סגור
גג עמוד NSO דסקטופ

תחקיר NSO והמשטרה
המשטרה מודה לראשונה: נעשה שימוש ללא צו בתוקף ברוגלות בפרשת טלגראס

רוגלות הופעלו לצורך מעקב אחרי 2 חשודים בפרשת הטלגראס, והועתקו פתקים והודעות מאחד הטלפונים "מחוץ לתקופת הצו". עוד עולה מתגובת המשטרה, שנמסרה לסנגורים בפרשת טלגראס, כי מידע שנשאב מהניידים - וחרג מהאזנת סתר - לא הועבר מחטיבת המודיעין, הסיגינט-סייבר, ליחידה החוקרת, להב 433, ולכן גם לא נמסר להגנה

המשטרה עשתה שימוש ברוגלות לצורך מעקב אחרי 2 חשודים בפרשת הטלגראס, והעתיקה פתקים והודעות מאחד הטלפונים "מחוץ לתקופת הצו". כך עולה מתשובת המשטרה, באמצעות הפרקליטות, לסנגורים בתיק שביקשו לדעת האם נעשה שימוש ברגולות כדוגמת הפגסוס של NSO. עוד עולה מתגובת המשטרה, שהגיעה לידי "כלכליסט", כי מידע שהיא שאבה מהטלפונים לא הועבר מחטיבת המודיעין, הסיגינט-סייבר, ליחידה החוקרת, להב 433, ולכן גם לא נמסר להגנה. גם הצווים שהוצאו להדבקת החשודים בכלי הסייבר ההתקפי לא נמסרו להגנה, ועצם קיומם נחשף כעת לראשונה – כמעט 3 שנים לאחר הגשת כתב האישום.
במסגרת פרשת הטלגראס הוגשו באפריל 2019 כתבי אישום כנגד 27 מעורבים, שהיו חברים בארגון שהפיץ ומכר סמים באמצעות אפליקצית המסרים טלגרם.

על פי תשובת המשטרה, היא הפעילה את הרוגלה נגד שני נאשמים בפרשה – רן בוגנים, לפי כתב האישום אחראי על מערך השליחים ואימות המזמינים, ויפית דואר שמואלי (שכונתה "שילה"), אחראית בקרת סחר לפי כתב האישום.
וכך כתבה המשטרה במקרה של "שילה": "הפועלה הטכנולוגית הניבה תוצרים (...) המערכת ביצעה פעולות מסוימות הכוללות - נוסף על האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים – גם העתקה של מספר פתקים, הודעות מחוץ לתקופת הצו. והעתקה של מספר פריטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון הסלולרי של יפית דואר שמואלי. מידע נוסף זה לא הועבר ליחידה החוקרת".
מי שחתם על הצו הסודי, שכאמור לא נמסר בכלל לסנגורים על ידי התביעה, היה השופט מנחם פינקלשטיין – כיום יו"ר הוועדה לבדיקת אירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע.
במקרה של בוגנים, כך טוענת המשטרה, שני שופטים חתמו על צו האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים במהלך החקירה. צו זה, כך לפי פרשנות של המשטרה, מכסה משפטית את החדירה מרחוק לניידים של חשודים. זאת על אף שמדובר בפועל, אם נשאב מידע מהנייד מה שאכן קרה, בחיפוש סמוי לכל דבר בטלפון של אדם – פעולה שלפי ראש מחלקת הסייבר במשרד המשפטים, ד"ר חיים וסימונסקי, אינה חוקית.

2 צפייה בגלריה
יפית דואר
יפית דואר
יפית דואר שמואלי
(צילום: יונתן בלום )

על הצווים הסמויים בעניינו של בוגנים חתמו, בשלושה מועדים שונים, שלושה - סגן נשיא בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד: השופטת ורדה מרוז, והשופטים יעקב שפסר ויעקב שיינמן (בדימוס). המשטרה מודה בתגובתה שבהדבקת הנייד של בוגנים ברוגלה, בדיוק כמו במקרה של עד המדינה בתיק 4000 שלמה פילבר, נשאב מידע מהנייד והוא לא הועבר מחטיבת המודיעין, הסיגינט-סייבר, ליחידה החוקרת, להב 433.
"הפעולה הטכנולוגית בעניינו של רן בוגנים הניבה תוצרים", הודו במשטרה. "המערכת ביצעה פעולות מסוימות הכוללות – נוסף על האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים – גם קבלת אנשי קשר, והעתקה של פרטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון הסלולרי של רן בוגנים". במשטרה המשיכו והודו כי: "מידע נוסף זה לא הועבר ליחידה החוקרת". בהמשך, כך מסרה המשטרה, הוצאו צווים נוספים לתקשורת בין מחשבים שלא מומשו.