סגור
הרכבת הקלה פתח תקווה רכבת קלה
הרכבת הקלה בפתח תקוה (צילום: אור חיים)

בלעדי
מסלול הרכבת הקלה מתארך לראשון לציון וגבעת שמואל

משרד התחבורה תקצב ב־100 מיליון שקל את הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה לראשון לציון. בנת"ע פועלים להאריך גם את הקו הסגול לתוך גבעת שמואל, אך בעירייה טוענים שזה לא תואם מולם. ראש העיר ברודני: "לא מכיר פנייה מנת"ע"

משרד התחבורה, עדיין תחת השרה מרב מיכאלי, הקציב לנת"ע כ־100 מיליון שקל לטובת תכנון מפורט של תוואי מבת ים עד לתחנת הרכבת הכבדה ראשון לציון משה דיין. במקביל, במשרד ובחברת נת"ע עובדים גם על הארכת הקו הסגול של הרכבת הקלה לתוך גבעת שמואל.
הארכה מלאה של הקו בראשון לציון צפויה לעלות בין 800 מיליון ל־1.2 מיליארד שקל ובמשרד האוצר אין התנגדות לתקצב את הארכת הקו, וייתכן שזו תיכלל במסגרת אישור התקציב הקרוב. התכנון המסתמן מאריך את הקו ב־2.5 קילומטר, וכולל הקמה של ארבע תחנות חדשות: תחנת מנחם בגין, תחנת כורש, תחנת רחבעם זאבי ותחנת שמעון ישראל, שתוקם בסמוך למחלף משה דיין. המשרד שנת"ע שכרה לטובת תכנון הקו בראשון לציון הוא ינון הנדסה. כבר בספטמבר 2020 נחשף ב"כלכליסט", שמשרד התחבורה, אז תחת השרה מירי רגב, הורה לקדם את אזור מערב ראשון לציון לקו האדום.
בעיריית ראשון לציון טוענים כי הם דוחפים כבר שנים להאריך את הקו לכיוון תחנת משה דיין, ושלאחר פגישה עם שרת התחבורה מיכאלי ומנכ"ל נת"ע חיים גליק הוקם צוות תכנון משותף של נת"ע והעירייה. בראשון לציון רואים חשיבות רבה בהארכת הקו, בין היתר בגלל שזה צפוי לשרת את שכונת מתחם ה־1,000 שצפויה לקום בסמוך אליו. כמו כן, הארכת הקו תהפוך את מחלף משה דיין ל"האב תחבורתי", שיכלול חיבור לקו האדום והירוק של הרכבת הקלה, יחד עם חיבור למסילה הכבדה ולמסילת 431 החדשה, כמו גם למערכת הסעת ההמונים של ה"קו החום".
במשרד התחבורה ובחברת נת"ע עובדים כאמור גם על הארכת הקו הסגול של הרכבת הקלה לתוך גבעת שמואל. בתוכנית המקורית של הקו הסגול הוא היה אמור להיכנס לתוך גבעת שמואל ולכלול חמש תחנות בעיר. תכנון זה השתנה על רקע הבחירות המקומיות של שנת 2018, אז בלחץ של תושבים החליטה העירייה וראש העיר יוסי ברודני לסגת מהסכמתם על התוואי, ואלו פעלו בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) למנוע את כניסת הרכבת הקלה לעיר ולהותיר רק את שתי התחנות הראשונות שנמצאות בפאתי העיר בסמוך לקמפוס בר אילן. הוועדה קיבלה את עמדת העירייה והתושבים המתנגדים, וכתוצאה מכך המכרז לביצוע הקו הסגול כולל רק את שתי התחנות הללו ונמנע מכניסת הרכבת הקלה לעיר.
לאחר שהוחלט לבטל את כניסת הקו הסגול לתוך גבעת שמואל, קמה התארגנות תושבים שהתנגדה לביטול וביקשה להשיב את הרכבת הקלה. אחד ממובילי אותה מחאה הוא שאול רינד, תושב גבעת שמואל, אדריכל וחבר בעמותת תחבורה בדרך שלנו. "ראיתי שהרבה תושבים לא אהבו את הסיפור הזה, פתחנו עצומה ומאות תושבים חתמו עליה תוך כמה ימים" אמר רינד ל"כלכליסט".
