סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

פרסום ראשון
איפה חוליו מ-NSO? "הוא עכשיו יושב בישיבה במשרד הביטחון"

לבקשת כלכליסט הוסר החיסיון על פרוטוקולים ומסמכים בבקשה למינוי נאמן לחברות בקבוצת NSO, ובהם נחשפים מצבה הכלכלי הרעוע, היחסים בין החברה למערכת הביטחון וכן הדם הרע בין הקרן הזרה ששולטת בחברה לשלו חוליו המנכ"ל

קבוצת NSO סובלת מקשיים עסקיים חמורים ואף נמצאת בחדלות פירעון — כך עולה מדברים שאמרו נציגי החברה ונציגי גופים בעלי ידע מדרגה ראשונה על מצבה העסקי, במסגרת דיון בבית המשפט, שבמרכזו מאבק שליטה בין מייסד ומנכ"ל NSO, שלו חוליו, לדירקטורים ונציגים מטעם קרן ההשקעות שמחזיקה ב־70% ממניותיה.

הפרוטוקולים והמסמכים המשפטיים הקשורים בתביעה, שהחיסיון שהוטל עליהם הוסר אתמול לבקשת "כלכליסט" אותה הגישו עוה"ד פז מוזר ומיה כץ, ממשרד ליבליך־מוזר־גליק, חושפים לצד מצבה העסקי הרעוע של החברה, גם פרטים חדשים על עומק הקשרים בינה לבין מערכת הביטחון. כמו גם את המעורבות של המועצה לביטחון לאומי בסכסוך הפנים־ארגוני וכן האשמה חריפה בנוגע למי יסכים חוליו למכור את מוצר הדגל של NSO — תוכנת הריגול פגסוס.
המסמכים הם חלק מהליך משפטי שמנהלים דירקטורים בחברות אחיות של NSO שעוסקות בסייבר הגנתי, בבקשה למנות להן נאמן, מתוך חשש, לטענתם, שחוליו "פועל בניגוד עניינים ומנסה לרוקן את החברות מנכסיהן". את החברות המבקשות מייצגים עוה"ד שלמה נס, שי גליקמן ויונתן גמרניק ממשרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'.

1 צפייה בגלריה
שלו חוליו מנכ"ל חברת  ה סייבר ה ישראלית NSO
שלו חוליו מנכ"ל חברת  ה סייבר ה ישראלית NSO
שלו חוליו. רגישויות ביטחוניות גבוהות
(צילום: יונתן בלום)

הבעלות על קבוצת NSO נמצאת בחברת אחזקות זרה בשם טריאנגל הולדינגס. הבעלות בחברה, בשרשור, נחלקת בין קרן זרה בשם NOAL SCSP (שמוחזקת על ידי הקרן האמריקאית BRG) שמחזיקה ב־70.33% מהמניות לבין קבוצה בראשות חוליו, שמחזיקה ביתר המניות (29.67%). שלוש חברות בקבוצה — גאוטילב ושתי חברות שבשליטתה, ווייאאוט וקונווקסום — ביקשו מבית המשפט להתנתק מיתר הקבוצה על ידי מינוי נאמן, בטענה שחוליו מנסה להעמיס עליהן את החובות העצומים של קבוצת החברות כולה, כ־460 מיליון דולר. בית המשפט המחוזי בתל אביב נענה בסוף ינואר לפניית החברות, ומינה להן כנאמן את עו"ד אורי גאון.
עם הסרת החיסיון, נחשפים פרטים חדשים על NSO ומצבה העסקי. במהלך דיון שנערך ב־24 בינואר הצהיר בא כוחה של הנהלת החברה, שייצג למעשה את עמדתו של חוליו, כי "אין חולק שכל הקבוצה נמצאת בקושי... עכשיו מנסים לחבל בניסיון להבריא את הקבוצה".
באותו דיון טען בא כוח המבקשות, כי "כל קבוצת NSO בחדלות פירעון... הכניסה לרשימה השחורה לפני שלושה חודשים — זה גומר עסקים. לא צריך להסביר את זה". אחד האנשים שמאחורי המבקשות הוא הווארד ברקוביץ', יו"ר גאוטליב ודירקטור בבעלת השליטה ב־NSO. הדברים לא הוכחשו בדיון על ידי בא כוח ההנהלה.
הקשיים נובעים גם מהרצון של הקרן שמחזיקה ב־70% ממניות NSO להיפטר מהשליטה בה. "הקרן הזאת היא קרן של יהודים", אמר בא כוח המבקשות בבית המשפט. "כולם יהודים שם. והם אנשים אחראיים. וכשהם שמעו על הדברים האלה (הכנסת NSO לרשימה השחורה של ארה"ב, ע"כ) הם אמרו: אין דבר כזה. גם בארה"ב אינך משחק עם הממשל".

