$
פרסום ושיווק

יהודה נפתלי: בישראל אין הרבה הזדמנויות, השוק האמריקאי מעניין

הבעלים של מרכז ביג אמר את הדברים בכנס ביג. על פי סקוט וולשטיין, יו"ר חברת DDR "באופן אירוני האיזורים שהכי מצליחים, הם אלו שהיו שם שינויים מרחיקי לכת"

מיכל תוסייה כהן 18:1318.03.10

"בישראל אין הרבה הזדמנויות, אבל אני חושב שהשוק האמריקאי הוא שוק מעניין. אנשים מקצועיים יכולים לקנות מרכזים טובים. גם במדינות אחרות יש אפשרויות, אבל זה לא קל". אמר יהודה נפתלי, הבעלים של מרכז ביג, בכנס ביג מרכזי קניות שהתקיים היום (ה') במרכז הירידים.

  

על פי סקוט וולשטיין, יו"ר ומנכ"ל חברת DDR, המחזיקה ומנהלת כ-700 מרכזי קניות בארה"ב, "המשבר לא נגמר. עדיין יש לנו אבטלה בארצות הברית. יש עוד הרבה לבנות דברים מחדש." 

 

הזדמנויות השקעה

 

וולשטיין אמר כי: "האיזורים שהכי מתפתחים הם אלו שהכי נפגעו. בפלורידה ואטלנטה אנשים היו מאוד אופטימיים לגבי הגדילה, וראינו הרבה התפתחות. גם בקליפורניה. באופן אירוני האזורים שהכי מצליחים הם אלו שהיו שם שינויים מרחיקי לכת".

 


 

לדעת רונן אשכנזי, מנכ"ל גזית גרופ "ברזיל היא הזדמנות ענקית, למרות שיש שם הרבה מאוד חסמים. שנה שלמה עבדנו רק להפוך חלק מהשוק. רק אחרי שנה התחלנו לחתום על הסכמים והתחלנו לבנות. אנחנו לא עד כדי כך מנוסים בדרום אמריקה, ולכן אנחנו לא מרגישים בנוח להשקיע שם עוד כסף, אבל יש שם הזדמנות אדירה".

 

וולשטייין הסכים: "אין שם הרבה מרכזי קניות ולכן יש לך עוד אפשרות להתפתח, אבל מצד שני הכלכלה שם לא יציבה ויש מיסים חדשים. יש שם סיכון. אני רואה ההזדמנויות גם בקנדה. אבל ברזיל הכי מרגשת. זה מקום מאוד קשה לעשות כסף".

 

פיננסים בארצות הברית

 

לדעת וולשטיין "המערכת הפינסית שבארצות הברית מחולקת לשניים - אם יש לך חברה ציבורית חזקה, אז תמיד יהיה לך כסף. וזה הזמן הכי טוב בהיסטוריה. אם אתה חברה פרטית ואתה נסמך על הלוואות זו התקופה הכי קשה בהיסטוריה בשבילך. לכן אנחנו נראה הרבה מאוד כסף עובר מידיים פרטיות לידיים ציבוריות".

  

מה השתנה במלך המשבר לגבי מרכזי קניות?

"הכל זה עניין של מיקום. אם יש לך מיקום ריק, שאין הרבה אנשים אז יש סיבה להיכנס, אם אין אז אל תיכנס כי אתה לא תרוויח. אם גם האזור מתפתח אתה יכול לצפות בשנתיים בשוק לריטייל." אמר אשכנזי - "מרכזי קניות השתנו בצורה קיצונית בשלוש ארבע הנשים האחרונות. "

 

על פי נפתלי: "בישראל אין הרבה אפשרויות. אתה צריך אדמה גדולה עם מיקום טוב וגישה נוחה. היה לנו קצת מזל ומצאנו כמה מקומות וגם רונן מצא כמה אדמות. אבל זהו".

 

עד כמה שותף מקומי חזק חשוב להצלחת בניית מרכז מסחרי בחו"ל?

וולשטיין: "זה חשוב מאוד, אחרת זה בלתי אפשרי מבחינה רגולטורית".

אשכנזי: זה פשוט יותר. זה אפשרי להפוך למקומי אבל זה לוקח הרבה מאוד זמן. זה משהו שצריך לדעת וזה לוקח הרבה מאוד סבלנות, לפעמים אתה נופל, וזה תלוי ביכולת ההתמדה".

 

ישראל מדינה קטנה, אין לנו המון מרכזי קניות, איך מנהלים מאות מרכזי קניות בכל העולם?

סקוט: יש לנו 50 משרדים ברחבי העולם שמכירים את השוק המקומי, והם יודעים איך לנהל אותו. אני גם מאמין בכוח עבודה צעיר עם הרבה אמביציה, אתיקה טובה ואישיות טובה. זה נדל"ן, לא ניתוח מוח, וזה בעיקר עבודה קשה".

 

תאר לי את התהליך של כניסה למדינה זרה כמו ברזיל.

סקוט: עשינו מחקר מקדים לגבי מדינות שאפשר אולי להיכנס אליהן. בדקנו את ברזיל, הודו, סין, ורוסיה ובסוף החלטנו ללכת על ברזיל. בסין לדוגמה בזבזנו הרבה מאוד זמן, אבל השותף המקומי לא הרגיש לנו נוח, ולא היתה לנו שם כימיה טובה אז העדפנו בסוף שלא להיכנס".

 

"זה נכון מה שסקוט אמר על כימיה" אמר אשכנזי. "אם יש כימיה עם המדינה והשותפים, אתה מבין מה קורה, מה שלא הצלחתי להרגיש בהודו. הודו היא הזדמנות ענקית אבל לא הצלחתי להבין איך דברים עובדים שם. חבל, אבל זה היה בלתי אפשרי מבחינתי להיכנס לשם".

 

סקוט ממשיך: "ישראל מדינה נהדרת. אני מרגיש פה בבית ויש לי שותפים נפלאים. אני הייתי שמח אם הייתי מגיע לפה לעיתים יותר קרובות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x