סגור
מסוק משטרתי מטיס את בנימין נתניהו ל נתב"ג
המסוק המשטרתי שהטיס את נתניהו לנתב"ג (צילום: שאול גולן)

בלעדי
תרגיל ההטעיה של נתניהו עלה לציבור עשרות אלפי שקלים

ראש הממשלה השתמש בשני מסוקים כדי להימנע ממפגש עם התקשורת והמפגינים ומעיכובים לא רצויים. עתירת התנועה לחופש המידע עוזרת להעריך את עלות התרגיל עבור משלמי המסים, וחושפת כמה טיסות כאלו נעשו בשנים האחרונות

ביום חמישי ראש הממשלה נתניהו ופמלייתו טסו לחופשה מדינית ברומא. בימים כתיקונם, ראש הממשלה מגיע בשיירת רכבים לנתב"ג. אבל הימים אינם כתיקונם, והיה חשש מכך שמפגינים יחסמו לנתניהו את דרך הגישה לנתב"ג. לכן, בלשכת ראש הממשלה ובשב"כ החליטו לעשות "תרגיל הטעיה": מסוק צבאי מסוג "ינשוף" הונחת בהדסה עין כרם, אך זה שימש כתרגיל הטעיה בלבד למפגינים ולתקשורת בזמן שנתניהו טס במסוק משטרתי מדגם דוכיפת שהמריא מנקודה אחרת בסמוך לירושלים.
טיסתו של נתניהו לרומא ספגה ביקורת רבה על הבזבזנות שלה, ובין השאר דווח כי לשכת רה"מ דרשה במקור מטוס מרווח לטובת טיסה של שלוש שעות וכי המדינה שכרה לטובת הביקור הקצר 60 חדרים במלון פאר. לכל אלו מצטרפות העלויות של תרגיל ההטעיה על שני מסוקיו. בלשכת ראש הממשלה לא מסרו פרטים על עלות השימוש בשני המסוקים, אך מידע שנחשף בזכות עתירה של התנועה לחופש המידע ומתפרסם כאן לראשונה שופך אור על עלות התרגיל.
התנועה לחופש המידע הגישה בקשה במאי האחרון למשרד ראש הממשלה, ובה ביקשו לקבל את תאריכי הטיסות ואת היקף העלויות של טיסות ראש הממשלה במסוקים. משרד רה"מ הפנה את התנועה לצה"ל, וזאת מפני שהטיסות בוצעו על ידי חיל האוויר. בצה"ל סירבו להגיב לפניית התנועה, ולכן הם נאלצו לעתור נגדו בחודש שעבר.

1 צפייה בגלריה
רחלי אדרי מנכ"לית התנועה לחופש המידע
רחלי אדרי מנכ"לית התנועה לחופש המידע
רחלי אדרי-חולתא, מנכ"לית התנועה לחופש המידע
(צילום: עמית שעל)

עו"ד רחלי אדרי־חולתא, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, אמרה ל"כלכליסט" כי "צה"ל אינו מקפיד להשיב לבקשות מידע והוראות חוק חופש המידע הן בגדר המלצה עבורו, על כן התנועה לחופש המידע נדרשת שוב ושוב לעתור לצורך קבלת מידע".
בסופו של דבר, המידע התקבל.
לפי צה"ל, עלות שעת טיסה במסוק יסעור היא כ־100 אלף שקל לשעה, ואילו עלות טיסה במסוק ינשוף עולה כ־47.5 אלף שקל לשעה. כאמור, במענה המקורי של משרד רה"מ לפניית התנועה לחופש המידע נכתב כי כל טיסות ראש הממשלה נעשות על ידי חיל האוויר - אך ביום חמישי ראש הממשלה נתניהו דווקא השתמש במסוק דוכיפת משטרתי ועלות הטיסה במסוקים אלו לא פורטה. מסוק דוכיפת הוא גרסה מקומית של מסוק Airbus H145, ולפי מידע מאתרים זרים עלות צריכת הדלק בלבד מוערכת בכ־1,200 דולר לשעה ואילו מחיר השכרה שעתי שלו מוערכת בכ־3,500 דולר לשעה.
גם אם לא ניתן להבין מהמספרים הללו אומדן מדויק על מחיר של טיסה במסוק משטרתי, ניתן להבין כי גם אם שני המסוקים טסו שעה בלבד בסך הכל לטובת ההטעיה - המחיר ששולם עמד על עשרות אלפי שקלים.
עתירת התנועה לחופש המידע הביאה לכך שדובר צה"ל חשף גם את מספר הטיסות שנעשו במסוקים על ידי ראשי הממשלה מתחילת 2018 ועד מאי 2022. טיסות אלו כוללות רק טיסות שתוכננו מראש ולא טיסות חירום. בשנת 2018 בוצעו 14 טיסות בינשוף ו־3 טיסות ביסעור, בשנת 2019 בוצעו 5 טיסות בינשוף ו־14 טיסות ביסעור, בשנת 2020 (שנת הקורונה) הייתה טיסה אחת בינשוף ו־3 טיסות ביסעור. החל משנת 2021 ראש הממשלה - נתניהו ואז בנט, כבר לא טסו יותר במסוק ינשוף: בשנת 2021 בוצעו 12 טיסות ביסעור ואילו בחמשת החודשים הראשונים של 2022 בוצעו 7 טיסות במסוק יסעור.
מסוקי היסעור גדולים יותר ממסוקי הינשוף, ועלות הטיסה בהם יותר מכפולה. מפני שהנתונים שהתקבלו לא כוללים את משך הטיסה, לא ניתן לבצע הערכה מדויקת של עלות הטיסות במסוקים למשלם המסים.