סגור
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 2
מאגר הגז לווייתן שניו מד מחזיקה ב-45% ממנו (צילום: אלבטרוס)

עסקת ענק באנרגיה: חברת הנפט של אבו דאבי ו-BP ירכשו מחצית מניו מד של תשובה ב-7 מיליארד שקל

שתי החברות שמחזיקות ב-10% מתחום האנרגיה הגלובלית, מעוניינות להפוך את ניו מד לזרוע הפעילות שלהן בים התיכון; לפי העסקה, שמספקת שווי של 14.1 מיליארד שקל לניו מד, קבוצת דלק תמשיך להחזיק ב-50% ממנה ומניות החברה יימחקו מהמסחר בבורסה

עסקת ענק בתחום האנרגיה: חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי, ADNOC, יחד עם BP (לשעבר בריטיש פטרוליום) מציעות לרכוש 50% מחברת ניו מד שבשליטת יצחק תשובה.
שתי חברות הענק הבינלאומיות שמחזיקות ב-10% מתחום האנרגיה הגלובלית מציעות לרכוש את חלקו של הציבור (45%) בניו מד אנרג'י, וכן 5% מתוך 55% המניות שמחזיקה בעלת השליטה בחברה, קבוצת דלק.
הרכישה המוצעת היא בשווי 14.1 מיליארד שקל לניו מד (דלק קידוחים לשעבר) שמחזיקה ב-45% ממאגר הגז לווייתן. ההצעה היא במחיר של 12.05 שקל למניה, פרמיה של 72% על מחיר מניית ניו מד בנעילת המסחר בבורסת תל אביב אתמול.
ניו מד תקים ועדה לא תלויה לבחינת העסקה ואם הוועדה תאשר אותה היא תעבור לאישור אסיפת בעלי המניות של החברה. בסיומה של העסקה יחזיקו דלק (50%), אדנוק ו-BP (50% נותרים), לבדן במניות ניו מד שתהפוך לחברה פרטית. היקף העסקה עומד על כ-7 מיליארד שקל. מי שרקם והוביל אותה הוא מנכ"ל ניו מד יוסי אבו.
אדנוק מפיקה 4.3 מיליון חביות נפט ביום ויש לה פעילות הפקה יחד עם BP. הן מתכוונות להפוך את ניו מד לזרוע הפעילות שלהן בים התיכון.
תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, קיבל ממנכ"ל ניו מד יוסי אבו עדכון לפני שבועיים על העסקה הנרקמת ונתן את ברכתו למהלך.
עם זאת, פרטי הסכם השליטה המשותפת של שלוש החברות בניו מד, מול קבוצת דלק המנוהלת בידי עידן ולס, לא סוכמו עדיין, והן חלק מתנאי העסקה.
אישור ההסדר עם בעלי המניות, אם יושג, יהיה כפוף להחלטת בית המשפט לפי סעיף 350 לחוק החברות.
יוסי אבו, מנכ"ל ניו מד אנרג'י: "ההצעה שקיבלנו היום היא הבעת אמון חשובה והמשמעותית ביותר שקיבל משק הגז הישראלי בכלל, ובפעילות ניו מד אנרג'י ונכסיה בפרט. ADNOC ו-BP הן חברות ענק, מהמובילות בעולם, והצעתן משיאה ערך למשקיעינו, תזניק את ניו מד אנרג'י, ותצעיד אותה מהזירה האזורית לזירה הגלובאלית".
שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כ"ץ, אמר "אני מברך על ההסכם החדש עליו הודיעה חברת ניו מד, שעיקר אחזקתה כיום היא במאגר הגז הטבעי הגדול בישראל, מאגר לוויתן.
"הדבר מעיד על הפוטנציאל והאטרקטיביות שיש למשק הגז הטבעי הישראלי ברחבי העולם, כאשר העסקה יכולה להגביר התעניינות של חברות גז טבעי ונפט בינלאאומיות גדולות בהליך התחרותי הרביעי - אך יותר מכל מעיד על איתנות היחסים והאמון בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות.
פרטי ההסכם, לאחר שיוצגו למשרד בראשו אני עומד, ייבחנו על ידי כלל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, כתנאי לאישורו".
במקביל, פירסמה היום ניו מד את הדוחות הכספיים ל-2022. הכנסות החברה בשנה החולפת הסתכמו ב-1.1 מיליארד דולר והרווח הנקי עמד על 470 מיליון דולר.