$
פרסום ושיווק

נביעות ממשיכה להתגונן

הדו"ח הכספי של נביעות ל־2010 חושף את חששותיה מהתחרות בענף, המובילה להורדת מחירים ולקיפאון בהכנסות וברווח

גיל קליאן 09:0729.03.11

הישראלים צורכים 85 ליטר מים מינרליים לנפש לשנה, כמחצית מהצריכה במדינות המערב, העומדת על 150–170 ליטר לנפש - כך מעריכה חברת נביעות בדו"ח הכספי ל־2010 שפרסמה אתמול. הדו"ח מציג רווח נקי של 7.1 מיליון שקל לנביעות בשנה שעברה, ירידה של 13.6% לעומת 2009, אז עמד הרווח הנקי על 8.2 מיליון שקל. הרווח הנקי ב־2010 הושפע לרעה מעלייה בהוצאות המימון והמסים של נביעות.

 

מחזור המכירות של נביעות עמד ב־2010 על 356.6 מיליון שקל, 5% יותר מהמחזור ב־2009, שעמד על 339.2 מיליון שקל. מכירות הבקבוקים, שגדלו ב־2010, הניבו הכנסות של 275.2 מיליון שקל. בניכוי עלויות הפצה הסתכמו מכירות הבקבוקים ב־193.2 מיליון שקל, 4.3% יותר מאשר ב־2009 אך פחות מ־2008, אז מכרה נביעות ב־220 מיליון שקל (לאחר ניכוי עמלות הפצה). נתוני 2009 הושפעו לרעה מזיהום מתמשך במעיין החברה (שפגע גם במי עדן).

 

הרווח התפעולי של נביעות מפעילות הבקבוקים הסתכם ב־2010 ב־10.8 מיליון שקל, לעומת 9.3 מיליון שקל ב־2009. בנביעות מייחסים את השיפור להתייעלות בהליכי הייצור וליותר מכירות בקבוקים, בין השאר בזכות השקת המותג נביעות + אנרגיה. נביעות מעריכה כי ב־2011 יגדל שוק המים המינרליים בבקבוקים ב־2%, כך שהיקף המכירות יעמוד על 331 מיליון ליטר מים לעומת 324 מיליון ליטר ב־2010. עם זאת, התחרות והוזלות המחירים עשויות להותיר את התוצאות הכספיות ללא שינוי.

 

שוק הכדים מצטמצם

 

נביעות מזהירה כי הטרנד הירוק גורם לצרכנים להעדיף מים מסוננים ממתקנים ביתיים (כמו תמי 4 ואלקטרה). למרות זאת, תחום כדי המים של נביעות צמח ב־2010 ב־1.5% לעומת 2009, ורשם הכנסות של 81.3 מיליון שקל. בנביעות מייחסים זאת לעליית מחירי המים. ב־2008 היתה פעילות הכדים בנביעות שוקקת יותר, והסתכמה בהכנסות של 83.7 מיליון שקל.

 

הרווח התפעולי של פעילות כדי המים הסתכם ב־2010 ב־0.8 מיליון שקל, ירידה של כ־38.5% לעומת 2009. עוד עולה מהדו"ח של נביעות כי 65% מלקוחות מתקני המזיגה שלה היו משקי בית. להערכת החברה, שוק הכדים בישראל התכווץ ב־4.4% ב־2010, והסיבות לכך הן התגברות התחרות, בעיקר מכיוון מסנני המים. נביעות מעריכה כי שוק מתקני המזיגה יגדל ב־2011 ב־1% בלבד, ופועלת כדי לשפר את מתקניה.

 

מספר הספקים של חומרי הגלם לייצור בקבוקי פלסטיק לנביעות הוא אחד - וזאת אף שבעולם קיימים אינספור ספקים לחומר גלם זה. הספק הוא חברת אמרז, שחולקת עם נביעות את אותו בעל שליטה - מוזי ורטהיים. הליך האישור של הרכישות מחברת אמרז זכה לביקורת מצד רשות ניירות ערך: בנביעות מסבירים כי כאשר הם מבצעים את מלוא הרכש השנתי אצל אמרז הם מקבלים הנחה נוספת, ההופכת את הרכש מאמרז לזול יותר ממה שמציעים המתחרים. התשלום של נביעות לאמרז עלה ב־2010 בכ־11% לעומת 2009, והסתכם ב־37.5 מיליון שקל.

 

 

2.7 מיליון ש' למנכ"ל

 

47% - זוהי ההערכה של נביעות לנתח השוק הכספי ברשתות השיווק של המתחרה יפאורה (המשווקת את מי עדן ועין גדי), בעוד שנתח השוק של נביעות ברשתות ב־2010 עמד על 38%. טמפו, המשווקת את סאן בנדטו ואת מותג המים המסוננים אקווה נובה, החזיקה להערכת נביעות נתח של 12%.

 

3.5 מיליון שקל משקפים את העלייה בסעיף המלאי של החברה ב־2010, לעומת ירידה של כ־6 מיליון שקל בסעיף זה ב־2009. בחברה לא סיפקו הסברים לעלייה החריגה במלאי.

 

1.9 מיליון שקל חילקה נביעות בבונוסים במהלך 2010 ל־428 העובדים שהיא מעסיקה. התרומות של החברה לקהילה ב־2010 הסתכמו ב־40 אלף שקל. חזי עובדיה, מנכ"ל נביעות שפרש באוגוסט האחרון, קיבל ב־2010 מענק של 695 אלף שקל ושכר בעלות כוללת לחברה של כ־2 מיליון שקל נוספים. המנכ"ל הנכנס יהודה פורטה נהנה משכר חודשי של 78 אלף שקל, לפני בונוסים והטבות נוספות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x