"בתמיכת רשויות הביטחון"

היבט נוסף שעלה מהפרוטוקולים הוא הקשרים ההדוקים והיומיומיים כמעט בין NSO למערכת הביטחון. "יש פה רגישויות גדולות מאוד, ובכלל זה רגישויות ביטחוניות, ובכלל זה רגישויות של יחסי החוץ של מדינת ישראל", אמר ב־23 בינואר בא כוח הנהלת החברה.
בא כוח המבקשות סיפר, כי "רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה קיבל את כל החומר במייל ממני, קיים אתי שיחה ארוכה... ראש המודיעין של המועצה לביטחון לאומי בא אליי למשרד אתמול, ישב שעה וחצי. קיבל את כל החומר, קיבל הסברים. אינני רוצה להגיד גם מה שהוא אמר".
בא כוח המבקשות, סיפר כי "חלק מהדברים שהיא עשתה... נעשה גם כנראה בתמיכת רשויות ביטחון כאלה ואחרות בישראל. ולכן, במיוחד לאור מה שקרה בשבוע האחרון (חשיפות "כלכליסט" על השימוש שעושה המשטרה בפגסוס, ע"כ), יש רצון גדול מאוד אצל כולם לכסתח את עצמם".
עומק הקשר למשרד הביטחון הוברר גם כשהסביר בא כוח הנהלת החברה מדוע חוליו נעדר מהדיון שנערך ב־24 בינואר: "הוא עכשיו יושב בישיבה במשרד הביטחון".
הסרת החיסיון מאפשרת לחשוף פרטים נוספים גם על היקף מאבק השליטה בחברה. במרכז הסכסוך עומדת טענת נציגי החברות המבקשות למנות להן נאמן מתוך "איום ממשי שנשקף לקיומן כתוצאה מהתנהלות עוינת ומסוכנת, תוך שימוש לרעה בסמכויות מצד מנכ"ל החברה — מר שלו חוליו".
הבקשה הוגשה על רקע דרישה של חוליו מה־17 בינואר לפטר מיידית את כל עובדי החברות המבקשות, שכן מצבן הפיננסי לא מאפשר להן לשלם שכר לעובדיהן כבר בתחילת פברואר. "קיים חשש ממשי, כי מאחורי פעולותיו אלה של מר חוליו, עומד ניסיון להעביר את עובדי החברות (אשר טומנים בחובם את כל הידע המקצועי והטכנולוגי של החברות) אל קבוצת NSO, כפי שכבר נעשה לאחרונה ביחס לעובדי ווייאאוט עת הועברו לעבוד בקבוצת NSO ללא כל אישור ותוך ריקון וויאאוט מפעילות", נכתב.
עוד טענו המבקשים כי קיים "חשש ממשי" שהנהלת NSO פועלת בשיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים, כדי להשתלט שלא כדין על פעילותן ולהבריחם אל תוך קבוצת NSO ומחוץ למדינת ישראל, תוך ביטול עצמאותן ופעילותן הנפרדת. "הקשר שלהן לקבוצת NSO הוא קשר תאגידי עקיף ביותר... לא בכדי, החברות לא הוכנסו לרשימה השחורה של ממשלת ארצות הברית". לאור מבנה תאגידי זה, נטען, לחברות המדוברות גם אין חלק בחוב של קבוצת NSO.
בתגובה טען בא כוח ההנהלה, כי "החברות מהוות חלק אינטגרלי מהקבוצה... מעבר לכך שכל החברות נמצאות תחת אותם בעלי מניות, קיימים קשרי גומלין חזקים בינן והן מתנהלות הלכה למעשה כאשכול חבורת אחד... לחברות כלל אין קיום כלכלי עצמאי מחוץ לקבוצה".
עוד טוענת הנהלת NSO כי הנושים העיקריים של הקבוצה, "סינדיקט של בעלי חוב אשר הקבוצה חייבת להם סכום עתק של כ־500 מיליון דולר", פנו לבעלת השליטה "בדרישה לחדול מביצוע כל פעולה על מנת לנכס לעצמה את נכסי קונבקסום", שכן "הקרן ביצעה פעולות אסורות על מנת לנסות ולהבריח את נכסיה מהנושים ולחלק אותה לעצמם".

ישיבת הזום שהסתבכה

עדות לדם הרע בין הצדדים ניתן לקבל מסכסוך שהתעורר בעקבות ישיבה מקוונת של שלושת הדירקטורים של גאוטליב — חוליו, ברקוביץ' ופינבאר אוקונור — מה־8 בינואר. במכתב ששלח חוליו לברקוביץ' ואוקונור ב־13 בינואר הוא טען: "הנוכחות שלי בפגישה שובשה. בשעה שדיברתי, נותקתי בגסות וקיבלתי הודעה שהפגישה הופסקה על ידי המארח. ניסיתי להצטרף מחדש ושלחתי לפינבאר הודעת ווטסאפ ואימייל, אך כל מאמצי להתחבר זכו להתעלמות".
לברקוביץ' היה הסבר אחר, וכך ענה לחוליו ב־17 בינואר: "אחרי שהצטרפנו לפגישת זום דרך קישור שאתה יצרת, ביקשנו לשתף את המסכים שלנו. במקום לתת לפינבאר גישה לשיתוף המסך שלו, טענת שאתה חייב להפוך אותו למארח. אחרי שעשית זאת, ניתקת את עצמך ואז טענת שאנחנו היינו אלו ששיבשו את הנוכחות שלך".
ברוקביץ' גם ביקר את התנהגות חוליו לאורך הפגישה טרם הניתוק. "ההתנהגות שלך היתה לא מכבדת, משבשת ומסכלת בצורה קיצונית", הוא כתב. "בקביעות עברת מלהפריע לנו בכל רגע ללקלל אותנו בצורה בוטה ופוגענית ביותר תוך שימוש בביטויים פוגעים. בשלב מסוים אמרת, 'I couldn’t fuck less what you care'".