$
פרסום ושיווק

שופרסל ורבוע כחול איבדו בשנה החולפת 1.2% לשוק הפרטי

מניתוח מיוחד שערכה חברת נילסן עבור "כלכליסט" עולה כי מלבד באזור המרכז, בכל שאר הארץ צמח השוק הפרטי על חשבון שופרסל ורבוע כחול. האם הגידול בנתחי השוק נובע רק מפתיחת סניפים חדשים או שהפרטיות הצליחו לפצח את הצרכן הישראלי טוב יותר?

גלי ברגר 08:0912.06.08

שופרסל ורבוע כחול איבדו בשנה האחרונה 1.2% מנתח השוק שלהן לטובת השוק הפרטי. אחוז אחד אולי נראה כמו שיעור זעיר, אולם כשמדובר באחוז מתוך כ־30 מיליארד שקל שהשוק המבורקד מגלגל בשנה - מדובר בסכום שאינו פעוט. כל אחת מהרשתות היתה שמחה להוסיף לשורת ההכנסות שלה את 40 מיליון השקלים שאבדו.

 

נתח השוק שאיבד השוק המאורגן לטובת הפרטי לא מתחלק באופן שווה על פני אזורי הארץ. מניתוח מיוחד ובלעדי שערכה חברת המחקר נילסן עבור "כלכליסט", עולה כי האזור שבו צמח השוק הפרטי בשיעור הגבוה ביותר בשנה האחרונה הוא אזור הדרום. בין מאי 2006 לאפריל 2007 עמד נתח השוק של השוק המאורגן באזור הדרום על כ־70%. בין מאי 2007 לאפריל 2008 ירד נתח השוק ל־65.8%. השוק הפרטי הגדיל בהתאמה את נתחו.

 

זינוק בדרום

השוק הפרטי כולל רשתות כגון חצי חינם, רמי לוי שיווק השקמה, מחסני השוק, קו אופ ישראל, המפעילה את סניפי מיסטר זול, יינות ביתן ועוד. הניתוח מביא בחשבון גם מכולות ומינימרקטים פרטיים, אך כוחם של אלה נשחק בשנים האחרונות עם התעצמותן של הרשתות המאורגנות והפרטיות.

 

רמי לוי. הצרכנים נוהרים רמי לוי. הצרכנים נוהרים צילום: דן בלילטי

 

באזור הדרום פועלות כמה רשתות פרטיות, ובהן אבא ויקטורי, שבבעלות איל רביד ואשר פתח, ויקטורי מהדרין לשוק החרדי, יינות ביתן, מחסני השוק, שבבעלות שלום נעמן, יוחננוף ועוד. מחסני השוק, המפעילה שמונה סניפים, שארבעה מהם בתוך באר שבע, הגדילה את פריסתה בשנה האחרונה.

 

גם בצפון ניכרת עלייה של 2.4% בנתחן של הפרטיות. "הצפון והדרום הם אזורים בתוליים יחסית", אומר רפי שפר, מנכ"ל חברת ברנד פו יו המייצרת את "המותג" - המותג הפרטי של הרשת הרביעית. "בצפון כמעט לא היו רשתות פרטיות. חלק קנו סניפים של קלאבמרקט לשעבר, ששופרסל היתה צריכה למכור כחלק מאישור הממונה על עסקת הרכישה, כמו מחסני להב וסופר סטורי, המונה היום תשעה סניפים. משם הם כבר התרחבו". רשת נוספת הפועלת בצפון ועליה מצביע שפר היא קשת טעמים, הפונה למגזר הרוסי ומונה תשע נקודות מכירה.

 

גורמים בשוק המאורגן טוענים כי העלייה בנתחי השוק היא אך ורק בזכות פתיחת סניפים חדשים. גם בדו"חות הכספיים של שופרסל לרבעון הראשון ציינה החברה כי לפי נתוני נילסן, נתח השוק שלה מהשוק המבורקד עומד על 36.3% לעומת 37.5% בשנת 2007.

 

נתח השוק של רבוע כחול עמד ברבעון הראשון של 2008 על 23.6% לעומת 23.7% ב־2007. בד"וחות נטען כי הדבר נבע בעיקר מפתיחת סניפים חדשים של הפרטיות, ונראה כי השאלה העיקרית היא אם מקור הצמיחה הוא אך ורק בסניפים חדשים או שיש משהו מעבר לכך. גם אם זו אכן הסיבה, אין ספק שבראייה אסטרטגית הקמעונאיות הגדולות לא יוכלו להיאחז בטענה זו לאורך זמן, בייחוד לאור העובדה שכבר שנים הן טוענות כי הפרטיות יימחקו מהמפה.

 

מסיור שערכנו באחרונה באזור התעשייה של נתניה, אחד מהאזורים החמים שעליו מתחרות הרשתות, גילה כי יש עדיפות לרשת הפרטית. ביום שלישי בצהריים, בעוד סניף שופרסל ביג המטופח נראה שומם מאדם, ובסניף שופרסל דיל קונים אחדים, סניף הרשת הפרטית ממן היה מלא בקונים שעמדו בתור עם עגלות עמוסות, המעידות על קנייה גדולה ולא קנייה משלימה.

 

הסניף, השייך לרשת אשר נרכשה לפני כשנה על ידי קו אופ ישראל, רחוק מלספק חוויית קנייה אשר מתחרה בזו של השוק המאורגן. עושה רושם שסדר וניקיון הם לא הצד החזק של המקום, ואף על פי שלא השווינו את המחירים, אפשר להניח כי שופרסל דיל הסמוכה מקיימת את ההתחייבות שלה לשמור על הסל הזול ביותר באזור.

 

מאמינים לפרטיים

אז מה יש ברשתות פרטיות, שמצליחות להביא את הציבור אליהן?

 

הדו"חות של רמי לוי שיווק השקמה, שהראו צמיחה של 40% בהכנסות, מסבירים שלא מדובר רק בפתיחת סניפים. חלק מהציבור כנראה מאמין לפרטיים, חושב שהם רוצים בטובתו ומציעים לו דיל טוב. גם כשחצי חינם כבר ממש לא הכי זול, עדיין ימשיכו קונים למלא בסניפיו עגלות ענקיות.

 

גם אחרי שהעוף של רמי לוי יטפס חזרה מה־1.89 שקלים שהיה, עדיין נראה כי הלקוחות מעדיפים אותו. נראה שיותר קשה להם להאמין שאילי הון כמו נוחי דנקנר משופרסל או דודי ויסמן מרבוע כחול רוצים בטובתם. גם אם הם לא מכירים את השם של הבעלים, הם יודעים שמדובר ברשת גדולה. הפרטיים מצליחים ליצור אשליה של משהו אחר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x