סגור

בלעדי
קיבוץ משמר העמק רוכש 25% מחברת הדברה ביולוגית תמורת 80 מיליון שקל

הקיבוץ רוכש 19% ממניות חברת ההדברה הביולוגית ביו־בי מידי צביקה בירן ואיתמר ברטפלד, לפי שווי של כ־100 מיליון דולר. נתח נוסף של 6% יירכש מקיבוץ שדה אליהו, שיישאר בעל השליטה בחברה, עם 75%. בירן מחזיק ברוב המניות שנמכרו

קיבוץ משמר העמק נכנס להשקעה של יותר מ־80 מיליון שקל בחברת ביו־בי מקיבוץ שדה אליהו. ל"כלכליסט" נודע כי משמר העמק רוכש כ־19% ממניות החברה מידי צביקה בירן ואיתמר ברטפלד, וצפוי לרכוש נתח נוסף של מניות החברה מידי שדה אליהו.
הרכישה נעשית לפי שווי של כ־100 מיליון דולר לחברה (כ־320 מיליון שקל). בסוף התהליך יחזיק משמר העמק ברבע ממניות ביו־בי. קיבוץ שדה אליהו ישאר בעל השליטה בביו־בי, עם 75% מהמניות.


צביקה בירן מחזיק ברוב המניות שנמכרו. הוא החל את דרכו כחתם בחברת איכות שוקי הון, ויצר לעצמו פורטפוליו נדל"ן ותעשיה של מאות מיליוני דולרים. בירן היה שותף של יגאל אהובי בעת שהיה בעל השליטה בחברת הנדל"ן הציבורית רבד, שמאז נמכרה לקבוצה בראשות יונל כהן, מנכ"ל מגדל ביטוח לשעבר.
איתמר ברטפלד היה היו"ר הראשון של חברת עלבד בקיבוץ משואות יצחק וחבר לפני שנים לא מעטות לרכישת המניות בביו־בי יחד עם בירן.
ביו־בי מערכות ביולוגיות המנוהלת בידי רן גן־אל, היא מהחברות המובילות בעולם בתחום ההדברה הביולוגית ועוסקת בפיתוח וייצור אויבים טבעיים להתמודדות עם מזיקים, וכן בגידול דבורים להאבקה. מוצרי החברה משווקים בעשרות מדינות.

1 צפייה בגלריה
קיבוץ משמר העמק
קיבוץ משמר העמק
קיבוץ משמר העמק
(צילום: עמית מגל)

במפעל בשדה אליהו מגדלת החברה חרקים ואקריות לצרכים חקלאיים, כשבין היתר היא מגדלת דבורי בומבוס לצורך האבקה טבעית. מוצרי החברה משמשים לחקלאות הקונבנציונלית ומסייעים להפחית את השימוש בחומרי הדברה כימיים ואורגניים, שמסכנים את בני האדם. במקביל, מגדלת החברה את זבוב הפירות הים תיכוני.
משמר העמק הוא אחד הקיבוצים העשירים בישראל. בשנים האחרונות צבר הקיבוץ הון של מאות מיליוני שקלים בפעילות התעשייתית שלו, שרובה מרוכזת במפעל תמה תעשיות פלסטיק שבבעלותו, שהיא אחת משלוש החברות הגדולות והמניבות בתעשיית הקיבוצים.
הכנסות תמה עומדות על יותר מ־2 מיליארד שקל בשנה ופעילותה מתמקדת במוצרי אריזה והגנה לחקלאות, רובם ככולם ליצוא, ובהם עטיפות לחציר ולכותנה, רשתות לשימושים שונים, חוטים וחבלים, כלי בית ומוצרי פלסטיק. החברה מעסיקה 1,750 עובדים.
לפני שנתיים רכש משמר העמק 5% ממניות חברת מוצרי ההשקיה ברמד משני קיבוצים, סער ועברון, תמורת 100 מיליון שקל. לפני כשנה רכש הקיבוץ בהשקעה של כ־90 מיליון שקל את חלקה של קרן טנא (25%) בחברה התעשייתית ריקור.
ריקור נשלטת בידי קיבוץ עין חרוד איחוד (75%), קיבוץ שכן למשמר העמק ועוסקת בפיתוח וייצור מקררים קריאוגנים (מדע הטמפרטורות הנמוכות מאוד) ומערכות ואקום.