיווקי. כך נעשה השינוי הראשון, שבמסגרתו הופחתו הקלוריות מ־74 ל־100 מ"ל ל־67 בלבד. בחודש האחרון השיקה טרה מוצר חדשני מסוגו בקטגוריית השוקו, המציע שוקו ללא סוכר וללא תחליפי סוכר מלאכותיים. שטראוס, שמבינה את הערך המוסף המשמעותי שהציבה טרה להורים לילדים שהמוצר פונה אליהם, ביצעה הפחתה נוספת ל־61 קלוריות.

 

ההפחתה בוצעה ללא ציון השינוי על גבי המוצר או באמצעים אחרים, ורק צרכנים שיחושו בהבדל בטעם או יעיינו בטבלת הערכים התזונתיים על גבי האריזה כשהם מודעים לערכים טרם השינוי, יידעו כי הוא בוצע. שינוי נוסף שרק מי שיחזיק באריזה הקודמת ובאריזה החדשה יוכל ללמוד עליו הוא הפחתת כמות החלבון בשוקו יטבתה מ־2.8 גרם ל־2.6 גרם ל־100 מ"ל. בחברה הסבירו את השינוי בעובדה שהדבר התבצע כחלק מהניסיון לשמור על הטעם ולהעלות את כמות הסידן במשקה.

 

לדברי רן סרוגו, מנכ"ל יטבתה, מדובר במהלך מתמשך, שיניב מוצרים חדשים נוספים בשנה הקרובה: "בשונה מהמתחרים שלנו, שיכולים לשים מחר בבוקר שוקו חדש על המדף, כי הם לא מחויבים לטעם, אנחנו עובדים על השינוי לאורך שנים ושומרים על הטעם, ונמשיך לעשות זאת בשנים הקרובות". עם זאת, סרוגו יודע שבעקבות מהלכי המתחרות תיאלץ החברה להפחית עוד את הסוכר במוצריה. "שוקו ללא סוכר מציב אתגרים, וכמובילי השוק נתמודד איתם".

 

שוקו שטראוס יטבתה שוקו שטראוס יטבתה

 

"לעדכן את ההורים"

 

הפחתת הסוכר בשוקו שנתיים וחצי אחרי המהלך של תנובה ושבועות ספורים אחרי השקתה של טרה את השוקו ללא תוספת הסוכר אינה המהלך הראשון שנוקטת שטראוס באיחור. גם השקת יוגורט פרי עם 99 קלוריות, שנחשפה ב"כלכליסט" לפני כשבוע, התקיימה כשנה אחרי שבתנובה פיתחו את סדרת יופלה 99 קלוריות.

 

בענף החלב מתחו ביקורת על החלטת שטראוס לא לתקשר את השינוי בהרכב המוצר בטענה שכשמדובר במוצרים המיועדים לילדים ראוי ליידע את ההורים. לדברי בכיר בענף החלב, "בעיית ההשמנה של הילדים בישראל מחייבת את כל יצרני המזון לשפר בתהליך הדרגתי את הערכים התזונתיים של המוצרים, ואת זה לא חייבים לתקשר בכל שלב ושלב בתהליך. כשמדובר במוצרי מזון לילדים, ושוקו הוא בהגדרה מוצר שפונה לקהל הילדים, ראוי שהיצרנים יעדכנו את ההורים שרוכשים את המוצרים על כל שינוי בציון בולט על האריזה".

 

נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס, גדי לסין נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס, גדי לסין צילום: אוראל כהן

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x