$
פרסום ושיווק

בין מייסד וירג'ין למייסדת זארה עובר קו ישר אחד

הסוד שהצליחו לפצח ריצ'רד ברנסון ורוסליה מארה בדרך להפוך לענקי קמעונאות הוא לזהות צורך אצל הלקוח, ואז למלא אותו במחיר הוגן

אחיה פריד 08:3217.03.14
מהו הסוד הגדול שהצליחו לפצח מייסד וולמארט סם וולטון, מייסד וירג'ין ריצ'רד ברנסון ומייסדת זארה רוסליה מארה בדרך להפוך לענקי קמעונאות? שלושתם הבינו שהדבר החשוב ביותר בקמעונאות הוא להקשיב ללקוחות, להבין באופן מעמיק את הצרכים שלהם ולספק להם את הצורך שזוהה במחיר שנתפס כהוגן.

 

וולטון הבין שהלקוחות מחפשים הוזלות לאורך זמן (Every Way Low Price), ברנסון הבין שבין שמדובר בצריכת מוזיקה ובין שמדובר בטיסות טרנס־אטלנטיות, האנגלי הממוצע מחפש דרך לחסוך, ואילו מארה העניקה לפועלים קשי יום ממדריד את ההזדמנות לרכוש אופנה בעיצוב עילי במחיר שווה לכל נפש.  

 

ריצרד ברנסון ראש תאגיד התעופה וירגין ריצרד ברנסון ראש תאגיד התעופה וירגין צילום: VirginGalactic, Daniel Yaron

 

מייסד וולמארט זיהה צורך בשעות גמישות

 

ענק הקמעונאות הראשון שאתם חייבים להכיר הוא סם וולטון. אחרי מלחמת העולם השנייה, השתחרר וולטון מהצבא בדרגת קפטן, וכדי להתחיל את חייו הוא לווה קצת כסף ממשפחתו, הוסיף עוד קצת מזומנים שחסך בזמן שירותו ורכש זיכיון להפעלת חנות ברשת הקמעונאות בן פרנקלין.

 

וולטון פתח חנות בארקנסו, הנהיג מחירים נמוכים ושעות פתיחה ארוכות ורכש את המוצרים ישירות מהיצרנים ובכמויות גדולות. החנות זכתה להצלחה גדולה ומחזור המכירות שלה היה הגבוה ביותר ברשת עד כדי כך שהבעלים רצה את החנות לעצמו. וולטון הגיע עמו להסכמה על פיצוי של 50 אלף דולר ונפרד מהחנות ב־1951. בסכום שקיבל, הוא פתח חנות חדשה שבשמה שילב את שם משפחתו: "וולטון פייב אנד דיים" (וולטון ב־5 ו־10 סנט).

 

החנות שפתח בתחילת שנות החמישים הזניקה אותו כעבור עשור הכי רחוק שאפשר: וולמארט (שמה החדש של הרשת) הפכה לרשת הקמעונאית הגדולה בעולם. היא מגלגלת מחזור המתקרב ל־450 מיליארד דולר בשנה ונחשבת למעסיק הגדול ביותר בארה"ב.

 

ואם הסיפור הזה לא עורר אצלכם מספיק השראה, תכירו את ריצ'רד ברנסון (אם לא הכרתם אותו עד היום). ברנסון סבל מדיסלקציה בגיל צעיר, לא הצטיין בלימודיו וכבר בגיל 15 שלח את ידו ביוזמות עסקיות: מגידול עצים לחג המולד ועד טיפוח תוכים. בגיל 16 הוא נטש את בית הספר, עבר ללונדון ושם פתח את העסק המצליח הראשון שלו, עיתון סטודנטים.

 

בשלב הבא נכנס ברנסון לעסקי המוזיקה: בתחילה מכר תקליטים במכוניתו, ולאחר מכן מחנות שהקים ברחוב אוקספורד, תוך שהוא מקפיד תמיד למכור במחירים נמוכים משמעותית מאלה של הרשתות הגדולות. לעסק ניתן השם וירג'ין (בתול או בתולה) שבו ייקראו לימים רוב עסקיו.

 

ב־1972 פתח ברנסון עם שותף חברת תקליטים משלו, וירג'ין רקורדס. בסוף שנות השבעים שגשגו עסקיו של ברנסון והתרחבו. הוא רכש מועדון לילה והקים חברה־בת לווירג'ין רקורדס בארה"ב.

 

עם זאת, פריצתו הגדולה של ברנסון היתה בתחום התעופה, בחברת וירג'ין אטלנטיק איירווייס שהוקמה ב־1984. בתחילה כללה החברה מטוס בואינג 747 משומש יחיד, שנחכר במימון וירג'ין רקורדס, וטסה בקו יחיד בין אנגליה לניו יורק, אבל בשנות השמונים נרכשו מטוסים נוספים והורחבה רשימת היעדים.

 

היום ברנסון שווה יותר מ־4.6 מיליארד דולר. וכך הוא השיב לילדה בת 12 ששאלה אותו על סוד הצלחתו: "בתחילת הדרך לא חשבתי על קריירה בתחום העסקים, אלא רציתי ליצור שינוי חיובי בחייהם של אנשים. למדתי כי אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא להפוך ליזם".

 

מייסדת זארה נצמדה ל"היגיון אמהי"

 

מייסדת זארה רוסליה מארה היתה ילדה ענייה. היא נולדה בלה קורוניה שבצפון ספרד, ובגיל 11 עזבה את בית הספר כדי להתפרנס כתופרת. בתחילת שנות השישים היא התחתנה עם אמנסיו אורטגה, בנו של פועל רכבת שפגשה כשעבדו יחד במפעל חולצות קטן. ב־1963 הם הקימו עסק קטן לייצור חלוקי אמבטיה ולבנים שחיקו עיצובים של מותגים ידועים במחירים נמוכים. את הקונספט הם פיתחו לאחר שאחת הלקוחות לא קנתה חלוק בחנות בגלל מחירו הגבוה

 

ב־1975 פתחו בני הזוג את החנות הראשונה שלהם, שנקראה זארה. עשר שנים לאחר מכן הוקמה אינדיטקס, חברת אחזקות שלה שייכים מלבד זארה גם המותגים מסימו דוטי, ברשקה ופול אנד בר. זו רשת הכוללת יותר מ־6,000 סניפים ברחבי העולם, בקצב פתיחת חנויות של יותר מחנות ביום.

 

כששאלו את מארה מה סוד ההצלחה שלה, היא השיבה שההתנהלות שלה מונעת מהיגיון אמהי: זהירות, פרקטיות, ניהול מוקפד של משאבים, התמקדות ביעדים ברורים וחיבור מתמיד לשטח - אותו שטח שאליו היו מחוברים בעבותות גם סם וולטון וריצ'רד ברנסון.

 

הכותב הוא סמנכ"ל לקוחות עסקיים בכאל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x