סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

"תוך 5 שנים ייווצר מחסור של 100 אלף עובדים בהייטק"

מסקנות הוועדה להון אנושי בהייטק בראשות דדי פרלמוטר ומשרטטות את המסלול להכפלת המועסקים בו, עד ל-20% מהעובדים במשק בשנת 2035

הוועדה הלאומית להון האנושי בהייטק, המוכרת כוועדת פרלמוטר, קובעת שמספר עובדי ההייטק בישראל גבוה משמעותית מהמספרים שנוקבת בהם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).
על פי הדו"ח שפרסמה אתמול הוועדה, יש בישראל 447 אלף עובדים שהם 14.2% מכלל העובדים במשק, במקום 388 אלף שהם 11.1% לפי המדידה הנוכחית. בשיחה עם "כלכליסט" מסביר דדי פרלמוטר, יו"ר הוועדה שהוקמה ביוזמת שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש־הכהן, כי ההבדל הוא בעיקר בדרך שבה מתייחסים לעובדי טק. "עד עתה לא נספרו כל עובדי הטכנולוגיה בבנקים לדוגמא. מתכנת בבנק נחשב עובד בנק ולא עובד טכנולוגי", אומר פרלמוטר.
על פי הדו"ח ההיצע הקיים של כוח אדם מיומן להייטק אינו עונה על הביקוש. מדובר בפער של הרבה מעבר ל־100 אלף עובדים בטווח זמן של 5 שנים. הוועדה מציעה כי היעד הממשלתי לשיעור המועסקים במשרות טק יעמוד על: 770 אלף עד שנת 2035 במקרה של צמיחה מהירה, 735 אלף במצב של צמיחת ביניים ו־690 במצב של צמיחה מואטת, ובסך הכל כ־20%-18% מכלל העובדים במשק.

1 צפייה בגלריה
אינפו היעד החדש להיקף עובדי ההייטק בישראל
אינפו היעד החדש להיקף עובדי ההייטק בישראל
היעד החדש להיקף עובדי ההייטק בישראל

הוועדה ממליצה לממשלה לאמץ את היעד לצמצום של לפחות 50% מפערי השתלבות בהייטק הקיימים היום בין: נשים לגברים, ערבים ליהודים, חרדים ליהודים לא חרדים, ובין מרכז לפריפריה. שכן ללא מהלכים משמעותיים לשילוב אוכלוסיות שייצוגן בהייטק נמוך וללא צמצום הפערים שלהם השלכות חברתיות ומאקרו־כלכליות, יהיה בלתי אפשרי להשיג את יעדי הוועדה. פרקש־הכהן אמרה עם פרסום הדו"ח כי ״המלצות הצוות שמו זרקור חד על הצורך הדחוף בהכנת הדור הבא לעולם התעסוקה העתידי. הדו"ח מצביע על הצורך בחיזוק משמעותי של תשתיות החינוך וההשכלה של ישראל, תוך התאמתם לצרכים אלו".
בנוסף, לאור מחסור בנתונים, הדו"ח אף יצר כלי מדידה חדש למקצועות ההייטק בישראל כפי שראוי לתחום כה אסטרטגי. הוועדה ממליצה בין היתר על שינוי שיטת מדידת משרות הטק בישראל שתכלול לא רק עובדים בחברות הייטק אלא גם עובדים בחברות אשר אינן טכנולוגיות ועובדים שהם מרכזיים בחברות טכנולוגיה אך אינם טכנולוגים. הוועדה ממליצה לשים דגש רב על תחום החינוך עם חיזוק לימודי מתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב, צמצום פערים בין האוכלוסיות השונות, וצמצום 50% מהפער הקיים כיום בין מסיימי בגרות הייטק בכלל המחוזות לבין מחוז תל אביב והמרכז.
כמו כן הוועדה ממליצה על הגדלת כמות הסטודנטים למקצועות ההייטק באקדמיה, בדגש על אוכלוסיות מיוחדות, בשיעור של 4%-3% לשנה, אימוץ יעדי מערכת הביטחון לשילוב אוכלוסיות שכוללים בין היתר שילוב של 30% מהפריפריה החברתית־גאוגרפית במקצועות הטכנולוגיים עד 2025, הגדלת כמות נשים בעתודה אקדמית מ־24% ל־33% והורדת גיל הפטור ל־21 לאוכלוסייה החרדית. בשירות הלאומי־אזרחי ועוד.