סגור
גג עמוד NSO דסקטופ

תחקיר NSO והמשטרה
לא תקלה נקודתית, אלא שיטה ממוסדת של המשטרה

עשרות מקרים נחשפים היום בתחקיר כלכליסט ומלמדים שמעקב בתוכנת ריגול של NSO אחר אזרחים הפך לשיטה פסולה שהמשטרה אימצה חרף אי החוקיות שכרוכה בה; הם גם מבהירים עד כמה מסוכן לפצל את השיח הזה לימין מול שמאל, כאשר הסכנה לפרטיות ולחירות מרחפת מעל כולנו

היום מתפרסם החלק החמישי בתחקיר "כלכליסט" על השימוש שעושה המשטרה בתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO למעקב אחר אזרחים לצורכי איסוף מודיעין.
הפרסום הזה, על הפירוט הרב ושלל השמות שמופיעים בו, צריך לשים סוף לניסיון הציני לפצל את השיח הציבורי סביב הפרשה החמורה.
לכל הכתבות מחשיפת כלכליסט על NSO והמשטרה - לחצו כאן


פיצול השיח ככל הנראה נוח מאוד לגורמים ברשויות האכיפה, משום שהוא מרחיק מהם מעט את האש, או לפחות מקרר אותה מעט. אסור שזה יקרה. ובעיקר אסור שהציבור, שמבין את עומק הבעיה שטמונה במעקבים מהסוג הזה במדינה דמוקרטית, ילך שולל אחרי ספינים מתוחכמים.
1 צפייה בגלריה
אינפו במשמרת שלהם
אינפו במשמרת שלהם
במשמרת שלהם
(צילומים: יאיר שגיא, אוראל כהן, אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי, אלעד גרשגורן, דוברות משטרת ישראל)

