סגור

אושר לקריאה שנייה ושלישית: חברות הגז ישלמו חובות מס לפני הדיון בהשגותיהן

ועדת הכספים אישרה את התיקון לחוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע, ולפיו בניגוד למצב כיום - במקרה של מחלוקת עם המדינה, החברות ישלמו ראשית את השומה ורק אז יתקיים דיון במקרה של השגות מצידן; אם צדקו בטענותיהן, יקבלו החזר; השומה שתיגבה תעמוד על 75% מהסכום שבמחלוקת, בניגוד להצעת החוק המקורית שקבעה 100%

בהמשך לדיון שנערך בשבוע שעבר, ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר אישרה את התיקון לחוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע, לקריאה שנייה ושלישית. תיקון החוק הוגש ע"י שרת המדע והטכנולוגיה אורית פרקש-הכהן בכנסת הקודמת.


התיקון לחוק מבקש לשנות את סדר הגבייה של המס. במצב הנוכחי החברות משלמות את השומה רק לאחר שהתבררו כל ההשגות שלהן, וכך במקרים מסוימים המס יגיע לקופת המדינה רק לאחר שנים של דיונים. לאחר תיקון החוק, החברות קודם כל ישלמו את המס ורק לאחר מכן ידונו בהשגותיהן, ובמקרה שיימצא כי נעשתה גביית יתר אז החברות יקבלו החזר רטרואקטיבי מהמדינה.

1 צפייה בגלריה
קידוח תמר גז טבעי
קידוח תמר גז טבעי
קידוח תמר
(מיטל טנדלר)

לדרישת חברי הוועדה נקבע כי השומה שתיגבה תעמוד על 75% מהסכום שבמחלוקת, בניגוד להצעת החוק המקורית שקבעה 100%. כמו כן, נקבע כי התקופה שבמהלכה יכול פקיד שומה לאשר את השומה העצמית לעניין בעלי זכות בגז ונפט, תוארך לשנתיים מתום שנת המס ולא לארבע שנים כפי שהוגדר בנוסח החוק המקורי. עוד נקבע, כי ועדת הכספים תקבל דיווח שנתי על מצב הכספים שבמחלוקת שנגבו, ויופקדו בקרן זמנית.
במהלך הדיון הבהירה רשות המסים כי התחולה של החוק הינה לגבי צווים שטרם יצאו, גם אם האמור הוא בצווים הנוגעים לשנים קודמות, כך שבמידה שהחוק יעבור ובעוד חצי שנה תצא שומה לעניין שנת 2019, יחולו עליה סעיפיו.

מדוע לא יופקדו הכספים בקרן העושר?

ההחלטה על הקמתה של קרן זמנית שתנוהל על ידי החשב הכללי, במקום שכספי המסים יגיעו ישירות ל"קרן העושר" נבעה משלוש סיבות: הראשונה היא טכנית, וזאת מפני שהחוק לא מאפשר לקרן העושר להחזיר כספים במידה שיש גביית יתר. הסיבה השנייה היא שניהול ההשקעות בקרן העושר צריך להיות "בראייה ארוכת טווח", דבר שלא עולה בקנה אחד עם אפשרות של ביצוע החזר כספים לאחר תקופה קצרה יחסית. הסיבה השלישית היא שקיים רצון שההכנסות ממס רווחי יתר אשר במחלוקת ישיאו תשואה כלשהי ולכן ינוהלו ויושקעו על ידי החשב הכללי.
נכון לעכשיו, כ741 מיליון שקל הצטברו בקרן העושר של המדינה.
בדברי ההסבר להצעת החוק מתואר כי התיקון "יביא להקדמת תשלום היטל רווחי נפט והיטלי רווחי יתר ולצמצום במשאבי המדינה הנדרשים לשם אכיפת תשלום ההיטלים המגיעים לציבור, על פי דין, בזמן ראוי. כתוצאה מכך, יסייע התיקון לשמור על זכויות הציבור במשאבי הטבע וברווחים הנובעים מהם ויקדים את יכולת השימוש בכספי הקרן להשקעות שונות ,לרווחת הדורות הבאים".
גרסה דומה לתיקון לחוק שמוצע כעת קודמה כבר על ידי הממשלה לפני שנתיים, בסמוך לסיום כהונת הכנסת ה-20.
יו"ר הוועדה ח"כ קושניר אמר כי "המטרה של החוק הזה הייתה להביא את הכסף הזה לציבור, כסף שמגיע לו על רווחי היתר על שימוש במשאבי הטבע של כולנו, אני שמח שעשינו את זה עם האיזונים הראויים, אני בטוח שהתיקונים יביאו לפתיחת קרן העושר בהקדם, לטובת הילדים והנכדים של כולנו".