סגור
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 2
מאגר לווייתן (צילום: אלבטרוס)

השותפות בלווייתן מצאו קונה לקונדנסנט המיוצר במאגר: בית הזיקוק של פז

השותפות במאגר חתמו על הסכם למכירת תוצר הלוואי של הגז הטבעי המיוצר במאגר. במקום למסור אותו ללא תמורה לבז"ן כפי שהיה עד היום, הוא יימכר לבית הזיקוק של פז בסכום של 200-350 מיליון דולר. משך ההסכם יעמוד על כארבע שנים

בית הזיקוק פז והשותפות במאגר לוויתן חתמו על הסכם למכירת הקונדנסנט המיוצר במאגר (תוצר לוואי של הפקת גז טבעי המאפשר הפקת דלקים שונים כגון בנזין, סולר ודלק סילוני). במקום למסור את הקונדנסנט לבז"ן ללא תמורה כפי שהיה עד היום, הוא יימכר לפז.
על פי תנאי ההסכם, שיכנס לתוקפו עם השלמת בניית התשתית הצפויה ברבעון הרביעי של 2023, מחיר חבית קונדנסנט תהיה מוצמדת למחיר חבית נפט מסוג ברנט בניכוי מרווח מסוים, כפי שנהוג בעולם. משך ההסכם הוא 4 שנים (מיום סיום בניית התשתית) והיקפו ינוע בין 200 ל-350 מיליון דולר. להערכת פז, ההסכם החדש יוביל לשיפור ברווחיות החברה בגובה של 14-24 מיליון דולר בשנה.
ההסכם מהווה המשך להסכם שנחתם בין השותפות במאגר לוויתן - שברון (39.66%), ניו מד אנרג'י (45.33%) שבשליטת יצחק תשובה ורציו (15%) לחברת תש"א בספטמבר האחרון, ולפיו השותפות יוכלו להשתמש בצינור החברה למכירת הקונדנסנט, בין הייתר לייצוא.
המפסידה העיקרית מההסכם היא בזן, שכן מאז שהחלה הפקת הגז ממאגר לוויתן סיפקו השותפות לבז"ן את הקונדנסנט ללא תמורה כספית, ואפילו עלויות העברת חומר הגלם לבזן שולמו על ידי השותפות בלווייתן. הסיבה שבגינה הסכימו השותפות בלווייתן להסכם עם בזן היא שללא העברת תוצר הלוואי (הקונדנסנט) היו נאלצות השותפות להפסיק את הפקת הגז מהמאגר.
יתרון נוסף של ההסכם הוא שמכיוון שהקונדנסנט נמסר במתנה לבז"ן, החברות לא שילמו על ההפקה תמלוגים למדינה בגובה של 12.5%, כפי שכל חברה המשתמשת במשאב טבעי בישראל מחויבת (בנוסף לגידול בהכנסות המאגר הכפוף גם למס החברות).
בשנת 2021 הופקו במאגר לוויתן יותר מ-837 אלף חביות קונדנסט, כאשר המחיר הממוצע לחבית עמד על כ-60 דולר. על פי הערכה מחודש ספטמבר, בהתאם למחירי חבית נפט מסוג ברנט, מדובר במתנה בשווי של כ-4 מיליון דולר בחודש. מאז עלה מחיר הנפט וגם התפוקה ממאגר לוויתן גדלה במהלך 2022, ולכן הסכומים ייתכנו ויהיו גבוהים אף יותר. הקונדנסנט המופק ממאגר תמר נמכר לבית הזיקוק פז גם כן.