סגור

בלעדי
הפניקס ובכירי אפסילון הקימו חברת חיתום; פעילות אקסלנס בתחום תיסגר

לפי ההסכם שנחתם, הפניקס תחזיק ב־20% מהחברה החדשה, ואילו שלושת בכירי אפסילון - אייל גרינבאום, אודי טויבין ויואב פוגל - יחזיקו ב־80% בשלב הראשון, עד להכנסת שותף משמעותי נוסף

חברת חיתום חדשה קמה. ל"כלכליסט" נודע כי ביום חמישי בערב נחתם ההסכם להקמת חברת חיתום משותפת לחברת הביטוח הפניקס והחתמים הבכירים של חברת אפסילון חיתום, שעוזבים אותה לטובת החברה החדשה. לפי ההסכם, הפניקס תחזיק ב־20% מהחברה החדשה, ואילו בשלב הראשון שלושת בכירי אפסילון - אייל גרינבאום, שישמש כמנכ"ל חברת החיתום החדשה; אודי טויבין, שיכהן כמשנה למנכ"ל; ויואב פוגל, שישמש גם הפעם כיועץ משפטי - יחזיקו ב־80% בשלב ראשון, ובכוונת השותפים להכניס שותף משמעותי נוסף בעתיד.
במקביל, חברת החיתום של בית ההשקעות אקסלנס שבבעלות הפניקס, תיסגר סופית. הפעילות של אקסלנס חיתום - חברה־בת (100%) של אקסלנס ושל המנכ"ל לשעבר שרון ייגר - דעכה בעקביות בשנים האחרונות, ובבית הההשקעות קידמו מהלך של מיזוג הפעילות עם רוסאריו קפיטל חיתום, אך לפני כשנה הוחלט לוותר על המהלך.
1 צפייה בגלריה
מימין מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון ו אייל גרינבאום שיהיה מנכ"ל חברת החיתום החדשה
מימין מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון ו אייל גרינבאום שיהיה מנכ"ל חברת החיתום החדשה
מימין: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון ואייל גרינבאום, שיהיה מנכ"ל חברת החיתום החדשה
(צילומים: ענבל מרמרי, אריאל שרוסטר)
הפניקס היא הגוף הבולט בתחום ההשקעות בין חברות הביטוח, אולם היא בחרה לעבוד בתחום החיתום במודל של חלק מהבנקים, ולא במודל של חברת ביטוח אחרת, מנורה, שמחזיקה ב־100% ממניות חברת החיתום שלה. אחזקה של יותר מ־20% בחברת חיתום מטילה על גופים פיננסיים המחזיקים בה - בנקים או חברות ביטוח - מגבלות רגולטוריות, שלא להשתתף מעל שיעור מסוים בהנפקה וכן לקבל אישורים מוועדת ההשקעות להשתתפות בהנפקות מהותיות. לכן גופים פיננסיים מסוימים, כמו בנק לאומי או מנורה חיתום, שמונהלת על ידי גיל קלדרון, מעדיפים להחזיק ב־100% מחברת החיתום שלהם, גם כדי לשלוט בסיכונים שבתחום וגם כדי להיות במשחק החיתום בצורה מסיבית יותר, גם על חשבון מגבלת השקעות. יתרון מהותי נוסף הוא שמלוא הרווחים של חברת החיתום מגיעים למחזיק בה, ובשוק שורי כמו בשנים האחרונות מדובר בסכומים לא מבוטלים.
עזיבתם של אנשי החיתום את אפסילון, שמצויה בבעלות משותפת של שמואל פרנקל וקבוצת דסק"ש, עלולה להביא לסגירת תחום החיתום שהיה מרכיב מהותי בהכנסות של אפסילון שנשארת, לפחות בשלב הזה, עם הפעילות של קרנות הנאמנות וניהול התיקים.
גרינבאום וטויבין עזבו לפני שש וחצי שנים את דיסקונט חיתום עברו לאפסילון והפכו את תחום החיתום בחברה לדומיננטי בשוק. המטרה של הפניקס היא להעניק לקבוצת החתמים שאליה חברה את הגב הפיננסי והדומיננטיות בשוק, כדי לשאוף לגרד את ארבעת גופי החתום המובילים כיום: פועלים אי.בי.אי חיתום שמנוהלת בידי עופר גרינבאום, התאום של אייל, לידר המנוהלת בידי עמית ורדי ובה שותף הבנק הבינלאומי, דיסקונט חיתום וצחי סולטן, ואלומי פרטנרס חיתום.
חברת החיתום החדשה מוקמת אחרי שנת שיא של 97 הנפקות חדשות שבהן גויסו 10.5 מיליארד שקל ב־2021, ובתקופת קפאון בשוק ההנפקות ב־2022, שברבעון הראשון שלה נערכו 8 הנפקות ראשוניות בלבד - שבהן גויסו 1.4 מיליארד שקל - לעומת 33 חברות חדשות שגייסו 3.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. זאת, כאשר הנפקות של חברות גדולות כמו חברת אופנת הספורט MGS של משפחת מוליוב, עסקי הנשק של סמי קצב או חברת התוכנה של האחים זיסאפל נידחו השנה בשל תנאי השוק הקשים. גם הנפקת קרסו נדל"ן צפויה להיתקל בקשיים ובהתפשרות של החברה על השווי. את בכירי אפסילון ייצג בעסקה עו"ד דני מרקוביץ ממשרד עמית, פולק, מטלון ושות'. את הפניקס ייצג עו"ד יאיר שילוני משרד גורניצקי ושות'.