$
פרסום ושיווק

גזי קפלן: החובה לפרסם את שכר הבכירים גרמה לעליית המשכורות שלהם

מנכ"ל אסם בכנס המזון: "יש לנו אחריות לא לעבור את הגבולות". גדי לסין: "צריך פרופרציה בין הנמצאים בראש הפירמידה ובין מקבלי שכר מינימום"

אורנה יפת 12:3820.06.10
"אין ספק שצריך פרופרציה בין הנמצאים בראש הפירמידה ובין מקבלי שכר מינימום". כך אמר גדי לסין, מנכ"ל קבוצת שטראוס, בפאנל בנושא מנהיגות תעשייתית בכנס המזון של התאחדות התעשיינים. "גם אני נולדתי בקיבוץ. אנו חיים כיום בעולם גלובלי. מחפשים מנהלים טובים בכל העולם וחלק מהנושא של ההיצע וביקוש זה תגמול. אם לא רוצים שכשרונות יברחו לחו"ל אז גם זו דרך להתמודד".

 

גזי קפלן, מנכ"ל אסם נסטלה, אמר כי הוא יצא נגד שכר הבכירים הרבה לפני ח"כ שלי יחימוביץ'. "החובה לפרסם את שכר הבכירים גרמה דווקא לגידול משמעותי בשכר הבכירים. כמנהיגים יש לנו אחריות ברורה לא לעבור את הגבולות. ברגע שעוברים אותם אנו גורמים נזק לעסקים שלנו ולחברה הישראלית".

 

"האחריות מספר אחת של תעשיית המזון היא לצרכן". אמר איציק תמיר מקוקה קולה. "צריך לזכור שאנו נותנים לצרכן מוצר שנכנס לגוף. כשאתה מכניס מזון או משקה לגוף, האחריות הראשונה שלך היא לא להזיק לו. אז כל מנהל מתעשיית המזון מסתובב בתחושה שאסור לו לעשות משהו שיגרום נזק לצרכן. הצרכן מאד ער לנושא הזה ואפילו כל פגיעה בטעם, הצרכן מיד מגיב וכועס ותובע תביעות ייצוגיות. האחריות השנייה בחשיבותה היא לעובדים שלך. בכל תעשייה כל אחד מאיתנו אחראי לעשרות אלפי עובדים ובני משפחותיהם וגם פה יש אחריות כבדה לא לעשות מהלכים שיגרמו נזק".

 

אריק שור, מנכ"ל קבוצת תנובה, אמר כי האחריות כיצרנים אינה מסתיימת כאשר המוצר על המדף. "התזונה היא מרכיב אחד אבל מעבר לזה יש את נושא איכות הסביבה והחקלאות. מגידול התירס והמים שמשקים ועד למוצר הסופי. לאורך כל השרשרת זה אחריות – לסביבה, לעובדים, לצרכנים. הצרכן מאד ערני ואנו לומדים יחד איתו ופועלים לייצר את האחריות הזו כל פעם מחדש".

 

אחד התחלואים הגדולים ביותר בתחום המזון נעוץ בתוספי המזון שמוספים למוצרים. בנושא זה אמר מוטי קרן, מנכ"ל יוניליבר ישראל: "נושא של אחריות במזון מקבל משנה תוקף סביב נושא המחלות, השמנת יתר והעליהום על תעשיית המזון כאילו אנו אחראים למחלות. אנחנו לא האחראים למחלות אבל צריכים להיות שותפים לעזור בנושא זה. צריך לעשות רגולציה עצמית באמצעות סימון המוצרים בצורה שקופה ונושא הפרסום ולפרסם בצורה אחראית לצרכנים וכן לשתף פעולה עם משרד החינוך בנושא תזונה נכונה".

 

גדי לסין אמר כי עד עכשיו תעשיית המזון מובלת ומגיבה ונמצאת בפיגור בנושא הזה. "אנחנו צריכים להיות צעד אחד קדימה".

 

לשאלה האם הרשויות עושות מספיק כדי לסייע לתעשיות המזון לעמוד בסטנדרטים גבוהים, אמר גזי קפלן: "אני לא בטוח שהגורמים הממשלתיים נותנים דוגמה אישית. אני קראתי לפני 9 שנים להקים רשות מזון אחת ובמשך 9, שנים מטעמים פוליטיים וחוסר כל נכונות, לא קמה רשות מזון. מול זה אנו מתמודדים כל פעם עם נסיונות חקיקה פופוליסטים של גורמים שלא מבינים לעומק השלכות של חוקים שונים. קיצוניות מכל כיוון תהיה הרת אסון".

 

אריק שור אריק שור צילום: אוראל כהן
לדברי אריק רייכמן, לשעבר מנכ"ל תנובה, הבעיה היא לא רגולציה אלא תחרות. "ברגע שאתה לא עומד בתחרות הצרכן מעניש אותך. האיכות והשירות מונעים על ידי תחרות. במדינה יש עודף רגולציה ופיקוח ואף אחד לא יודע מה שהשני עושה. בדרך כלל לא עושים שום עבודה רצינית וזה קשור לתרבות השלטונית בארץ. לדעתי, התפקיד המרכזי של התעשייה המקומית זה איפה העתיד שלה. בשוק המקומי היא מיצתה את עצמה. התעשייה הזו טובה אבל האתגר שלה לא נמצא פה, אלא בעולם".

 

בנושא חוק מיחזור האריזות אמר איציק תמיר: "זו אחריות של כולנו וכל אחד צריך למלא את חלקו. הנסיון לזרוק את זה על אחר לא יוביל לשום מקום. חוק האריזות מטפל לא רק באריזת משקאות קלים, בעצם זה שמרחיבים את הדרישה לאריזות נוספות זה כבר מגדיל את הכמות של האריזות הממוחזרות".

 

גזי קפלן מתנגד לחוק האריזות בטענה שהוא יפגע בצרכן. "אני לא רוצה להצטרף לחגיגת חוק האריזות כי חוק האריזות יביא להתייקרות מוצרי המזון כלפי צרכנים שחלקם הגדול רעב ללחם ואין לו אמצעים. לכן אני לא שותף לחגיגה הזו. אני חרד שחוק האריזות יפגע בגברת כהן".

 

מלבד אחריות כלפי הצרכן, עלה בפאנל גם נושא האחריות כלפי עובדים. לדברי רייכמן: "בתנובה וחברות אחרות, העובדים מאוגדים באיגוד מקצועי. המודל של איגוד מקצועי הוא מודל נכון כי הוא מגן על העובדים. מאידך גיסא, אי אפשר לנהל חברה שכפופה לאיגוד המקצועי. צריך שיתוף בין איגוד כזה להנהלה שכפופה לחוזים. השכר בענף המזון הוא הרבה מעבר למינימום. לדעתי השכר הוגן".

 

לשאלה האם ניתן לומר "זול מדי" בתחום המזון, אמר איציק תמיר: "יש דבר כזה זול מדי. בזול מדי משתמשים כאלה שלא יודעים איך להתחרות. אבל זול מדי לאורך זמן, גורם לכך שהאיכות ורמת השירות יורדת. גם אריק שור טען כי ליצרנים אסור למכור מתחת למחיר העלות וצריך לאסור גם על הקמעונאים למכור במחיר נמוך יותר מהמחיר שבו קנו מהיצרן. "זה דבר הרסני ורצוי שכל הספקים והקמעונאים יקחו את זה לתשומת ליבם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x