סגור

חודש קשה: בדקו מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם בספטמבר

החשיפה לסין דרדרה את תשואות אלטשולר שחם: קרן ההשתלמות של בית ההשקעות צללה ב־1.64% בספטמבר, התשואה החודשית הגרועה ביותר מבין כל הקרנות במסלול הכללי ב־2021. גם מתחילת השנה ניצבת הקרן במקום האחרון. כל הקרנות רשמו תשואה שלילית בספטמבר מלבד הפניקס אקסלנס

ההשקעה בסין ממשיכה להזיק לקרן ההשתלמות הגדולה בישראל באופן קיצוני. קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם, שמנהלת כמעט 58 מיליארד שקל, צללה ב־1.64% בחודש ספטמבר. מדובר בתשואה החודשית הרעה ביותר שנרשמה השנה בקרנות ההשתלמות במסלול הכללי, בפער של כמעט 1% מהממוצע החודשי בענף, שעמד על תשואה שלילית של 0.67% בקרנות הגדולות. מתחילת השנה השיגה קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם תשואה של קצת יותר מ־6%, לעומת ממוצע של יותר מ־9% בקרנות הגדולות.
התשואה השלילית של הקרן, בניהול דני ירדני, מגיעה על רקע ההשקעה המשמעותית שלה בשווקים בחו"ל. כך, מדד S&P 500 איבד 4.8%, תוך שהוא שובר רצף עליות של שבעה חודשים ודאו ג'ונס איבד 4.3%. לעומת זאת, מדדי ת"א־35 ות"א־90 עלו בספטמבר ב־2.5%, והגיעו לשיא חדש, ומדד ת"א־SME60 עלה החודש ב־5%.


אך לא רק ההשקעה בארה"ב הניבה תשואות שליליות לקרן של אלטשולר שחם. בית ההשקעות הגדיל בשנים האחרונות שלו את החשיפה לשוק הסיני, שנאמדת ב־7% מהנכסים המנוהלים בו. בספטמבר ירד מדד הונג קונג 50, שכולל את 50 המניות הסיניות הגדולות, ב־5%. מתחילת השנה ירד המדד ביותר מ־13%. ירידות אלו דחפו את אלטשולר שחם במורד טבלת התשואות לשליש התחתון בטבלה אותה הוביל בית ההשקעות במשך שנים ארוכות.

החודש השלילי הראשון

ספטמבר היה החודש הראשון השנה בו כל קרנות ההשתלמות סיימו בתשואה שלילית, מלבד קרן ההשתלמות של אקסלנס הפניקס. הקרן, בניהולו של חגי שרייבר, סיימה בצורה מאוזנת.
על פי שרייבר, הקרן התחמקה מתשואה שלילית בעקבות השקעה בעיקר במניות מקומיות, בתחומים כמו פיננסים, ביטוח ואנרגיה. "גם בחו"ל אנחנו מושקעים בעיקר במניות אנרגיה ופיננסים, שהציגו ביצועים טובים יותר משאר המניות בשווקים", אמר שרייבר.
2 צפייה בגלריה
חגי שרייבר מנהל השקעות ראשי הפניקס
חגי שרייבר מנהל השקעות ראשי הפניקס
חגי שרייבר, מנהל השקעות ראשי בקבוצת הפניקס
(צילום: ענבל מרמרי)

הקרן של הפניקס מיזגה לתוכה החודש את קרן ההשתלמות של הלמן אלדובי, 8 חודשים לאחר רכישת הלמן אלדובי על ידי הפניקס. עתה, הקרן מנהלת יותר מ־10 מיליארד שקל. למרות ההצטיינות בספטמבר, הקרן במקום הרביעי מתחילת השנה בתשואה.
מקומה נובע ככל הנראה מחשיפת חסר למגזר הטכנולוגיה, לפחות מול המתחרים העיקריים. שרייבר מסביר כי מנהלי הקרן מעדיפים להימנע מהשקעה במניות טכנולוגיה קטנות ומעדיפים חברות גדולות ומוכחות. "לפי התנהגות השווקים, אנחנו רואים בחודשים האחרונים שהיקף החשיפה למניות לכשעצמו פחות חשוב. חשוב יותר במה להשקיע ואיפה. ההשקעה שלנו במניות הטכנולוגיה מתמקדת בחברות ענק ולא בחברות צמיחה, שמתומחרות בשווי גבוה מאוד לפני שהציגו רווחים או הכנסות" הסביר שרייבר.

ההשקעה בתחום הלא סחיר מיתנה את הירידות

פרט להשקעה במניות, נהנתה הקרן של הפניקס אקסלנס בחודש האחרון גם מהצפת ערך בהשקעותיה בתחום הלא סחיר - תחום שהולך וגדל בקרב המוסדיים הישראליים. הפניקס השקיעה בחברת הסייבר הפרטית גארדיקור, שנמכרה לאקמאי האמריקאית ב־600 מיליון דולר בסוף ספטמבר. בנוסף, רכשה אשטרום נכסים מהפניקס ואקרו נדל"ן שיעור של 25% בפרויקט במתחם האלף בראשל"צ תמורת 128 מיליון שקל, מחיר שגבוה ב־50% מהמחיר בו רכשה הפניקס חלק מהמתחם. הפניקס מחזיקה כ־20% בארקו נדל"ן , שמתכוננת להנפקה בת"א וביצעה החודש תהליך של ייעול מבנה ההון ומצבת פרויקטים. מהלך זה הביא לשיערוך באחזקתה של הפניקס.

הקרן של מגדל, בניהול של גיא פישר, נמצאת במקום השני לאחר שירדה ב־0.31%. הקרן של הראל, בניהול סמי בבקוב, ירדה בשיעור של 0.33% ונמצאת במקום השלישי.
מדד העקביות של קבוצת קלי בוחן את משך הזמן שבו הושגה תשואה גבוהה מהממוצע. לדוגמה: קופה אשר השיגה ב-18 חודשים מתוך 36 חודשים תשואה מעל לממוצע תקבל ציון 50%
גם שתי הקרנות הללו משקיעות בשיעורים גבוהים יחסית בנכסים לא סחירים, שמניבים תשואה גבוהה ללא קשר לשינויים בשוק ההון. השקעה בנכסים לא סחירים בשיעורים משמעותיים נמצאת בעוכריהן כאשר שוק המניות מציג עליות חדות, אך מטיב עימן כאשר שוק המניות מתאפיין בירידות.
ב־2021 עלו קרנות ההשתלמות בממוצע ב־9.05%. מתחילת השנה מובילה קרן ההשתלמות של מיטב דש, בניהולו של גיא מני, עם תשואה של 10.5%. קרן זו היא גם השנייה בטיבה בטווח של שלוש שנים, לאחר שעלתה 25.37%. בטווח זה מובילה קרן ההשתלמות של כלל, בניהול יוסי דורי, עם תשואה של 25.53%.