$
פרסום ושיווק

בלעדי ל"כלכליסט": רמי לוי ואושר עד ממשיכות לגדול

מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי הנתח של רמי לוי זינק מ־5.8% ב־2010 ל־6.9% ב־2011; אושר עד זינקה מ־1.3% ל־2.6%

גיל קליאן 07:5014.06.12

קפיצה דרמטית בנתחי השוק של רשתות המזון רמי לוי ואושר עד ב־2011, כך עולה מנתוני BDI שהגיעו לידי "כלכליסט".

 

מהנתונים המבוססים על המכירות של הרשתות עולה כי בעוד שתי הגדולות, שופרסל ורבוע כחול, סבלו אשתקד משחיקה בנתח השוק לעומת 2010, הרי שנתח השוק של רשת רמי לוי שיווק השקמה זינק מ־5.8% ב־2010 ל־6.9% ב־2011; ונתח השוק של אושר עד קפץ באותה עת מ־1.3% ל־2.6%.

 

לנתחי השוק של 10 רשתות המזון הגדולות בישראל - לחץ כאן

 

נתחי השוק של הרשתות מחושבים על ידי חלקה היחסי של כל רשת מסך המכירות של 20 הרשתות הגדולות. העובדה שהרשתות הבינוניות והקטנות שאבו נתחי שוק מהגדולות גרמה לביזור גדול יותר של השוק. אם ב־2010 עמד נתח השוק המצרפי של 10 הרשתות הגדולות על 91.4%, הרי שב־2011 הוא התכווץ ל־88.9% - וזאת כתוצאה מהתחזקות כוחן של הרשתות מהעשירייה השנייה.

 

בתוך העשירייה הראשונה, שתי המובילות, שופרסל ורבוע כחול, איבדו נתחי שוק לטובת חלק מהשחקנים הקטנים יותר, וכך קרה שנתח השוק המצרפי שלהן נשחק מ־62.4% ב־2010 ל־58.6% ב־2011. כיום, BDI היא חברת המחקר היחידה העוקבת אחרי נתחי השוק של קמעונאיות המזון בישראל, ולכן ועדת קדמי לבדיקת שוק המזון נסמכה על נתוניה. חברת המחקר נילסן חדלה לעקוב אחר נתחי השוק בתחילת 2010; ואילו סטור־נקסט, המחוברת לנתוני הקופות של הרשתות הגדולות, לא מפרסמת את נתחי השוק של רשתות המזון כדי שלא לפגוע ביחסיה איתן.

 

במהלך 2011 וגם לתוך 2012 הפגינו רמי לוי ואושר עד התרחבות אגרסיבית בשטחי המסחר - אשר החריפה את התחרות במספר רב של מתחמים ברחבי הארץ. כניסת רשתות אלו לבאר שבע, אשדוד, בית שמש ואזורים נוספים השיאה את התחרות בין הקמעונאים, ולדברי בכירים רבים בענף הקמעונאות, התוצאה היא מדיניות תמחור מסוכנת המאיימת על יציבות הענף.

 

גם בעשירייה השנייה של נתחי השוק חושפים כלכלני BDI כמה מגמות מעניינות: למשל, רשת סופר דוש הבת ימית מדורגת במקום ה־13 בדירוג המכירות - עם מכירות מוערכות של 465 מיליון שקל ב־2011, מעט מעל יוחננוף, שמכירותיה הגיעו באותה העת ל־450 מיליון שקל, לפי BDI. אגב, נתוני BDI אינם עולים בקנה אחד עם נתוני המכירות של רשת יוחננוף כפי שנחשפו ב"כלכליסט", שעמדו אשתקד על כ־590 מיליון שקל (בניכוי מע"מ).

בטל שלח
    לכל התגובות
    x