סגור
הרכבת הקלה פתח תקווה רכבת קלה
הרכבת הקלה בפתח תקווה (צילום: אור חיים)

בלימות בלתי רצוניות צפויות לעכב את הפעלת הרכבת הקלה

חוסר סינכרון בין המערכות השונות של מערך הרכבת הקלה מוביל לבלימות חירום של הרכבת וצפוי להביא לדחייה נוספת בתאריך פתיחת הקו שתוכנן ל־30 בנובמבר. נת"ע: "התקלה מטופלת בימים אלה במטרה לעמוד בלוחות הזמנים המתוכננים"

עיכוב נוסף בהשקת הרכבת הקלה בגוש דן: אחרי הצהרתו של חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, על כך שהקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ייפתח לפעילות מלאה ב־30 בנובמבר, מסתמן כי החברה לא תצליח לעמוד בתאריך היעד שהגדירה, למרות שבאופן רשמי אין עדיין שינוי בתאריך ההפעלה. ל"כלכליסט" נודע כי בנת"ע מקווים להספיק להשיק את הפעילות בדצמבר לכל המאוחר, כדי לא להיגרר איתה לתחילת השנה הבאה.
הסיבה לדחייה הצפויה היא תקלות שהתגלו בנסיעות ההרצה של הרכבת הקלה, כאשר המרכזית שבהן היא תקלה במערכות האיתות ובמערכת בלימת החירום. בשבועות האחרונים, במהלך הנסיעות התרחשו תקלות של סינכרון מול מרכז השליטה המרכזי, שהובילו לבלימות פתאומיות של הרכבת במהלך הנסיעה, שעלולות לסכן את הנוסעים. הבלימות הפתאומיות הן אמצעי חירום שמותקן ברכבת ומשמשות כאמצעי בטיחות, שנועד למנוע תאונות — אך נכון לעכשיו הן מופעלות באופן לא סדיר, עקב ניתוקים ובעיות סינכרון של מערכות התקשורת המרכזיות מהרכבת.
הסיבה המרכזית לתקלות היא שיטת המכרזים המפוצלים של הקו, שהובילה לכך שחברות שונות בנו את המערכים השונים של תשתית הרכבת והובילו לחוסר סנכרון בין המרכיבים השונים בפרויקט. בראיון שפורסם לפני כחצי שנה ב"כלכליסט", אמר גליק כי זה הפער המשמעותי בפרויקט. "הקו האדום נבנה על חבילות, כל אחת מהחבילות הללו נבנתה לבד. פתאום הבנת שזה לא מתאים, זה לא מתחבר", אמר אז.
גורמים שלקחו חלק בעבודות ההקמה של הקו האדום ציינו בפני "כלכליסט" כי היעד של ה־30 לנובמבר היה יומרני מלכתחילה ולא איפשר טווח טעות אמיתי, וכי בנת"ע לא מעוניינים להכריז על דחייה רשמית כדי לא לשדר לקבלני המשנה שניתן לדחות את השלמת העבודות מעבר לתאריך היעד עליו הצהיר גליק. בימים אלו עדיין מבוצעות עדיין בין היתר עבודות על תחנת קרליבך התת־קרקעית, אך בנת"ע סבורים כי אלו יסתיימו עד נובמבר.
הקו האדום של הרכבת הקלה מחבר בין פתח תקווה בצפון לבת ים בדרום ועובר דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו 24 ק"מ, ועלות הקמתו היא כ־18.7 מיליארד שקל.
מנת"ע נמסר בתגובה: "הרכבות נמצאות בשיאן של ההרצות, לקראת הפעלתו המסחרית הקרבה של הקו. במהלך ההרצות נבדק סינכרון כלל המערכות. במהלך הבדיקות, עקב בעייה במערכת ההפעלה, ביצעה הרכבת בלימה עצמאית. התקלה מטופלת בימים אלה, במטרה לסיים את מבחני ההרצה בהצלחה, ולעמוד בלוחות הזמנים המתוכננים. נת"ע לא תתפשר בסעיפים הנוגעים לבטיחות הנוסעים, והנסיעה המסחרית תחל רק בסיומן המוצלח של כלל הבדיקות ובכפוף לאישור משרד התחבורה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הקו האדום בעיצומו של שלב ההרצה. נציגי המדינה, משרדי התחבורה והאוצר, מלווים את נת״ע בתהליכי ההקמה וההפעלה, ומסייעים בכל דרך להשלמתם, ללא פשרות בעניין בטיחות ותפעול השירות".