שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

החזון החדש של קו־אופ: מניה במקום מבצע וחניה

האגודה השיתופית קו־אופ ישראל, שבה התגלו חששות לאי־סדרים, תציע לציבור לרכוש מניות תמורת הנחות. המכשול: רשות ני"ע דורשת חשיפת נתונים כתנאי להנפקה

גיל קליאן 06:5811.04.12

קו־אופ ישראל תמיד היתה עוף מוזר בענף הקמעונאות. בניגוד להרבה אגודות שיתופיות אחרות בענף המזון שהיה להן עבר היסטורי מפואר (כמו רבוע כחול או תנובה), קו־אופ ישראל לא עברה לידיהם של טייקונים ובעלי הון אלא נשארה אגודה שיתופית השייכת ל־13 אלף חבריה. עובדת היותה אגודה שיתופית הוצנעה בעבר בפעילותה של קו־אופ ישראל, שמותגה תחת השם מיסטר זול; אך מהחודש שעבר שינתה הרשת את פניה וכעת היא מנסה להעלות על נס את עקרון השיתופיות ולהפוך זאת ליתרון תחרותי בשוק קמעונאות המזון.

 

תחת המנכ"ל הטרי עופר פיינשטיין, הרשת מנסחת חזון חדש: להפוך לסוג של קואופרטיב ענק לרכישת מוצרי מזון. הלקוח איננו עוד צרכן שמחפש את הסופר הזול ביותר בסביבה, אלא באפשרותו לרכוש מניה המזכה אותו בהנחה קבועה, כאשר שיעור ההנחה יכול לגדול אם הרשת תצבור רווחים. את המניה אפשר להוריש או לפדות במידת הצורך. מי שכרגע עומדת בין קו־אופ ישראל להגשמת החזון הזה היא רשות ניירות ערך, שדורשת מהרשת לפרסם תשקיף ולחשוף את הנתונים הכספיים שלה - תנאי לגיוס בעלי מניות מקרב הציבור. אחרי החג מתכוונת קו־אופ לפנות לרשות ני"ע בבקשה לגייס בעלי מניות נוספים.

 

רוח גבית מהאו"ם

 

הפעם האחרונה שבה התקבלו חברים חדשים לאגודה היתה לפני כשנתיים, אז אושר לה לצרף חברים חדשים שהם או קרובי משפחה מדרגה ראשונה של חברים קיימים, או עובדים ותיקים. 1,000 חברי אגודה חדשים נוספו במבצע זה, שנעשה לפי מחיר מניה של 500 שקל. בתמורה קיבלו בעלי המניות הנחה של 6% על הקניות ברשת, ושותפות בבעלות על רשת מזון המונה 51 סניפים על שטח מכירה של 42 אלף מ"ר, שריכזה ב־2011 מחזור מכירות של 850 מיליון שקל.

 

החזרה למודלים השיתופיים מקבלת רוח גבית מהאו"ם, שהכריז על 2012 כעל שנת הקואופרציה העולמית. נוסף על כך, בשנים האחרונות גוברים הקולות הטוענים כי העסקים הקואופרטיביים עדיפים על החברות הבורסאיות. אותם קולות מביאים לדוגמה את משבר הסאב־פריים, שבו הבנקים הקואופרטיביים נפגעו פחות מהבנקים הבורסאיים. גם פיינשטיין דיבר בשבחי הקואופרטיב עם השקת המיתוג המחודש של הרשת, כאשר אמר כי "רמת האחריות של הנהלות הקואופרטיבים ברחבי העולם ונטייתם למזער סיכונים מנוגדות לאינטרס המובהק של המנהל בחברה הציבורית - להשאת הרווח לטובת בעל השליטה".

 

סניף הרשת במודיעין. בעלי מניה זוגים להנחה של 6% סניף הרשת במודיעין. בעלי מניה זוגים להנחה של 6% צילום: מיקי אלון

 

קואופרטיב בצרות

 

עם זאת, למרבה האירוניה דווקא קו־אופ ישראל נתנה דוגמה מקומית מובהקת למצב שבו ביזור של בעלי מניות יכול לגרום להזנחה ולניהול כושל. פיינשטיין עצמו הגיע לכיסא המנכ"ל אחרי שהתגלו בחברה חששות לאי־סדרים כספיים שהובילו לחילופי ההנהלה. פיינשטיין שימש כיועץ המשפטי של האגודה, ואחרי שהתגלו החששות מונה למנהל מיוחד על ידי רשם האגודות.

 

חלק מחזון הקואופרציה מדבר על איזונים טובים יותר בין האינטרסים של הלקוחות, העובדים, הסביבה ובעלי המניות. כיצד דברים אלו יתבטאו ברשת החדשה? תנאי ההעסקה של העובדים דומים לאלו שברשתות הגדולות, אך הם מקבלים זכות לקנות מניה אחרי שלוש שנות ותק ויכולים להתמנות לתפקיד באגודה, המקפידה על כך ש־25% מהתפקידים במוסדותיה ישוריינו לעובדים.

 

לגבי הקשר עם הלקוח, הרשת מתכוונת להתמקד בשירות. מאחר שהיא פרוסה כרשת שכונתיות, היא כמעט אינה יכולה להתחרות בגזרת המחירים או להפעיל חנויות דיסקאונט. אבל בקו־אופ מבטיחים שורה של צעדים לחיבור עם הקהילה, כמו למשל פינות הפעלה לילדים, הרצאות בנושאי תזונה וניהול משק בית, שיתופי פעולה עם רשויות מקומיות לתמיכה במעוטי יכולת, ומוצרים "לדרך" כמו כריכים בריאים לילדים או סלטים אישיים.

 

כל הצעדים הללו עולים כסף, והאגודה צריכה להרוויח כסף כדי להמשיך ולהתקיים. הרשת הציבה לעצמה יעד: להגיע לשיעור רווח תפעולי של 3% מהמכירות - נמוך משמעותית מיעדי הרווחיות התפעולית של הרשתות האחרות, העומדים על 4%–5%. כמו כן מעריכה הרשת כי תסיים את 2012 עם שיעור רווח תפעולי של 2%.

 

עמידה ביעדים אלו תלויה בהיענות של לקוחות לקונספט החדש, ובנכונות שלהם לשלם יותר עבור קניות בסניף שמחובר לקהילה ועבור רשת המאפשרת ללקוח להיות בעל מניה פעיל. מצב השוק הנוכחי אינו עובד לטובת הרשת - מאחר שהמחאה החברתית העבירה נתח גדול יותר של הקניות לחנויות הדיסקאונט והצרכנים צמצמו את סל הקניות שלהם. כך שכרגע, סיכויי ההצלחה של האגודה נראים נמוכים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x