שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

אורך המדף כן קובע, העומק לא: הממונה על ההגבלים נכנס לעומק הקורה

הנחיות דקדקניות שפרסם אתמול דיויד גילה ישפיעו על האופן שבו יסודרו המוצרים במדפי רשתות השיווק. ענקיות המזון יוגבלו בסידור מוצריהן לאורך ולגובה, אך יוכלו להעמיס כמות לא מוגבלת לעומק, כמעט בלי צורך לחדש מלאי

נורית קדוש 08:3204.11.14

הממונה על הגבלים עסקיים פרופ' דיויד גילה פרסם אתמול טיוטת הנחיות לחישוב שטחי המדף בחנויות. זאת לצורך ביאור סעיף בחוק המזון הקובע כי קמעונאי גדול לא יהיה רשאי להקצות למצרכים שהוא מקבל מספקים גדולים מאוד שטח מדף בשיעור העולה על 50% בכל אחת מחנויותיו הגדולות. קמעונאי גדול הוא מי שמחזיק בשלוש חנויות לפחות ומחזור מכירותיו עולה על 250 מיליון שקל בשנה. ספק גדול מאוד הוא מי שמחזור המכירות השנתי שלו גבוה ממיליארד שקל, למשל תנובה, שטראוס, אסם, קוקה־קולה ויוניליוור.

 

על פי ההנחיות של גילה, הגבלות שטחי המדף שיוטלו על ספקים גדולים מאוד יחולו על שטחי התצוגה בחנות, לרבות מדפי מקררים, סטנדים בחנות וכדומה.

 

גילה גם הורה כי הנוסחה לחישוב השטח היא מכפלת אורך המדף (שעליו מונחים המוצרים) וגובה המדף (שיחושב לפי המרווח בין המדפים). הרציונל הוא לחשב רק את התצוגה שהלקוח רואה. עם זאת, עומק המדף לא יובא בחשבון, אף על פי שהספקים מסדרים את מוצריהם גם לעומקו.

 

המדפים בחנויות משרתים את הספקים בשני אפיקים. האחד, נוגע לנראות והיקף החשיפה של הצרכן למותגי הספק ואילו השני נוגע לכך שהקצאת שטח נרחב מאפשרת לספק למנוע מצב שבו מוצריו חסרים על המדף והצרכן עלול להתפתות לרכוש מוצר של ספק מתחרה.

 

המדף של אסם באחד מסניפי חצי חינם. המדפים יהפכו לעמוקים יותר? המדף של אסם באחד מסניפי חצי חינם. המדפים יהפכו לעמוקים יותר? צילום: שאול גולן

 

להערכת גורמים בענף, ההנחיה מיטיבה עם הספקים הגדולים: הם יוכלו לשמור על היקף פריסת מוצריהם בחנויות באמצעות העמקת המדפים. גם הקמעונאים ייהנו מכך, היות שהעמקת המדפים תסייע בצמצום הפעמים שיידרש בהן מילוי של המדפים. עם זאת, הקמעונאים מוגבלים ביכולתם להעמיק את המדפים בחנויות, שכן על פי הנחיות כיבוי האש, רוחב המעברים בין המדפים לא יפחת מ־1.7 מטר.

 

במקרה של תצוגה "שוכבת", דוגמת מקררים, במות, סלסלות, דלפקים וכדומה, הנוסחה לחישוב שטח המדף היא מכפלת אורך התצוגה ורוחב התצוגה, כך שלצורך החישוב יובא בחשבון שטח תצוגת המצרכים הגלוי לעיני הצרכן ולא עומק התצוגה.

 

גילה קבע עוד כי חישוב שטח מדף המוקצה למצרכים של ספק מסוים ייעשה תחת הנחה של רציפות התצוגה. כלומר, יובא בחשבון שטח המדף שמוקצה למצרכים של הספק, ללא מרווחים וללא התייחסות לחוסר זמני של מצרך על המדף. עוד קבע גילה כי בשטחי מכירה המיועדים למצרכים בתפזורת כמו ירקות ופירות, מוצרי קצבייה, פירות יבשים ופיצוחים, אשר לגביהם קשה להבחין בין מצרכים של ספקים שונים, החישוב יתבצע בדרך של אומדן בהתאם ליחס בין כמות המצרכים של הספק הגדול מאוד לבין כמות המצרכים של כלל הספקים.

 

פרסום ההנחיות של גילה לחישוב שטח המדפים מצטרף לפרסום של משרד הכלכלה שלשום על תקנות הנוגעות לשקיפות המחירים בחוק המזון. העיתוי לכך אינו מקרי. הבוקר צפויה ועדת הכלכלה להתכנס ולדון בהתקדמות כל אחד מהגורמים האחראים ליישום חוק המזון לקראת ההיערכות לשינוי שייווצר בענף. האיסורים וההגבלות אמורים להיכנס לתוקף בתוך חודשיים וחצי.

 

 

כך תחשבו שטח מדף: מדריך לקמעונאי, על פי דיויד גילה

 

  1. כלול את כל שטחי התצוגה בחנות בחישוב, כולל מקררים, סטנדים ועוד
  2. הכפל את אורך המדף שהמוצרים מונחים עליו בגובהו
  3. אל תכלול את העומק בחישוב! שמור על רווח של 1.7 מטר בין המדפים, כפי שדורשים שירותי הכיבוי
  4. אין צורך לשמור על מרווחים בין המוצרים שעל המדף

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x