הנה, אומרים לנו, הכל לכאורה שוב חוזר לתיקי נתניהו. כן ביבי, לא ביבי. וכבר הקונספירטורים מרימים ראש, כאילו יש מי שמנסה לחלץ את בנימין נתניהו מתיקו והדליף את המידע. מדובר בשקר גס.
לאף אחד אין הגנה
השימוש בתוכנת סייבר התקפי נגד אזרחים תמימים על ידי משטרת ישראל לצורך איסוף מודיעין הוא חמור מאין כמותו, והוא מאיים על כל אחד מאיתנו. בטח ובטח כאשר השימוש הזה נעשה בלי שיש חוק כלשהו שמאפשר שימוש בתוכנה, בלי הסמכה ספציפית ובלי צווים שיפוטיים – שממילא אין שום חוק שמכוחו ניתן להוציא אותם.
אסור שהציבור, שמבין את עומק הבעיה הטמונה במעקבים מהסוג הזה במדינה דמוקרטית, ילך שולל אחרי ספינים מתוחכמים. הקונספירטורים כבר מרימים ראש, כאילו יש מי שמנסה לחלץ את בנימין נתניהו מתיקו והדליף את המידע. מדובר בשקר גס
החלק הנוכחי בתחקיר "כלכליסט" חושף בשמותיהם עשרות מקרים של אזרחים שהודבקו בתוכנת הריגול. ההדבקה הזאת לא עצרה אצל חשודים בפלילים, ולא אצל מארגני מחאות ולא אצל ראשי ערים. היא גלשה לטלפונים של מנכ"לי משרדים ממשלתיים, ולמכשירי הסלולר של אנשי עסקים בכירים, ולבני משפחתו ויועציו של ראש ממשלה, ולטלפונים של עיתונאים. הפלישה אינה עוצרת בשום דרג, וההיקף שלה מבהיר שלא מדובר בתקלה, אלא בשיטה.
המשטרה עברה לשיטת איסוף מודיעין שקיימת בדרך כלל במשטרים חשוכים, שישראל אינה רוצה להידמות להם. שיטה שבה שיקול הדעת לקבוע מי מהווה סיכון לדמוקרטיה או לסדר הציבורי הוא שוטר - בכיר ככל שיהיה.
כשהבית רועד, אין מה להתעסק עם הצלת הסרוויס בארון. אין מה להתעקש על הגנה על כבודה של המשטרה כאשר המבנה השלטוני עלול להתמוטט. לכן מתחייב להעביר את בדיקת הפרשה – אולי הגיע הזמן לקרוא לזה "חקירת הפרשה" – לגוף חיצוני בעל סמכויות, שידאג לחשוף את האמת כדי שהיסודות יחזיקו מעמד. הניסיונות לטייח או להסתיר, שבמשטרה טרם נגמלו מהם, רק יערערו עוד את היציבות.
פיצול השיח משרת את המשטרה
מי שמרוויחה כרגע מכך שהציבור חוזר להתקוטט בביצה הפוליטית, להאשים וללעוג זה לזה, זו המשטרה. במקום דיון עקרוני נוקב היא מקבלת דיון ב"כשל נקודתי" או ב"מתפרת תיקים לנתניהו".
כך עלולה להישכח העובדה שנעשו כאן מעשי נבלה נגד אזרחים ללא הבדל דת, גזע, ומין או עמדה פוליטית. אזרחים שרצו להפגין ולמחות, כמו גם אנשי עסקים שרצו לקדם את החברות שלהם. לפעמים החיטוט הופנה אפילו נגד משרתי ציבור נאמנים, כאלה שדווקא סייעו לחשוף שחיתויות. גם זה לא שמר עליהם. והכל בגלל תחושת בטן של שוטר, כתבה בעיתון, פרופיל מודיעיני ועוד שיטות שיובאו מהשב"כ, המוסד ו־8200, שם הן מיושמות על גורמים עוינים.
הכבוד שייך לאזרחים
לכן אסור לוותר על כך שהשיח יחזור לנקודת הבסיס. הזכות לפרטיות וצנעת הפרט הוקנו לכל אזרח במדינה בסעיף 7 לחוק יסוד - כבוד האדם וחירותו. במפורש כתוב שם: "כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו... אין פוגעים בסוד שיחו של אדם, בכתביו או ברשומותיו". כך, בפשטות.
הזכויות הללו נרמסו ברגל גסה על ידי המשטרה; על ידי משרד המשפטים שאפשר למשטרה לעשות שימוש בטכנולוגיה פולשנית ולא מידתית ללא כל הסמכה מפורשת ובלי פיקוח; על ידי בתי המשפט עם "חזקת התקינות" המפורסמת שלהם, שבה תמיד מאמינים לשוטר שהוא ישר והגון ולא מנסים להבין איך הגיע אליו המידע המודיעני; וגם על ידי המחוקקים, שכשלו מלהבין שהעולם הטכנולוגי השתנה וצריך שהחקיקה תותאם במהירות כדי לסגור פרצות מסוכנות.
הזכויות לפרטיות ולצנעת הפרט נרמסו ברגל גסה על ידי המשטרה, על ידי משרד המשפטים שאפשר לעשות שימוש בטכנולוגיה פולשנית ללא הסמכה ובלי פיקוח, על ידי בתי המשפט עם "חזקת התקינות", וגם על ידי המחוקקים, שכשלו מלהבין שהעולם הטכנולוגי השתנה
"הצבא הוא ביטחון המדינה, המשטרה - כבודה", נוהגים לצטט במשטרה את דבריו של דוד בן גוריון בסיום קורס קצינים משטרתי ב־1952. הגיע הזמן להחזיר את הכבוד גם לאזרחיה של המדינה.
המשטרה מסרה אתמול בתגובה: “בהתאם לפרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה בדבר מינוי צוות הבדיקה, משטרת ישראל משתפת פעולה באופן מלא ובשקיפות עם צוות הבדיקה שכאמור החל את עבודתו. מעבר לכך ומטבע הדברים ככל שיעלו פרסומים לא נתייחס לפרטי הבדיקה או תיקי חקירה שונים”.