סגור
מנכ"לי הבנקים מימין חנן פרידמן לאומי דב קוטלר הפועלים משה לארי מזרחי טפחות אורי לוין דיסקונט סמדר ברבר צדיק הבינלאומי
מנכ"לי הבנקים. מימין: חנן פרידמן, לאומי; דב קוטלר, הפועלים; משה לארי, מזרחי טפחות; אורי לוין, דיסקונט; סמדר ברבר צדיק, הבינלאומי (צילומים: אוראל כהן, אבשלום ששוני, גדי דגון, אורן דאי)

פרשנות
בנקאים, חלקו את קצפת הריבית

הבנקים מרוויחים בגדול מעליית הריבית במשק, והם גם אלה שקובעים את המחיר המשולם ללקוחות על הפיקדונות. מחובתם להיות הרבה יותר הוגנים ללקוחותיהם

לא נעים למנהלי הבנקים לחגוג. בכל זאת האינפלציה מרימה ראש, הריבית עולה - אלו בשורות לא טובות למשקי הבית ולמרבית העסקים שמתמודדים עם עליות מחירים והתייקרות הוצאות המימון שלהם. לעומת זאת, לבנקים אלו הבשורות הטובות ביותר שהם יכלו לקבל בשנים האחרונות, תוספת של מיליארדי שקלים בהכנסות מבלי להתאמץ.
הבנקים מנסים לשמור על פרופיל נמוך כמה שאפשר, ולהצניע שהם הולכים להרוויח מכך ובגדול. הם מציינים זאת בקורקטיות יבשה בדו"חות, ובשיחות איתם מנסים לשים דגש על ההיבט השלילי של המגמות הללו - הביקוש לאשראי יקטן, ההפרשות להפסדי אשראי יגדלו. נכון, ועדיין רווחיות הבנקים צפויה להגיע לרמות שיא השנה.
אם למנהלי הבנקים באמת לא נעים שהכנסותיהם מתנפחות, בזמן ששאר המשק נאבק בהתמודדות עם האינפלציה והריבית, יש לפחות משהו אחד שהם יכולים לעשות, והוא להיות הוגנים בריבית על הפיקדונות.
הבשורה הטובה היחידה מעליית הריבית היא שהריבית על הפיקדונות עולה, ולציבור סוף סוף יהיה אפיק השקעה ללא סיכון שיכול להניב תשואה. אלא שמי שקובע בכמה הריבית הזו תעלה הוא גם מי שאמור לשלם אותה - הבנק. ובאופן לא ממש מפתיע, בינתיים הבנקים לא נדיבים במיוחד עם הציבור עד כה. מבדיקה שערך "כלכליסט" לאחר העלאת הריבית הקודמת עלה כי הריבית בפיקדונות במרבית הבנקים עלתה בשיעור צנוע לעומת עליית ריבית בנק ישראל.
כאמור, הבנק למעשה קובע את המחיר שהוא משלם ללקוח בעבור הפיקדונות. אז מבחינת חשיבה עסקית קרה, קשה למנהל להתנדב ולשלם יותר לספק שלו. ובמקרה הזה הספק הוא בעל הפיקדון, שעל בסיס כספו מעניק הבנק אשראי ללקוחות אחרים. אולם במקום להתהדר בסיסמאות על אחריות תאגידית וחברתית, ראוי שהבנקים יהיו הוגנים בדברים הבסיסיים, יחלקו עם הציבור גם את הצד החיובי של עליית הריבית, ולא ישמרו את כל הקצפת לעצמם.
יש לבנקים הזדמנות טובה לעשות זאת: בשבוע הבא בנק ישראל צפוי להעלות שוב את הריבית, והבנקים יעדכנו את הריביות בפיקדונות.
מחובתם לשפר את העלייה המינורית שהציעו רובם בעליות הריבית האחרונות, ולהציע ריביות טובות יותר בפיקדונות, ולא רק לגבות את מלוא עליית הריבית בצד ההלוואות כפי שהם יודעים היטב לעשות.