לפי רינד, התושבים פנו לוות"ל ודרשו דיון חוזר, והוועדה קיבלה את עמדתם: "בדיון החוזר, אחרי שהצגתי את הטיעונים של תושבים רבים שהיו בעד, אז היו מספיק הוגנים והפכו את ההחלטה — ואישרו את התוכנית כמו שהייתה". החלטת הוות"ל אישרה את הארכת התוואי הסגול, בהתנייה של אישור של תוכנית מטרו. התושבים המתנגדים להעברת הקו הסגול עתרו על כך לעליון, אך עתירתם נדחתה. למרות הניצחון של תומכי הקו הסגול, העיכובים וההתנגדויות הובילו לכך שהתוואי שנכנס לתוך העיר לא נכלל במכרז שכבר יצא לדרך. כעת, לאחר שתוואי המטרו באיזור אושר, יש אור ירוק מחודש להארכת הקו, ובנת"ע פועלים בימים אלו לקדם מחדש את התכנון המפורט וגם תקצוב מקטע זה נמצא על שולחן האוצר לקראת דיוני התקציב.
לפי נת"ע, בעיריית גבעת שמואל תומכים כעת בהארכת הקו, כאשר הכוונה היא לחזור לתכנון המקורי ולהקים את שלוש התחנות הנוספות: בר אילן מזרח, רמת הדר ומסוף גבעת שמואל. בראיון שפורסם באפריל האחרון ב"כלכליסט", אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק כי "בעיריית גבעת שמואל ביקשו לבטל חלקים מהקו ועכשיו הם התחרטו". בגבעת שמואל, לעומת זאת, טוענים כי הם לא שינו את עמדתם, לפיה הארכת הקו לא מתואמת מולם וכי מאז הכרעת בית המשפט העליון מלפני שנתיים וחצי שום דבר לא קרה.
ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני, אמר ל"כלכליסט" כי "העירייה לא שינתה שום עמדה. בית משפט הכריע שהקו ממשיך, נת"ע אמרו שהם לא יודעים אם הם ימשיכו או לא ימשיכו". ביחס להתפתחויות חדשות בנוגע לתוואי, אמר ברודני כי "אני לא מכיר שום עדכון מאז. יצא דו"ח מבקר המדינה שקבע שנת"ע לא יכולה לעבוד ללא הסכם עם העירייה. אני לא מכיר שום פנייה מנת"ע, שום הסכם שעשו איתנו ושום כלום. אם מחר יחליטו להרים טלפון ולדבר, נקשיב, נראה את התכנון ואם הוא מקובל עלינו".
בשני המקרים, הארכת הקו תיתקל במכשול של הוספת תכולות עבודה למכרז קיים. במקרה של הקו האדום, הארכת הקו תחייב המשך שיתוף הפעולה עם תבל, החברה המשותפת של אגד (51%) ושל שתי החברות הסיניות שנזן מטרו ו־CCECC (49% ביחד), שמשמשת כחברה המפעילה של הקו האדום. כמו כן, הארכת התשתית הקיימת תוביל ככל הנראה להמשך שיתוף הפעולה עם ספק הקרונות הסיני CRRC.
בכל הקשור לגבעת שמואל והקו הסגול, הארכת הקו תחייב את פתיחת החוזה שנסגר מול הזכייניות שפיר ו־CAF, באופן שעלול להפוך את המדינה ונת"ע ללקוח שבוי של השתיים, ובמידה והחלטה זו תתקבל עוד בתקציב הקרוב אז הדבר צפוי גם לעכב את הסגירה הפיננסית של הזכייניות וכתוצאה מכך לעכב עוד יותר את פתיחת הקו הסגול שמתוכננת ל־2027.