$
פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

החברה ממכמורת שרוצה להכניס לכם אצות למקרר

חברת סיקורה מנסה לבנות בארץ קטגוריה של אצות טריות שאמורה לגרום לכם לחשוב מחדש איך עושים סלט. המנכ"ל משה ריבוש, ממייסדי טבעול: "נגדיל מכירות פי 5 בתוך שנה"

גיל קליאן 08:2802.01.14

בחווה ליד נחל אלכסנדר נמצאת בריכת מי מלח, שבה שוחים צבי ים ענקיים. המחזה הבלתי שגרתי אינו פרי יוזמה של ארגון סביבתי כלשהו, אלא פרויקט וולנטרי לחלוטין של רביית צבי ים שנעשה כתרומה לקהילה על ידי חברת סיקורה, שלה שייכת החווה. 

סיקורה עצמה אינה חברה שגרתית: היא מנסה לגדל בצורה מבוקרת על היבשה אצות למאכל, אף שהרוב המכריע של האצות בעולם נאספות מהים. היומרה של החברה לא מתרכזת רק במאמצים שלה בתחום החקלאי - היא מנסה לפרוץ קטגוריה חדשה בסופרמרקט של סלטי אצות. לפני כמה שבועות נכנסו לראשונה האצות של סיקורה למקררים של עדן טבע מרקט. מעניין לראות מה יקרה להן שם.

 

"יש לנו תיאבון גדול"

 

סיקורה מגדלת אצות ירוקות שהושבחו מהים התיכון ואצות אדומות שהובאו כשתיל מאחד ממוסדות המחקר בארץ. האצות גדלות בבריכות, וצינור שהותקן בעומקן מזרים לתוכן מים שעוברים סינון בדרך.

 

לפחות בתיאוריה האצות של סיקורה הן מוצר שכולל את כל הטרנדים "הנכונים" של ענף המזון: הוא מזין (מכיל ויטמינים ונוגדי חמצון), אורגני ולוקאלי (כלומר חוסך השפעות סביבתיות של שינוע ותומך בכלכלה המקומית).

 

מסיבה זו מנכ"ל סיקורה משה ריבוש, חבר קיבוץ לוחמי הגטאות וממייסדי טבעול, בטוח שהחברה תגדיל פי חמישה את מכירותיה בשנה הקרובה. "אנחנו מגלגלים מחזור של 3 מיליון שקל בשנה, ועכשיו התשתיות שלנו מוכנות. אנחנו רק צריכים לספק סחורה. אנחנו חברה לא גדולה, אבל יש לנו תיאבון מאוד גדול".

 

האצות הטריות שנכנסו לאחורנה לרשת עדן טבע מרקט האצות הטריות שנכנסו לאחורנה לרשת עדן טבע מרקט

 

לא הכל ורוד בממלכת האצות: בחברה הושקעו 15 מיליון שקל, ובעלי מניותיה, משפחת סילבר הקנדית (אבי המשפחה היה תורם של תנועת החירות בתקופת בגין), עוד לא ראו כסף מהמיזם שעדיין אינו רווחי. המשפחה עשתה את הונה בנדל"ן (ומשקיעה בישראל בחברות כמו איזוטופיה העוסקת בהדמיה רפואית, וכמו Anyway המפתחת טכנולוגיה לסלילת דרכים בעולם השלישי).

 

80% ממכירות החברה הן לגופים שממשיכים לעבד את האצות למוצר סופי, ונתח קטן יותר הוא לשוק הקמעונאי. האתגר המרכזי של החברה הוא לפרוץ את המחסום הקמעונאי ולשכנע רשתות מזון להקצות שטח מדף יקר במיוחד במקרר לסלטי אצות. אתגר נוסף של החברה הוא לשכנע את הצרכן להתנסות במוצר. "פריצת הדרך תהיה כשנגיע לאחת הרשתות הגדולות, וזה לא בתוכנית שלנו ל־2014", אומר ריבוש.

 

משה ריבוש, מנכ"ל סיקורה משה ריבוש, מנכ"ל סיקורה צילום: נמרוד גליקמן

 

בעדן טבע מרקט טוענים כי עדיין מוקדם לשפוט את הבכורה שעושים סלטי האצות של החברה ברשת. בעולם נוכחת סיקורה בעוד שש רשתות קמעונאיות קטנות ובינוניות, ובכוונתה להגדיל את נוכחותה ברשתות נוספות בשנים הקרובות. לדברי ריבוש, "אנחנו לא מתחילים עם קניינים אלא עם תזונאים ואנשי פיתוח מוצר. בשלב הסופי אנחנו מגיעים לקניינים, כי כשקניין של רשת בינלאומית אומר לא - אז אין מועד ב'. אם אתה מכין את הקרקע סביבו, אז יש יותר סיכוי".

 

שוק שצומח במהירות

 

שוק סלטי האצות המצוננים שאליו מכוונת סיקורה נחשב לשוק בתולי הצומח במהירות. מובילות השוק מגיעות מטייוואן, שם מיוצרים סלטים מצוננים על בסיס אצות לרשתות השיווק באירופה ובארה"ב. לדברי ריבוש, שוק האצות באירופה נאמד במכירות של 2–3 מיליון יורו בלבד. גם בארה"ב נמצא השוק בתחילת דרכו, אך גם ברשתות כמו קוסטקו ניתן למצוא אצות טריות. "אין לנו טקסט בוק, ואנחנו מגלים את הכל לבד תוך כדי התקדמות", מסכם ריבוש.

 

סיקורה

 

  • שנת הקמה: 2005
  • בעלים: משפחת סילבר (100%)
  • היקף השקעה: 15 מיליון שקל
  • תחום פעילות: גידול אצות למאכל על היבשה (בדרך כלל אצות נמשות מהים)
  • מנכ"ל: משה ריבוש, חבר קיבוץ לוחמי הגטאות וממייסדי טבעול
  • עובדים: 12 (3 ביולוגים ימיים)
  • עוד משהו: עוסקת ברביית צבי ים ענקיים כתרומה לקהילה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x