סגור
מימין: מייסד וואן זירו אמנון שעשוע ומנכ"ל הבנק גל בר דעה
מימין: מייסד וואן זירו אמנון שעשוע ומנכ"ל הבנק גל בר דעה (צילומים: עמית שעל, אוראל כהן)

פרשנות
הבנק הדיגיטלי סיים את תקופת ההרצה אך הוא עדיין חורק

הבנק הדיגיטלי יצא רשמית מ"תקופת ההרצה" שלו, אך ההצטרפות אליו עדיין אינה מיידית ובבנק לא פוסלים את האפשרות שלקוחות שיבקשו לפתוח חשבון ימתינו כמה שבועות ואף חודשים עד לפתיחתו בפועל. בשורת התחרות עוד לא נמצאת בשטח

הבנק הדיגיטלי וואן זירו הודיע היום (ג') אחר הצהריים על "סיום תקופת ההרצה" שלו והשקת מסלולי דמי המנוי לציבור הרחב, שמחיריהם נחשפו לציבור ב"כלכליסט". המסלול המרכזי כולל דמי מנוי של 49 שקל בחודש, ושני מסלולים נוספים, אחד עם אפס עמלות ואחד שכולל גם פעילות בשוק ההון ויעלה 119 שקל, יושקו רק בתחילת 2023.
וואן זירו נכנס לשוק עם הרבה מאוד ציפיות, כבנק חדש ראשון אחרי כמעט חמישה עשורים שבהם המערכת הבנקאית הולכת ומתכווצת, ביחד עם התחרות בענף, ומתחילת דרכו הבטיח רבות, כולל הצהרות על כך שבתוך עשור הוא יהיה בין השלישייה המובילה בענף (לפחות לפי דברי המנכ"ל גל בר דעה בראיון ל"כלכליסט" בספטמבר אשתקד). אלא שגם ההשקה היום, השלישית במספר בשנה האחרונה - פעם אחת עם קבלת רישיון הבנקאות הקבוע מבנק ישראל ופעם נוספת עם פתיחת רשימות ההמתנה - מלווה בלא מעט חריקות ונראה שהבנק לא באמת סיים את תקופת ההרצה שלו.
אחרי דחייה של כמה חודשים ממועד ההשקה המיועד הרשמי (סוף 2021) הבטיחו בבנק הדיגיטלי שהמוצר יושק כאשר הוא יהיה "שלם", כדבריהם, ויכלול את כל הפיצ'רים הנדרשים. שוקי אורן, יו"ר הבנק, ציין כי השירות אכן הגיע לשלב שבו הוא שלם, אך מי שקיוו לפתוח בבנק חשבון זוגי יתאכזבו לגלות כי שירות זה נמצא עדיין בפיילוט, כך שמוצר שלם, בניגוד להבטחות המוקדמות, עדיין אין כאן. בבנק מבטיחים כי שירות זה יהיה זמין עד סוף השנה ומוסיפים עקיצה על הדרך לפפר של בנק לאומי, מקום עבודתו הקודם של מנכ"ל וואן זירו גל בר דעה, שעד היום לא הצליח לפתור את בעיית החשבונות המשותפים.
מה כן יש? לדברי אורן, הבנק בנוי על "מערכת חכמה שסורקת את חשבונות הלקוחות, מאתרת אירועים חריגים ומעדכנת אותם באמצעות תובנות חכמות על בסיס תשתית של בינה מלאכותית בשיתוף עם בנקאים מומחים ברמה של בנקאות פרטית". וכן יש ריביות עדיפות בהרבה על אלה של המערכת הבנקאית הוותיקה. וזה פלוס לא קטן.
למרות היציאה של הבנק "מתקופת ההרצה" כפי שהכריזו בוואן זירו, רשימת ההמתנה לפתיחת חשבונות עדיין ארוכה, וקצב קליטת הלקוחות החדשים, כפי שמצהיר הבנק, ימשיך להיות הדרגתי ומבוקר. בבנק לא פוסלים את האפשרות שלקוחות שיבקשו לפתוח חשבון בוואן זירו יצטרכו להמתין כמה שבועות ואף חודשים עד לפתיחתו בפועל, כך שהבשורה התחרותית עדיין לא נמצאת בשטח. למעשה, בבנק מתהדרים עדיין ברשימת המתנה של 80 אלף נרשמים שמתוכם נקלטו רק 12 אלף לקוחות חדשים, מהם כ־35% בלבד מעבירי משכורת או 5,000 שקל בחודש.
"אנחנו הגוף הראשון שהקים בנק בישראל. זה דבר מורכב. האם משהו השתנה במודל העסקי שלנו? אנחנו בדיוק איפה שאנחנו רוצים להיות. יש מאות אלפי אנשים שרוצים חשבון לא זוגי. מבחינתנו איכות השירות היא הדבר הראשון. אנחנו מתכוונים לתת רמה של בנקאות פרטית ללקוחות שלנו. אנחנו נכנסים לשוק לא כבנק נישה", סיכם אורן, שסירב לנקוב ביעד גיוס מנויים לשנה הראשונה לפעילות.