$
פרסום ושיווק

בדיקה: מחצית מהפירות והירקות התייקרו, למרות שמחירם הסיטונאי ירד

כך עולה מבדיקה שערך משרד החקלאות. המשרד יפרסם דו"ח שבועי ש יציג מחירי פירות וירקות מובילים בהתאם לעונה, תוך ציון המחיר לחקלאי, המחיר לסיטונאי והמחיר לצרכן

נורית קדוש 17:3227.07.14

מחירי מחצית מסוגי הפירות והירקות עלו, למרות שמחירם הסיטונאי ירד, לא השתנה או עלה בשיעור נמוך ביחס לעלייה. כך עולה מבדיקה שערך משרד החקלאות במסגרת בחינת האפשרות לפקח על המרווחים הקמעונאיים בשוק הפירות הירקות, כפי שנחשף ב"כלכליסט".

 

 

כך לדוגמא, מחיר ממוצע של ק"ג פלפלים אדומים עמד בשבוע שבין 6-12/7 על 6.95 שקל, עלייה של 8% ביחס לשבוע הקודם. זאת בעוד, מחירו הסיטונאי של הפלפל האדום ירד ביחס לשבוע הקודם ב- 29% ל- 2.32 שקל.

 

גם מחירו הסיטונאי של הבצל היבש רשם בשבוע האמור ירידה של 3% ל-1.2 לק"ג, בעוד מחירו לצרכן זינק ב-7% ל- 2.35 שקל בממוצע.

 

מחיר הגזר בשוק הסיטונאי נותר ללא שינוי על 2 שקלים לק"ג, אולם הצרכנים שילמו בממוצע 2% יותר מכפי ששילמו שבוע קודם לכן על ק"ג גזר.

 

מקרים קיצונים הפוכים נרשמו במחיר הקישואים שעלה לצרכן ב-1% בלבד, בעוד מחירו הסיטונאי זינק ב-22%. גם מחיר האפרסקים שזינק בשוק הסיטונאי ב-17% עלה לצרכן רק ב-5%. מחיר הלימון שעלה בשוק הסיטונאי ב-21% לא התייקר בשיעור דומה לצרכן אלא ב-3% בלבד.

 

משרד החקלאות ביקש מוועדת הפיקוח על המחירים כי במסגרת בחינת מרווחי השיווק בשוק החלב והביצים, ייבחן גם פער השיווק בפירות וירקות. זאת מתוך כוונת המשרד לבחון הכנסה עתידית של פערי התיווך במחירי פירות וירקות לפיקוח מחיר.

 

בעקבות הנחיה זו, החל המפקח על המחירים לאסוף נתונים מרשתות השיווק והבדיקה שבעבר הסתמכה על נתוני סטורנקסט, הפכה מבוססת נתוני רשתות השיווק עצמן.

 

 

ארכיון ארכיון צילום: אריאל שרוסטר

 

עוד קודם לכן, בחודש אפריל נחשף ב"כלכליסט" כי בכוונת המדינה לפעול לצמצום הרווחיות הקמעונאית בתחום הפירות והירקות.

 

במכתב שהעביר אז אהוד אדרי, סגן הממונה על התקציבים באוצר להתאחדות האיכרים בנוגע לפערי התיווך במוצרי הפירות והירקות, ואשר נחשף ב"כלכליסט", כתב אדירי: "משרד האוצר מסכים שיש כשלים באופן כללי בפערי התיווך, ביחסים בין ספק לקמעונאי ובהתנהלות הרשתות. אנו רואים כבעיה את המקרים העולים בפנינו בהם החקלאי מרוויח מעט והצרכן משלם ביוקר. משרד האוצר פועל כדי לקדם את הפחתת פערי התיווך בערוצים שונים".

 

אדירי ציין עוד, כי המשרד פועל לפרסום מדד אובייקטיבי של המחירים הסיטונאים לפירות וירקות, שיסייע ללחץ להפחתת פערי התיווך הקמעונאיים. עוד חשף אדירי כי "משרד האוצר אינו פוסל להרחיב את הבחינה של עלויות המרווח הקמעונאי גם למוצרי הפירות והירקות על מנת לאסוף מידע על עלויות אלו ולהבין היכן הכשלים בשרשרת התיווך".

 

דו"ח משרד החקלאות הוא הראשון ובעקבותיו יתפרסם דו"ח שבועי אשר יציג מחירי פירות וירקות מובילים בהתאם לעונה, תוך ציון המחיר לחקלאי, המחיר לסיטונאי והמחיר לצרכן, תוך השוואה לשבוע שקדם לכן.

 

המחיר לצרכן מבוסס על בדיקת מחיר בחנויות דיסקאונט מחוץ לעיר, כדוגמת: שופרסל דיל ו-YOU לבין מחיר בחנויות בעיר, כדוגמת: שופרסל שלי ומגה בעיר. ממוצע המחיר לצרכן הוא ממוצע משוקלל עפ"י המכירה בפועל עבור כל פרי וירק בנפרד. כך לדוגמה: אם בצל נמכר ברשתות דיסקאונט בהיקף של 60% וברשתות בעיר בהיקף של 40% הממוצע המשוקלל יתייחס לחלוקה זו. המחיר לחקלאי הינו אומדן, המבוסס על בדיקות שערך המשרד לפיהן המחיר הממוצע המקסימלי שמקבל החקלאי הוא 80% מהמחיר הסיטונאי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x