$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

טונה סטארקיסט צפויה להתייקר ב־9%

דיפלומט הודיעה לרשתות השיווק על התייקרות טונה סטארקיסט מיד אחרי חג הפסח. בשוק מעריכים כי גם שאר ספקי הטונה יעלו מחירים בעקבות מובילת שוק הטונה

אורנה יפת 07:0511.03.13

ההערכות בשוק המזון כי לאחר החגים תהיה עליית מחירים נוספת, מתחילות להתברר כנכונות. ל"כלכליסט" נודע כי חברת דיפלומט תייקר את טונה סטארקיסט ב־9% החל מ־2 באפריל, מיד לאחר חג הפסח. בימים האחרונים הודיעה דיפלומט לרשתות השיווק על העלייה הצפויה במכתב רשמי שהפיצה לקמעונאים.

 

גורמים ברשתות השיווק אמרו ל"כלכליסט" כי דיפלומט טענה בפניהם כי העלאת מחיר הטונה נובעת מעליית מחיר דגי הטונה בעולם. זו הפעם השנייה בתוך שנה שדיפלומט מעלה את מחירו של המוצר.

 

טונה הפכה למוצר בסיס בסל הקנייה הישראלי טונה הפכה למוצר בסיס בסל הקנייה הישראלי צילום: גלעד קוולרצ'יק

 

בפעם האחרונה התייקרה טונה סטארקיסט במאי 2012 בשיעור של בין 5% ל־15%. זאת לאחר שבפברואר 2012 כבר ניסתה החברה להעלות את המחיר, וחזרה בה. שופרסל לא אישרה את ההתייקרות שדרשה דיפלומט במאי האחרון, כמו גם את ההתייקרות שדרשה באותה העת קבוצת נטו לטונה ויליגר, שאותה היא משווקת. בעקבות זאת הפסיקו החברות לספק את המוצרים לרשת המזון. במשך כמה חודשים נעדרו המוצרים ממדפי שופרסל ואת מקומם תפס המותג פילטונה. מאז יושרו ההדורים, שופרסל אישרה עליית מחיר והמוצרים שבו למדפים.

 

טונה הפכה לסוג של מוצר בסיס בסל הקנייה של הצרכן הישראלי, והביקוש לשימורי טונה, ובעיקר לאלה הממותגים, הוא ביקוש קשיח. עובדה זו מקשה על רשתות השיווק לוותר על נוכחות המוצרים על המדף לאורך זמן. התייקרות טונה סטארקיסט עשויה לגרור גם את יצרני הטונה האחרים כמו ויליגר, שימורי המרכז, פילטונה ופרי הגליל להעלות מחירים.

 

טונה סטארקיסט היא הטונה הנמכרת ביותר בישראל, והיא מתומחרת מעט מעל מוצרי ויליגר הנחשבים גם הם למוצרים מובילים בקטגוריה זו. שתי החברות מחזיקות ביחד בכ־70% מהשוק, שמגלגל, על פי הערכות הספקים, 750 מיליון שקל בשנה. לדברי אחד הקמעונאים, "הטונה הוא מוצר רגיש שהקמעונאים חוששים להעלות את מחירו וסופגים חלק מהעלויות של הספקים".

 

בשנה שעברה נלחמו מפעלי הטונה בישראל נגד המלצת ועדת קדמי להוריד את המכס על הטונה המיובאת בשיעור של 12%–30% בתוך ארבע שנים. על פי הספקים, המכס על הטונה מייקר את קופסת השימורים בשיעור של 30%–40% לקופסה, שהם בממוצע כ־2 שקלים לצרכן. באיגוד לשכות המסחר טענו מנגד כי הפחתת המכסים היא אחת הדרכים העיקריות להורדת מחירי הטונה, אך עד כה המכסים על המוצר לא ירדו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x